Skrivskyddat USB minne, kan inte formatera

Permalänk

Skrivskyddat USB minne, kan inte formatera

Hej på er, har ett usb minne på 32GB som tyvärr inte vill funka vad jag än gör, har suttit flera timmar nu och försökt både att använd kommandtolken som administratör, regedit.exe och diverse program, jag får verkligen inget att funka!

Har valt alternativet att dela usb med 20 datorer, och att jag skall ha fullkontroll över den (läs å skriv), men det går inte heller.

När jag köpte usb:et så funkade det fin fint, men nu funkar det inte plötsligt.

Allt jag kan tänka mig skulle påverkar den var när den pluggades i en mac dator nån kompis har och ett xbox 360. Men vi överförde inga filer då... Dock så var usb:et helt tomt när vi pluggade i den i macen å 360:et.

Någon som kan hjälpa?...

EDIT: På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Om det är ett SanDisk-minne med U3 Launchpad på, kan du använda U3 Launchpad Removal Tool:

http://u3.sandisk.com/launchpadremoval.htm

Efter du har kört det så kan du formatera USB-minnet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Om det är ett SanDisk-minne med U3 Launchpad på, kan du använda U3 Launchpad Removal Tool:

http://u3.sandisk.com/launchpadremoval.htm

Efter du har kört det så kan du formatera USB-minnet.

Minnet är från Verbatim, men tack ändå!

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte finns en fysisk switch på minnet
edit;. men ja, detta är ju mest bara på typ SD-kort och inte usbminnen

Permalänk
Medlem

kör det i mac datorn och kör typ gparted

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Mezzlock:

Kolla så att det inte finns en fysisk switch på minnet
edit;. men ja, detta är ju mest bara på typ SD-kort och inte usbminnen

Redan kollat, finns ingen switch

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du med valt att dela det med 20 datorer?

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Vad menar du med valt att dela det med 20 datorer?

Skrev fel, man kan välja att dela en "disk" med andra användare, man högerklickar på en disk och går till egenskaper -> delning -> avancerad delning

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

Kanske blir samma sak, men det funkar möjligtvis inte att formatera minnet via cmd?

http://www.techhack.co.uk/2011/03/31/format-a-hard-drive-with...

Edit* Nvm. såg att du redan försökt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Skrev fel, man kan välja att dela en "disk" med andra användare, man högerklickar på en disk och går till egenskaper -> delning -> avancerad delning

Har du provat att boota i linux och formatera den?
Eftersom skrivskyddet kanske inte gäller där?

Permalänk
Medlem

Vad exakt får du för felmeddelande?
Vanligast är väl att något program håller på att läsa/skriva ifrån USB-minnet och därför går det inte att formatera.

Plugga ur och in det i en annan port och försök igen, innan eventuella autostart saker (bild import etc) går igång.

edit: USB-minnet får inte vara utdelat. Operativsystemet behöver fullständig och ensam access till USB-minnet för att utföra en formatering.

Permalänk
Inaktiv

Ta bort delningen så ska det nog gå att formatera.

Permalänk
Skrivet av muscle:

kör det i mac datorn och kör typ gparted

Får se om jag kan få tag på kompisen...

Skrivet av dencoolasnubben:

Har du provat att boota i linux och formatera den?
Eftersom skrivskyddet kanske inte gäller där?

Nej det har jag inte, hmm...

Skrivet av henkiii:

Vad exakt får du för felmeddelande?
Vanligast är väl att något program håller på att läsa/skriva ifrån USB-minnet och därför går det inte att formatera.

Plugga ur och in det i en annan port och försök igen, innan eventuella autostart saker (bild import etc) går igång.

edit: USB-minnet får inte vara utdelat. Operativsystemet behöver fullständig och ensam access till USB-minnet för att utföra en formatering.

Felmeddelande: "Disken är skrivskyddad." (samma felmeddelande som jag får genom cmd mm) Okej, fixade så den inte är delade längre, har även kollat usb ingångar på baksidan av moderkortet nu, kan det spela nån roll att det är ett usb 3.0 minneskort?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"

Du kunde formatera den i under en windows installation men eftersom man ej kan formatera usb lagring kan du ladda ner en partition maniger och formatera/radera minnet

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om samma problem när mac datorer är inblandade. Jag brukar göra så att jag lägger in GParted på ett annat minne som jag sen bootar från.

http://gparted.sourceforge.net/

Jag använder följande program för lägga över GParted till minnet.
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Sedan med båda usbstickorna i datorn bootar du från det med GParted på och raderar sedan alla partioner på det minnet som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100 ".Trashes" "._.Trashes"

Eller ännu bättre, ladda ner en partiton maniger boot cd och boota och sedan formatera, på så sätt hindrar du windows från att störa dig.

Permalänk
Inaktiv

Diskpart fungerar alldeles utmärkt, men frågan är om USB-minnet lågnivåformaterats, eller nån form av "data killer". USB/flash minnen mår inte riktigt bra av det (högst troligt att man gör det på fel sätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

Du kunde formatera den i under en windows installation men eftersom man ej kan formatera usb lagring kan du ladda ner en partition maniger och formatera/radera minnet

Alltså något som gparted va?

Skrivet av Koontra:

Jag har varit med om samma problem när mac datorer är inblandade. Jag brukar göra så att jag lägger in GParted på ett annat minne som jag sen bootar från.

http://gparted.sourceforge.net/

Jag använder följande program för lägga över GParted till minnet.
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-...

Sedan med båda usbstickorna i datorn bootar du från det med GParted på och raderar sedan alla partioner på det minnet som krånglar.

Testade att boota gparted och även boota ubuntu och därifrån gparted, i första situationen får jag ett felmeddelande som lyder: "Assertion (head_size <= 63) at ../../../libparted/labels/dos.c:662 in function probe_partition_for_geom() failed." i andra fallet så är det prevcis som i windows, får felet att minnet har filersom är skrivskyddade/minnet är skrivskyddat

Skrivet av dencoolasnubben:

Eller ännu bättre, ladda ner en partiton maniger boot cd och boota och sedan formatera, på så sätt hindrar du windows från att störa dig.

Som gparted då?

Skrivet av Segas:

Diskpart fungerar alldeles utmärkt, men frågan är om USB-minnet lågnivåformaterats, eller nån form av "data killer". USB/flash minnen mår inte riktigt bra av det (högst troligt att man gör det på fel sätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, diskpart har inte funkat för mig, det andra vet jag inget om...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Boota Ubuntu, Sätt i usb:t och skriv Sudo fdisk -l så får du upp en list av vilka "diskar" du har i datorn, tex mitt minne har /dev/sdb så skriver du sudo mkfs.vfat /dev/sdb (eller vart nu ditt minne mountas som tex /sdb,sdb1 osv)

Borde funka... annars använd (om du har svenska ubuntu) Diskar så avmonterar du usbts filsystem och sedan försöker formatera det!

Lyckatill!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Kör cmd.exe som admin.
Starta Diskpart.
Välj rätt disk!
t ex: sel disk 4
Skriv sedan:

clean
create partition primary
sel par 1
format fs=ntfs quick
assign

Du kan byta ut ntfs mot fat32 om du vill kunna använda minnet i andra os som inte har stöd för ntfs.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite om det är ok

Någon som vet om man kan skrivskydda partitioner via diskpart? Har sökt en del men inte hittat någon info.

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Kör cmd.exe som admin.
Starta Diskpart.
Välj rätt disk!
t ex: sel disk 4
Skriv sedan:

clean
create partition primary
sel par 1
format fs=ntfs quick
assign

Du kan byta ut ntfs mot fat32 om du vill kunna använda minnet i andra os som inte har stöd för ntfs.

Han skrev ju att han testat detta? och om en fil på usbt är "skrivskyddat" så funkar det inte från cmd heller :/ då usbt är "mountat" i Windows!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Avstängd

Gör så här gå in på Verbatims hemsida se om det finns nån slags programvara till dit usbminne som removaltool eller liknande. jag hade ett liknande problem med mitt Transcend minne som vägra formeterasig enda som hjälpte var programvaran från tillverkaren efter detta kunde jag formetera som vanligt igen

Permalänk
Skrivet av Slipknot882222:

Hej på er, har ett usb minne på 32GB som tyvärr inte vill funka vad jag än gör, har suttit flera timmar nu och försökt både att använd kommandtolken som administratör, regedit.exe och diverse program, jag får verkligen inget att funka!

Allt jag kan tänka mig skulle påverkar den var när den pluggades i en mac dator nån kompis har och ett xbox 360

EDIT: På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"

Skrivet av TObbeSkatt:

Han skrev ju att han testat detta? och om en fil på usbt är "skrivskyddat" så funkar det inte från cmd heller :/ då usbt är "mountat" i Windows!

-Kan det inte vara så enkelt att usbminnet har skadats av strömspik ?

-eller att flashminnets primära filblock är skadade / Controllern som avgör hur linjär addressering skall ske?

-vissa har en två-läges kontakt som avgör skriv /skrivskyddat läge

usbminnen är helt enkelt känsliga, och liksom cd/dvd skivor finns det en livstid och begränsning på antal skrivningar så förlita inte på ett enda fysiska minne med truecryptnyckel för att mounta dator eller ha alla lösenord lagrade på en sticka...som då kan tappas bort /gå sönder.

Visa signatur

Akvatisk Biodiversitet. --2013 Jag lämnar Sweclockers forum. Det är tamejfan högre nivå på Flashback. Verkar hänga mest kids här som inte kan läsa utan bara svamlar. --

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Boota Ubuntu, Sätt i usb:t och skriv Sudo fdisk -l så får du upp en list av vilka "diskar" du har i datorn, tex mitt minne har /dev/sdb så skriver du sudo mkfs.vfat /dev/sdb (eller vart nu ditt minne mountas som tex /sdb,sdb1 osv)

Borde funka... annars använd (om du har svenska ubuntu) Diskar så avmonterar du usbts filsystem och sedan försöker formatera det!

Lyckatill!

Fick det inte att funka...

Skrivet av Tacoman:

Gör så här gå in på Verbatims hemsida se om det finns nån slags programvara till dit usbminne som removaltool eller liknande. jag hade ett liknande problem med mitt Transcend minne som vägra formeterasig enda som hjälpte var programvaran från tillverkaren efter detta kunde jag formetera som vanligt igen

Fanns inget sådant, fanns något som var för att kryptera filer, men det programet funkade inte...

Skrivet av AnimalScribax:

-Kan det inte vara så enkelt att usbminnet har skadats av strömspik ?

-eller att flashminnets primära filblock är skadade / Controllern som avgör hur linjär addressering skall ske?

-vissa har en två-läges kontakt som avgör skriv /skrivskyddat läge

usbminnen är helt enkelt känsliga, och liksom cd/dvd skivor finns det en livstid och begränsning på antal skrivningar så förlita inte på ett enda fysiska minne med truecryptnyckel för att mounta dator eller ha alla lösenord lagrade på en sticka...som då kan tappas bort /gå sönder.

Kan var något av det du sa, men jag vet inget om det...

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Om det inte funkar att omformatera ett "omountat" usb skulle jag tippa på något slag av hårdvarufel.. :/

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Om det inte funkar att omformatera ett "omountat" usb skulle jag tippa på något slag av hårdvarufel.. :/

Fasen :C

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Inaktiv

släng och köp nytt. vi snackar ju om en produkt för 300-400 :- Du har ju lagt ner mer tid på detta än minnet är värt.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

släng och köp nytt. vi snackar ju om en produkt för 300-400 :- Du har ju lagt ner mer tid på detta än minnet är värt.

Har funderat på det, men 400kr är ganska mycket för mig

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger