USB minne funkar ibland, behöver rädda filer

Permalänk
Medlem

USB minne funkar ibland, behöver rädda filer

Go kväll!

Jo det är så att mitt usb minne, som är ganska nytt helt plötsligt bestämt sig för att jag inte ska kunna komma in på det. Datorn känner(mestadels av tiden) igen att det är FAT32, ibland så ser jag filerna på minnet men när jag klickar på dom eller försöker kopiera dom så slutar det fungera och tex word kraschar.
Jag skulle tro att usb minnet slutade fungera när jag förde över filer från min dator med windows xp och sedan inte använde säker borttagning av maskinvara. Jag har testat program så som "Recuva" och "PC inspector File Recovery" men inte riktigt fått det att funka och jag tror att jag gjorde rätt. jag försökte mig även på dhkdsk /r men den tycks tappa kontakten med usb minnet då den stannar, den stannade på 0% enda gången jag fick igång den. Antingen är det bara ett konstigt sammanträffande men så gott som varje gång jag högerklickar på minnet och klickar på formatera så kan jag se alla filer på usb minnet igen men återigen, när jag klickar så slutar det funka. Värt att tillägga är att jag har testat USB minnet i 3 datorer 2 windows 7 och 1 windows xp, jag har även startat om datorn och testat usb 3.0 och 2.0 portar utan framgång.
Det viktigaste jag har på usb minnet är ett word dokument, men det hade varit väldigt trevligt om jag fick de mesta filerna tillbaka.

Några idéer hur ska jag gå tillväga?
Ursäkta om det är svårt läst, svenska kunskaperna brukar sakta försvinna inpå natten.

//Gustav

EDIT: skulle det funka om jag kan formaterade om det till fat32 och sedan försöker med Recuva eller liknande?
EDIT2: Jag lyckades få fram word dokumentet med testdisk. Nu "överlever" jag men det hade varit bra om jag kunde få ut några .html och några .css filer.

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

Desto mer du arbetar mot minnet desto mer kommer du att skada det. Jag rekommenderar att du gör en exakt kopia av minnet som du kan arbeta mot. Det finns massor av olika program som kan göra det. I Linux så finns det dd eller ddrescue som kan lösa detta. För Windows finns bland annat R-studio som tyvärr kostar pengar men om du googlar så kommer du säkert att hitta program för Windows som kan göra detta och som är gratis som till exempel http://sourceforge.net/projects/windd/ som jag själv inte har testat.

Att formatera om minnet kommer förmodligen skapa fler problem än vad det löser.

Är du säker på att det inte finns några hårdvarufel på minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.X:

Desto mer du arbetar mot minnet desto mer kommer du att skada det. Jag rekommenderar att du gör en exakt kopia av minnet som du kan arbeta mot. Det finns massor av olika program som kan göra det. I Linux så finns det dd eller ddrescue som kan lösa detta. För Windows finns bland annat R-studio som tyvärr kostar pengar men om du googlar så kommer du säkert att hitta program för Windows som kan göra detta och som är gratis som till exempel http://sourceforge.net/projects/windd/ som jag själv inte har testat.

Att formatera om minnet kommer förmodligen skapa fler problem än vad det löser.

Är du säker på att det inte finns några hårdvarufel på minnet?

Ska jag göra en kopia av minnet till ett annat usb minne?
Jag har ingen aning om det är något hårdvarufel på minnet eller inte, jag får upp det med fdisk -l i Linux. dumpar den infon under.(så fort jag startat den dator)

Disk /dev/sdb: 7743 MB, 7743995904 bytes 80 heads, 16 sectors/track, 11816 cylinders, total 15124992 sectors Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disk identifier: 0xc3072e18 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdb1 * 8064 15124991 7558464 c W95 FAT32 (LBA)

R-studio fanns i demo version, den tycks inte hitta något alls på minnet.

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Skrivet av txzzo:

Ska jag göra en kopia av minnet till ett annat usb minne?
Jag har ingen aning om det är något hårdvarufel på minnet eller inte, jag får upp det med fdisk -l i Linux. dumpar den infon under.(så fort jag startat den dator)

Disk /dev/sdb: 7743 MB, 7743995904 bytes 80 heads, 16 sectors/track, 11816 cylinders, total 15124992 sectors Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disk identifier: 0xc3072e18 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdb1 * 8064 15124991 7558464 c W95 FAT32 (LBA)

har du en hårddisk eller usbminne som håller på att dö så ska du kopiera över infot till ett annat media. minnet i sig själv är ju inte det viktiga utan ettorna&nollorna. petar du runt i det nu så pajjar du det bara mer. 8GB kostar ju inte många kronor. vad var det märke/modell.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

har du en hårddisk eller usbminne som håller på att dö så ska du kopiera över infot till ett annat media. minnet i sig själv är ju inte det viktiga utan ettorna&nollorna. petar du runt i det nu så pajjar du det bara mer. 8GB kostar ju inte många kronor. vad var det märke/modell.

Det dog utan förvarning, eller snarare att jag klantade till mig utan förvarning med att glömma säker borttagning av maskinvara. Det ända jag kan göra med det är att ibland gå in i mapparna i Windows men jag KUNDE inte kopiera över något, Ctrl+c på innehållet och ctrl+v på skrivbordet och inget hände. Visste inte om programmen igår kväll.
USB minnet är ett Verbatim USB 3.0 Store-N-Go V3 8GB

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Skrivet av txzzo:

Det dog utan förvarning, eller snarare att jag klantade till mig utan förvarning med att glömma säker borttagning av maskinvara. Det ända jag kan göra med det är att ibland gå in i mapparna i Windows men jag KUNDE inte kopiera över något, Ctrl+c på innehållet och ctrl+v på skrivbordet och inget hände. Visste inte om programmen igår kväll.
USB minnet är ett Verbatim USB 3.0 Store-N-Go V3 8GB

du ska inte manuellt kopiera filerna genom windows eftersom du då petar runt för mycket.
finns program som gör en exakt kopia av minnet i raw / img / iso(kommer dock inte ihåg namnet) för att du sen ska lägga upp samma info på nya minnet, förstår du nu?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Att glömma att göra säker borttagning kan inte skada minnet men det kan orsaka korrupta filer om något håller på att sparas till minnet när det kopplas ut.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du ska inte manuellt kopiera filerna genom windows eftersom du då petar runt för mycket.
finns program som gör en exakt kopia av minnet i raw / img / iso(kommer dock inte ihåg namnet) för att du sen ska lägga upp samma info på nya minnet, förstår du nu?

aaa okej, jag förstår. Jag får söka och se om jag hittar det. Tack

Skrivet av ponanmsi:

Att glömma att göra säker borttagning kan inte skada minnet men det kan orsaka korrupta filer om något håller på att sparas till minnet när det kopplas ut.

hmm det är väll positivt antar jag, då borde väll 1:orna och 0:orna finnas kvar

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Medlem

YES!
Har lyckats få tillbaka alla dokument och det viktigaste, det ända jag förlorade var alla .html dokument och .css dokument.
Jag laddade ner programmet imageUSB och gjorde en avbild av minnet som sparades i .bin, Jag lyckades inte öppna den på något sätt så därför använde jag imageUSB för att skriva usb avbilden till ett annat usb(som då blev en exakt kopia av minnet). Jag använde då ett program jag testat med tidigare som heter "pc inspector File Recorery" för att få ut alla filer. Jag fick ut alla som inte var öppna när jag drog ur minnet.
Tack för all input

Visa signatur

Rigg: i5 3570K | XFX HD 7950 3GB | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | ASRock Z77 PRO3 ATX | BitFenix Outlaw | Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Antec VP650PM 650W | Windows 7 Home premium 64bit
Kringutröstning: Steelseries Kinzu v2 pro edition| Microsoft SideWinder X4 Gaming Keyboard | Logitech G430 | Samsung 22'' S22B350H LED | BenQ 22'' GL2250 LED

Permalänk
Skrivet av txzzo:

YES!
Har lyckats få tillbaka alla dokument och det viktigaste, det ända jag förlorade var alla .html dokument och .css dokument.
Jag laddade ner programmet imageUSB och gjorde en avbild av minnet som sparades i .bin, Jag lyckades inte öppna den på något sätt så därför använde jag imageUSB för att skriva usb avbilden till ett annat usb(som då blev en exakt kopia av minnet). Jag använde då ett program jag testat med tidigare som heter "pc inspector File Recorery" för att få ut alla filer. Jag fick ut alla som inte var öppna när jag drog ur minnet.
Tack för all input

då får man ta en bärs skåla att du fått det viktigaste.
eftersom du nu har kopian så kan du leka runt lite, vet att Acronis / pandora har gjort flera program som är bra. höll själv på med en HDD som krashat att det blev olika resultat beroende på vilket program ja använde.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644