Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-06-24, 23:01   #31

All3z

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av era909 Visa inlägg
Fast du har ju precis länkat något som motsäger det du skriver.

Den ena heter Samsung SSD 840-Series, och finns som basic, eller kit.
Den andra heter Samsuing SSD Pro 840-Series och finns som basic eller kit.

Skillnaden mellan basic och kit är således de inkluderade tillbehören.

840-Series och Pro 840-Series är två olika diskar som båda finns som basic och kit.

Edit: verkar inte som kit-versionen av Pro finns längre. Ändrar dock inte faktum att basic och pro är två saker som inte går att jämföra.
Denna konversationen svarade jag på:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av niclasc Visa inlägg
Väldig skillnad på Samsung Basic och Pro. Pro är bra men Basic är ingen höjdare.

http://www.hardocp.com/article/2013/...0#.UchDeeeuz9w
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hardware guy Visa inlägg
Så stor skillnad gör väl inte medföljande sata-kabel och 3,5"-adapter att köpet går från 'ingen höjdare' till bra?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av All3z Visa inlägg
Det är inte skillnaden mellan basic och pro, det är skillnaden mellan OEM och Kit
Basic: http://www.inet.se/produkt/4304477/s...0-series-120gb
Pro: http://www.inet.se/produkt/4304474/s...0-series-128gb
Detta tolkar jag som att nr 2 tror att skillnaden mellan basic och pro är att det medföljer tillbehör till pro men inte basic. Alltså han tror att Pro=kit basic=oem. Detta förklarade jag genom att länka både basic och pro för att visa att det är två olika diskar.
All3z är inte uppkopplad
2013-06-25, 00:24   #32

lossah

Medlem

lossahs avatar

Plats: Söderköping

Registrerad: jun 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mailer Visa inlägg
Jag har Kingston V300 sedan några månader tillbaka. Är ju knappast någon expert och tog den för att den var väldigt prisvärd.
Tycker den fungerar klart godkänt. Den är antagligen inte i samma liga som t.ex. Samsung vad gäller fart och premiumkänsla men den gör sitt jobb helt enkelt.
Åtminstone om man jämför den med en vanlig hårddisk. Den levde upp till förväntningarna och kanske lite till ett helt ok köp helt enkelt om du söker ett prisvärt alternativ!
Tyckte det var mer kvalité-känsla över Kingstonen än Samsung 840 Basic. Samsungen känns väldigt plastig. Kingstonen tyckte jag var mer rejäl.

Du låter ganska missnöjd, kör du sata3?
GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | Gigabyte rev2 280x @ 1170/1710MHz | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus PB278Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61 + XTZ 99 W8.16 + Argon D2 V2 | Ultrasone DJ1 Pro | M-Audio AV40 | Samsung Galaxy S3 | LG G Pad V500
lossah är inte uppkopplad
2013-06-25, 05:53   #33

Hardware guy

Medlem

Hardware guys avatar

Plats: Scania-Earth-Milky way

Registrerad: nov 2001

Citat:
Det är inte skillnaden mellan basic och pro, det är skillnaden mellan OEM och Kit
Basic: http://www.inet.se/produkt/4304477/s...0-series-120gb
Pro: http://www.inet.se/produkt/4304474/s...0-series-128gb
Precis, jag blir bara så trött när det kommer in folk och skriver att man ska undvika basic för den är kass, köp pro istället för den är mycket bättre.
2013-06-25, 11:46   #34

All3z

Medlem

Citat:
Precis, jag blir bara så trött när det kommer in folk och skriver att man ska undvika basic för den är kass, köp pro istället för den är mycket bättre.
Citat:
Så stor skillnad gör väl inte medföljande sata-kabel och 3,5"-adapter att köpet går från 'ingen höjdare' till bra?
Jag tolkar det som att du menar på att skillnaden mellan pro och basic är medföljande sata-kabel och 3,5"-adapter och därför är den inte bättre. Skillnaden mellan basic och pro är att pro, precis som det låter är en bättre, i detta fall snabbare SSD.
All3z är inte uppkopplad
2013-06-25, 11:52   #35

era909

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: jan 2010

Citat:
Jag tolkar det som att du menar på att skillnaden mellan pro och basic är medföljande sata-kabel och 3,5"-adapter och därför är den inte bättre. Skillnaden mellan basic och pro är att pro, precis som det låter är en bättre, i detta fall snabbare SSD.
Skillnaden mellan basic och pro är som skillnaden mellan A och 7. Det går inte att jämföra dem då de är helt olika saker.

Basic är en ssd utan tillbehör, antingen 840 Pro eller en vanlig 840.

840 och 840 Pro är två olika diskar.

Men nu känns det som vi villat bort varandra tillräckligt i den här diskussionen.
i7 920 @ 3.82GHz | NH-D14 | ASUS P6T Deluxe V2 | Gigabyte GTX680 OC | 6GB Corsair Dominator | Samsung 840 250GB | Corsair Force 120GB | 3x2TB | Silverstone Fortress Tower 02 | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G400
era909 är inte uppkopplad Folding
2013-06-25, 12:00   #36

lakej

Medlem

Plats: 16:9 :(

Registrerad: maj 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ostersjo Visa inlägg
Jag hade kört SanDisk, högre skrivhastighet och lägre pris! Vad är hypen med Samsung?
Köpte precis en billigare modell sandisk och den känns som dåligt pusslat Lego jämfört med min gamla corsair Force GT. De bägge är väl budget men har båda fungerat utmärkt.

tankar om allt och ingenting
lakej är inte uppkopplad
2013-06-25, 15:54   #37

wipen96

Medlem

wipen96s avatar

Plats: Borås

Registrerad: mar 2013

Om du köper den eller den andra hårddisken kommer inte spela någon roll, för nästan allt alla säger kommer du inte ens tänka på efter du har köpt din SSD. Så oroa dig inte, köp vilken du känner passar dig best i pris och baserat på hur stor den är. Men man kan alltid lyssna på vad folk tycker och rekommenderar, men i slutändan väljer du!
CPU: i7-2600 @ 4.2Ghz || Chassi: Corsair 800D || RAM: Corsair Vengeance 16GB || GPU: EVGA GTX 780 Hydro Copper @ 1228MHz/6800MHz || HDD: WD 2TB || SSD: Samsung 830 128GB || CPU-kylare: EK - Supremacy || PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 10 850W || Mobo: Asus Sabertooth Z77 || OS: Windows 7 Ultimate || Radiatorer: Alphacool UT60 360 + 120 || Ljudkort: Sound Blaster Z || Bildskärm: Qnix QX2710 1440p
wipen96 är inte uppkopplad
2013-06-25, 18:49   #38

ostersjo

Medlem

ostersjos avatar

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lakej Visa inlägg
Köpte precis en billigare modell sandisk och den känns som dåligt pusslat Lego jämfört med min gamla corsair Force GT. De bägge är väl budget men har båda fungerat utmärkt.
Jag har en Sandisk Ultra Plus, och den känns precis likadan som min brors Samsungdisk. Har aldrig varit med om en icke fungerande SSD faktiskt, billig eller dyr!
ostersjo är uppkopplad nu
2013-06-25, 22:12   #39

Hardware guy

Medlem

Hardware guys avatar

Plats: Scania-Earth-Milky way

Registrerad: nov 2001

Citat:
Jag tolkar det som att du menar på att skillnaden mellan pro och basic är medföljande sata-kabel och 3,5"-adapter och därför är den inte bättre.
Korrekt

Citat:
Skillnaden mellan basic och pro är att pro, precis som det låter är en bättre, i detta fall snabbare SSD.
Fel. Basic är vad du kallar OEM, och både 840 och 840 Pro finns i basic-variant.

Då du själv länkade till '840 Pro basic' samt '840 basic' hos Inet tolkade jag det som att du ville visa att basic = utan tillbehör (OEM), och således är en beteckning som inte har någon inverkan på prestandan.

Corsair Neutron GTX tror jag mycket på. Så pass mycket att jag bara för några dagar sedan bytte ut min gamla intel X25-M 80GB i laptopen. Den lanserades i höstas och ännu ingen firmwareuppgradering. Det tyder på att det är rätt från början. Återstår att se om det var ett bra val.
2013-06-27, 22:26   #40

All3z

Medlem

Citat:
Korrekt

Fel. Basic är vad du kallar OEM, och både 840 och 840 Pro finns i basic-variant.

Då du själv länkade till '840 Pro basic' samt '840 basic' hos Inet tolkade jag det som att du ville visa att basic = utan tillbehör (OEM), och således är en beteckning som inte har någon inverkan på prestandan.

Corsair Neutron GTX tror jag mycket på. Så pass mycket att jag bara för några dagar sedan bytte ut min gamla intel X25-M 80GB i laptopen. Den lanserades i höstas och ännu ingen firmwareuppgradering. Det tyder på att det är rätt från början. Återstår att se om det var ett bra val.
Shit, jag har ju gjort bort mig totalt.
Ursäkta för missledningen..
All3z är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb