Verktyg Visningsval
2013-10-14, 17:40   #1

Blommenstorvik

Medlem

Plats: Storvik

Registrerad: sep 2009

Primär hårddisk, nu logisk, kan man byta tillbaka?

Hej.

Har upptäckt att min C: drive har blivit (eller alltid varit) av logisk typ, och inte primär, och D: är primär. Har en 1tb hårddisk som jag delade upp innan jag installerade W7 (som är installerat på c: driven). Nu ser jag att C: driven inte är den primära. Kan man ändra detta utan att ominstallera allt? I så fall; hur gör man?

Tacksam för svar!
Blommenstorvik är inte uppkopplad
2013-10-14, 18:12   #2

Haikarainen

Medlem

Haikarainens avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2013

Det är inte hårddisken som är av primär typ, det är partitionen. För att klargöra hur allt är uppsatt exakt på din dator, lista alla dina diskar samt partitioner och information (typ "fdisk -l" eller något om du kan boota upp något linux med fdisk). Annars kolla på DiskPart i Windows.

Varför vill du göra C: till en primär partition?
Haikarainen är inte uppkopplad Folding
2013-10-14, 18:15   #3

Blommenstorvik

Medlem

förlåt min otydlighet, givetvis är det partitionen som är av logisk typ, och inte primär. Åter till ämnet. SKA inte c vara primär, och de övriga logiska?
2013-10-14, 18:19   #4

Haikarainen

Medlem

Haikarainens avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blommenstorvik Visa inlägg
förlåt min otydlighet, givetvis är det partitionen som är av logisk typ, och inte primär. Åter till ämnet. SKA inte c vara primär, och de övriga logiska?
Funkar det så funkar det, eller hur? En primär partition är en "vanlig" partition, en logisk är en partition under en utökad partition (som kan innehålla flera logiska, men inte är en partition i sig så att säga). Det enda viktiga i windows är att bootfilerna ligger på en primär partition, och funkar din dator så gör dom ju redan det.
Haikarainen är inte uppkopplad Folding
2013-10-14, 18:21   #5

Blommenstorvik

Medlem

det är ju det som är problemet. bootfilerna ligger på c, inget os installerat på d... Alltså, kan man ändra logisk enhet till primär eller ej, det var ju det som var min fråga??? eller måste jag börja om med att formattera allt?
2013-10-14, 19:03   #6

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blommenstorvik Visa inlägg
det är ju det som är problemet. bootfilerna ligger på c, inget os installerat på d... Alltså, kan man ändra logisk enhet till primär eller ej, det var ju det som var min fråga??? eller måste jag börja om med att formattera allt?
Tror inte du kan ändra utan att formatera om osv, men som ovan funkar det så funkar det, windows behöver inte ligga på en primär, men booten måste göra det.

Frågan är lite hur du kunna lyckas med konsttycket att få till det på detta viset, tror du inte har skapat nuvarande partitioner via Installationsprogrammet för Windows.
En bild på diskhanteraren skulle vara intressant att se, så man kan kolla lite mer exakt vad som sker.
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.
Learn Forex Trading
ggustavsson är uppkopplad nu
2013-10-14, 19:27   #7

OldComputer

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2013

Det beror på, är enhet D: tom så går det i princip fortare att formatera om enhet D: genom att först ta bort enheten och sedan skapa den igen. Är det så att diskhanteraren inte vill skapa en primär partition så kan du genom att köra diskpart från ett kommandofönster med administratörsrättigheter tvinga systemet att skapa en primär partition om du först tagit bort partitionen i diskhanteraren så skriver du sedan följande i kommandofönstret:

diskpart
list disk
select disk #
där # motsvar numret på disken
create partition primary
exit
exit

O&O Partition Manager 3 kan ibland konvertera en partition mellan primär och logisk.
OldComputer är inte uppkopplad
2013-10-15, 17:12   #8

Blommenstorvik

Medlem

Tog det lätta beslutet och formaterade allt och började om från början... Tack för alla svar!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker