Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2013-07-02, 12:27   #1

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Registrerad: jan 2012

Skrivskyddat USB minne, kan inte formatera

Hej på er, har ett usb minne på 32GB som tyvärr inte vill funka vad jag än gör, har suttit flera timmar nu och försökt både att använd kommandtolken som administratör, regedit.exe och diverse program, jag får verkligen inget att funka!

Har valt alternativet att dela usb med 20 datorer, och att jag skall ha fullkontroll över den (läs å skriv), men det går inte heller.

När jag köpte usb:et så funkade det fin fint, men nu funkar det inte plötsligt.

Allt jag kan tänka mig skulle påverkar den var när den pluggades i en mac dator nån kompis har och ett xbox 360. Men vi överförde inga filer då... Dock så var usb:et helt tomt när vi pluggade i den i macen å 360:et.

Någon som kan hjälpa?...

EDIT: På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"

Senast redigerad av Slipknot882222 2013-07-02 klockan 14:28.
2013-07-02, 12:38   #2

sp1k3n

Medlem

sp1k3ns avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2009

Om det är ett SanDisk-minne med U3 Launchpad på, kan du använda U3 Launchpad Removal Tool:

http://u3.sandisk.com/launchpadremoval.htm

Efter du har kört det så kan du formatera USB-minnet.
2013-07-02, 12:46   #3

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sp1k3n Visa inlägg
Om det är ett SanDisk-minne med U3 Launchpad på, kan du använda U3 Launchpad Removal Tool:

http://u3.sandisk.com/launchpadremoval.htm

Efter du har kört det så kan du formatera USB-minnet.
Minnet är från Verbatim, men tack ändå!
2013-07-02, 12:48   #4

Mezzlock

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: aug 2003

Kolla så att det inte finns en fysisk switch på minnet
edit;. men ja, detta är ju mest bara på typ SD-kort och inte usbminnen
Mezzlock är inte uppkopplad
2013-07-02, 12:58   #5

muscle

Medlem

Plats: Järfälla

Registrerad: mar 2004

kör det i mac datorn och kör typ gparted
ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3
muscle är inte uppkopplad
2013-07-02, 13:24   #6

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mezzlock Visa inlägg
Kolla så att det inte finns en fysisk switch på minnet
edit;. men ja, detta är ju mest bara på typ SD-kort och inte usbminnen
Redan kollat, finns ingen switch
2013-07-02, 13:27   #7

AxMi-24

Medlem

Plats: Tyskland

Registrerad: dec 2008

Vad menar du med valt att dela det med 20 datorer?
AxMi-24 är inte uppkopplad
2013-07-02, 13:35   #8

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AxMi-24 Visa inlägg
Vad menar du med valt att dela det med 20 datorer?
Skrev fel, man kan välja att dela en "disk" med andra användare, man högerklickar på en disk och går till egenskaper -> delning -> avancerad delning
2013-07-02, 13:57   #9

Thide

Medlem

Plats: Kungsör

Registrerad: maj 2006

Kanske blir samma sak, men det funkar möjligtvis inte att formatera minnet via cmd?

http://www.techhack.co.uk/2011/03/31...ommand-prompt/

Edit* Nvm. såg att du redan försökt det.
Thide är inte uppkopplad
2013-07-02, 14:13   #10

Repair

Medlem

Repairs avatar

Registrerad: dec 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Slipknot882222 Visa inlägg
Skrev fel, man kan välja att dela en "disk" med andra användare, man högerklickar på en disk och går till egenskaper -> delning -> avancerad delning
Har du provat att boota i linux och formatera den?
Eftersom skrivskyddet kanske inte gäller där?
Repair är inte uppkopplad
2013-07-02, 14:18   #11

henkiii

Medlem

henkiiis avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: apr 2004

Vad exakt får du för felmeddelande?
Vanligast är väl att något program håller på att läsa/skriva ifrån USB-minnet och därför går det inte att formatera.

Plugga ur och in det i en annan port och försök igen, innan eventuella autostart saker (bild import etc) går igång.

edit: USB-minnet får inte vara utdelat. Operativsystemet behöver fullständig och ensam access till USB-minnet för att utföra en formatering.
2013-07-02, 14:24   #12

AxMi-24

Medlem

Plats: Tyskland

Registrerad: dec 2008

Ta bort delningen så ska det nog gå att formatera.
AxMi-24 är inte uppkopplad
2013-07-02, 14:25   #13

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av muscle Visa inlägg
kör det i mac datorn och kör typ gparted
Får se om jag kan få tag på kompisen...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dencoolasnubben Visa inlägg
Har du provat att boota i linux och formatera den?
Eftersom skrivskyddet kanske inte gäller där?
Nej det har jag inte, hmm...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av henkiii Visa inlägg
Vad exakt får du för felmeddelande?
Vanligast är väl att något program håller på att läsa/skriva ifrån USB-minnet och därför går det inte att formatera.

Plugga ur och in det i en annan port och försök igen, innan eventuella autostart saker (bild import etc) går igång.

edit: USB-minnet får inte vara utdelat. Operativsystemet behöver fullständig och ensam access till USB-minnet för att utföra en formatering.
Felmeddelande: "Disken är skrivskyddad." (samma felmeddelande som jag får genom cmd mm) Okej, fixade så den inte är delade längre, har även kollat usb ingångar på baksidan av moderkortet nu, kan det spela nån roll att det är ett usb 3.0 minneskort?
2013-07-02, 14:28   #14

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"
2013-07-02, 14:44   #15

Repair

Medlem

Repairs avatar

Citat:
På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"
Du kunde formatera den i under en windows installation men eftersom man ej kan formatera usb lagring kan du ladda ner en partition maniger och formatera/radera minnet
2013-07-02, 14:45   #16

Koontra

Medlem

Registrerad: nov 2010

Jag har varit med om samma problem när mac datorer är inblandade. Jag brukar göra så att jag lägger in GParted på ett annat minne som jag sen bootar från.

http://gparted.sourceforge.net/

Jag använder följande program för lägga över GParted till minnet.
http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/

Sedan med båda usbstickorna i datorn bootar du från det med GParted på och raderar sedan alla partioner på det minnet som krånglar.
Koontra är inte uppkopplad
2013-07-02, 14:49   #17

Repair

Medlem

Repairs avatar

Citat:
På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100 ".Trashes" "._.Trashes"
Eller ännu bättre, ladda ner en partiton maniger boot cd och boota och sedan formatera, på så sätt hindrar du windows från att störa dig.
2013-07-02, 16:01   #18

Segas

Medlem

Segass avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: okt 2006

Diskpart fungerar alldeles utmärkt, men frågan är om USB-minnet lågnivåformaterats, eller nån form av "data killer". USB/flash minnen mår inte riktigt bra av det (högst troligt att man gör det på fel sätt).

Skickades från m.sweclockers.com
2013-07-03, 05:07   #19

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Du kunde formatera den i under en windows installation men eftersom man ej kan formatera usb lagring kan du ladda ner en partition maniger och formatera/radera minnet
Alltså något som gparted va?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Koontra Visa inlägg
Jag har varit med om samma problem när mac datorer är inblandade. Jag brukar göra så att jag lägger in GParted på ett annat minne som jag sen bootar från.

http://gparted.sourceforge.net/

Jag använder följande program för lägga över GParted till minnet.
http://www.pendrivelinux.com/univers...easy-as-1-2-3/

Sedan med båda usbstickorna i datorn bootar du från det med GParted på och raderar sedan alla partioner på det minnet som krånglar.
Testade att boota gparted och även boota ubuntu och därifrån gparted, i första situationen får jag ett felmeddelande som lyder: "Assertion (head_size <= 63) at ../../../libparted/labels/dos.c:662 in function probe_partition_for_geom() failed." i andra fallet så är det prevcis som i windows, får felet att minnet har filersom är skrivskyddade/minnet är skrivskyddat

Citat:
Eller ännu bättre, ladda ner en partiton maniger boot cd och boota och sedan formatera, på så sätt hindrar du windows från att störa dig.
Som gparted då?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Segas Visa inlägg
Diskpart fungerar alldeles utmärkt, men frågan är om USB-minnet lågnivåformaterats, eller nån form av "data killer". USB/flash minnen mår inte riktigt bra av det (högst troligt att man gör det på fel sätt).

Skickades från m.sweclockers.com
Hmm, diskpart har inte funkat för mig, det andra vet jag inget om...
2013-07-03, 07:23   #20

TObbeSkatt

Medlem

TObbeSkatts avatar

Plats: Varberg

Registrerad: dec 2010

Boota Ubuntu, Sätt i usb:t och skriv Sudo fdisk -l så får du upp en list av vilka "diskar" du har i datorn, tex mitt minne har /dev/sdb så skriver du sudo mkfs.vfat /dev/sdb (eller vart nu ditt minne mountas som tex /sdb,sdb1 osv)

Borde funka... annars använd (om du har svenska ubuntu) Diskar så avmonterar du usbts filsystem och sedan försöker formatera det!

Lyckatill!
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | MSI Z87-G45 GAMING ATX | MSI GTX 760 OC twinfrozr| Kingston SSD 64gb, Samsung 840-series 120gb SSD + 1 TB HDD| Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Windows 7 Ult 64-bit/Ubuntu 13.04 64-bit dualboot | Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart | Cooler Master Seidon 120M |
TObbeSkatt är inte uppkopplad
2013-07-03, 07:51   #21

DanTheManSwe

Medlem

Plats: Eskilstuna

Kör cmd.exe som admin.
Starta Diskpart.
Välj rätt disk!
t ex: sel disk 4
Skriv sedan:

clean
create partition primary
sel par 1
format fs=ntfs quick
assign

Du kan byta ut ntfs mot fat32 om du vill kunna använda minnet i andra os som inte har stöd för ntfs.
CPU: Core i7-930 @ 4GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus P6X58D-E Ram: Corsair 12GB DDR3 1600MHz GPU: Gigabyte GTX 670 OC SSD: Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Win8.1 x64 Enterprise
DanTheManSwe är inte uppkopplad
2013-07-03, 08:59   #22

1kolli

Medlem

1kollis avatar

Registrerad: okt 2010

Lånar tråden lite om det är ok

Någon som vet om man kan skrivskydda partitioner via diskpart? Har sökt en del men inte hittat någon info.
2013-07-03, 14:48   #23

TObbeSkatt

Medlem

TObbeSkatts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DanTheManSwe Visa inlägg
Kör cmd.exe som admin.
Starta Diskpart.
Välj rätt disk!
t ex: sel disk 4
Skriv sedan:

clean
create partition primary
sel par 1
format fs=ntfs quick
assign

Du kan byta ut ntfs mot fat32 om du vill kunna använda minnet i andra os som inte har stöd för ntfs.
Han skrev ju att han testat detta? och om en fil på usbt är "skrivskyddat" så funkar det inte från cmd heller :/ då usbt är "mountat" i Windows!
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) | MSI Z87-G45 GAMING ATX | MSI GTX 760 OC twinfrozr| Kingston SSD 64gb, Samsung 840-series 120gb SSD + 1 TB HDD| Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | Windows 7 Ult 64-bit/Ubuntu 13.04 64-bit dualboot | Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart | Cooler Master Seidon 120M |
2013-07-03, 15:05   #24

Tacoman

Medlem

Registrerad: maj 2010

Gör så här gå in på Verbatims hemsida se om det finns nån slags programvara till dit usbminne som removaltool eller liknande. jag hade ett liknande problem med mitt Transcend minne som vägra formeterasig enda som hjälpte var programvaran från tillverkaren efter detta kunde jag formetera som vanligt igen
Tacoman är inte uppkopplad
2013-07-03, 19:25   #25

AnimalScribax

Medlem

Plats: harddeck

Registrerad: sep 2011

Citat:
Hej på er, har ett usb minne på 32GB som tyvärr inte vill funka vad jag än gör, har suttit flera timmar nu och försökt både att använd kommandtolken som administratör, regedit.exe och diverse program, jag får verkligen inget att funka!

Allt jag kan tänka mig skulle påverkar den var när den pluggades i en mac dator nån kompis har och ett xbox 360

EDIT: På disken finns även spår från OSX operativsystem, har 3 mappar (med filer i) och en fil som heter: ".fseventsd" ".Spotlight-V100" ".Trashes" "._.Trashes"
Citat:
Ursprungligen inskrivet av TObbeSkatt Visa inlägg
Han skrev ju att han testat detta? och om en fil på usbt är "skrivskyddat" så funkar det inte från cmd heller :/ då usbt är "mountat" i Windows!
-Kan det inte vara så enkelt att usbminnet har skadats av strömspik ?

-eller att flashminnets primära filblock är skadade / Controllern som avgör hur linjär addressering skall ske?

-vissa har en två-läges kontakt som avgör skriv /skrivskyddat läge

usbminnen är helt enkelt känsliga, och liksom cd/dvd skivor finns det en livstid och begränsning på antal skrivningar så förlita inte på ett enda fysiska minne med truecryptnyckel för att mounta dator eller ha alla lösenord lagrade på en sticka...som då kan tappas bort /gå sönder.
2013-07-03, 20:06   #26

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Boota Ubuntu, Sätt i usb:t och skriv Sudo fdisk -l så får du upp en list av vilka "diskar" du har i datorn, tex mitt minne har /dev/sdb så skriver du sudo mkfs.vfat /dev/sdb (eller vart nu ditt minne mountas som tex /sdb,sdb1 osv)

Borde funka... annars använd (om du har svenska ubuntu) Diskar så avmonterar du usbts filsystem och sedan försöker formatera det!

Lyckatill!
Fick det inte att funka...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tacoman Visa inlägg
Gör så här gå in på Verbatims hemsida se om det finns nån slags programvara till dit usbminne som removaltool eller liknande. jag hade ett liknande problem med mitt Transcend minne som vägra formeterasig enda som hjälpte var programvaran från tillverkaren efter detta kunde jag formetera som vanligt igen
Fanns inget sådant, fanns något som var för att kryptera filer, men det programet funkade inte...

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AnimalScribax Visa inlägg
-Kan det inte vara så enkelt att usbminnet har skadats av strömspik ?

-eller att flashminnets primära filblock är skadade / Controllern som avgör hur linjär addressering skall ske?

-vissa har en två-läges kontakt som avgör skriv /skrivskyddat läge

usbminnen är helt enkelt känsliga, och liksom cd/dvd skivor finns det en livstid och begränsning på antal skrivningar så förlita inte på ett enda fysiska minne med truecryptnyckel för att mounta dator eller ha alla lösenord lagrade på en sticka...som då kan tappas bort /gå sönder.
Kan var något av det du sa, men jag vet inget om det...
2013-07-04, 07:01   #27

TObbeSkatt

Medlem

TObbeSkatts avatar

Om det inte funkar att omformatera ett "omountat" usb skulle jag tippa på något slag av hårdvarufel.. :/
2013-07-04, 07:09   #28

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Om det inte funkar att omformatera ett "omountat" usb skulle jag tippa på något slag av hårdvarufel.. :/
Fasen :C
2013-07-04, 07:31   #29

ubbe1

Medlem

ubbe1s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2005

släng och köp nytt. vi snackar ju om en produkt för 300-400 :- Du har ju lagt ner mer tid på detta än minnet är värt.
ubbe1 är inte uppkopplad
2013-07-04, 07:40   #30

Slipknot882222

Medlem

Slipknot882222s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ubbe1 Visa inlägg
släng och köp nytt. vi snackar ju om en produkt för 300-400 :- Du har ju lagt ner mer tid på detta än minnet är värt.
Har funderat på det, men 400kr är ganska mycket för mig
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker