Är min ssd trasig?

Permalänk

Är min ssd trasig?

Försöker få igång min ssd disk. Datorn började frysa och jag kopplade felet till min ssd där windows 8.1 var installerat. Har nu installerat windows på en annan disk. Jag har bytt kablarna till ssd'n och kopplat till en port på moderkortet som fungerar till en annan hårddisk samt bytt strömkabel. Modellen är corsair F120.

Disken syns ibland i bios, ibland inte. Om den inte syns räcker det med att starta om bios för att den ska synas. Datorn startar inte med sdd'n inkopplad. Windows börjar laddas men startar aldrig. Om jag kopplar in disken när windows igång kommer den upp och jag kommer åt innehållet i ca 5 sekunder innan den fryser. Ibland försvinner disken efter ett tag från utforskaren och partitionashanteraren, ibland låser sig windows (allt utom muspekaren). Detta var även det ursprungliga symptomet och anledningen till att jag misstänkte att det var problem med sdd'n. Windows var som sagt installerat på den och började låsa sig. Försökte återställa windows och testa automatic repair men systemet låste sig även i dessa menyer.

Finns det något att testa innan jag köper ny ssd?

Skriver från mobil, om språket är konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa om datorn fungerar normalt om du drar ur ssdn helt?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag hade själv en Force GT 120 inköpt i augusti 2011 i min maskin. Den dog efter ganska exakt 2 år. I samma veva köpte jobbet in 6 likadana diskar, 3 av dem gav upp efter 2 år.Tycker mig ha läst om många Force GT här på Swec som givit upp bara sådär. Jag tror tyvärr din är en av dem. De har f.ö. 3 års garanti.

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Testa om datorn fungerar normalt om du drar ur ssdn helt?

Den funkar normalt utan ssd'n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lunatech:

Jag hade själv en Force GT 120 inköpt i augusti 2011 i min maskin. Den dog efter ganska exakt 2 år. I samma veva köpte jobbet in 6 likadana diskar, 3 av dem gav upp efter 2 år.Tycker mig ha läst om många Force GT här på Swec som givit upp bara sådär. Jag tror tyvärr din är en av dem. De har f.ö. 3 års garanti.

Den är ca 2 år gammal så det verkar så. Blir till att leta kvitton. Köper en ny ändå, känns inte som det är nåt att lita på om de ger upp så som du säger. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är inte helt ovanligt att tidiga firmware till SSD gör att det börjar krascha efter ca 2 år. Kolla om det finns en nyare version på corsairs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Jag hade själv en Force GT 120 inköpt i augusti 2011 i min maskin. Den dog efter ganska exakt 2 år. I samma veva köpte jobbet in 6 likadana diskar, 3 av dem gav upp efter 2 år.Tycker mig ha läst om många Force GT här på Swec som givit upp bara sådär. Jag tror tyvärr din är en av dem. De har f.ö. 3 års garanti.

Jag hade två st Force GT 120 i raid 0 för ett halvår sedan. Båda två dog under samma vecka, vid ungefär två års ålder.

Vet inte om jag kan hjälpa OP så mycket dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreadflopp:

Den är ca 2 år gammal så det verkar så. Blir till att leta kvitton. Köper en ny ändå, känns inte som det är nåt att lita på om de ger upp så som du säger. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara värt att börja med att skicka in den på garantin, skickade in en trasig F120 till Inet och fick en Force 3 tillbaka. Så visst ska man inte lita på gamla Force 1-diskarna men gissningsvis får du en bättre modell på garantin.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Testar och skicka in på garanti, om jag hittar kvittot. Köper en ny på väg hem idag, 250 gb tänkte jag. Om jag får igång min ssd med en firmware uppdatering kan jag ju alltid lämna tillbaka den jag köper idag. Får jag en ny på garanti kan jag ha den som en extra ssd att installera spel på. Samsungs ssd verkar populära, är det bra kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com