Hjälp med RAID 5

Permalänk

Hjälp med RAID 5

Hej!

Jag ska sätta upp en server på min hemma server. Jag har 3 ST 500GB HDD diskar som jag ska använda i min RAID.

Har letat efter en guid som förklarar hur man gör men inte hittat något. Någon här som kan hjälpa mig?

Mitt moderkort är ett Asus Striker II Formula

Tack på förhand

Mvh Andreas

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vilken RAID-implementation tänker du använda?

Raid 5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Med implementation avses en av följande:
1. MoboChipsetRAID
2. OS RAID sk. mjukRAID
3. KontrollerkortsRAID

Vilken typ är att föredra med de förutsättningar TS har, enligt dig? Och varför?

Låt oss ponera att TS aldrig tidigare har satt upp en RAID5 och därmed får anses vara en sk. nybörjare på området. Han avser att köra en MineCraft-server på sagda system/moderkort (nVidia-baserat s775-kort) och har inte tillgång till andra RAID-kontrollers än den som finns tillgänglig via moderkortets chipset samt mjukvaru-RAID.
OS som ska användas är Windows Server 2008.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrumJalle:

Vilken typ är att föredra med de förutsättningar TS har, enligt dig? Och varför?

Låt oss ponera att TS aldrig tidigare har satt upp en RAID5 och därmed får anses vara en sk. nybörjare på området. Han avser att köra en MineCraft-server på sagda system/moderkort (nVidia-baserat s775-kort) och har inte tillgång till andra RAID-kontrollers än den som finns tillgänglig via moderkortets chipset samt mjukvaru-RAID.
OS som ska användas är Windows Server 2008.

moderkortsraid är sällan en prestandavinst och låser dig till tillverkaren. Mjukvaruraid i server 2008 är lite bättre kommer dock inte ihåg om den är bootbar.
Men med den målbilden så undrar jag varför han vill ha raid5 överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av aluser:

moderkortsraid är sällan en prestandavinst och låser dig till tillverkaren. Mjukvaruraid i server 2008 är lite bättre kommer dock inte ihåg om den är bootbar.
Men med den målbilden så undrar jag varför han vill ha raid5 överhuvudtaget.

Vad tycker du jag ska ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Vad tycker du jag ska ha då?

Vad vill du uppnå med raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Hej!

Jag ska sätta upp en server på min hemma server. Jag har 3 ST 500GB HDD diskar som jag ska använda i min RAID.

Har letat efter en guid som förklarar hur man gör men inte hittat något. Någon här som kan hjälpa mig?

Mitt moderkort är ett Asus Striker II Formula

Tack på förhand

Mvh Andreas

Vilket OS ska du ha på din server? Det ger oss en hint om lämpliga lösningar. Enklast är dock att du använder den integrerade RAID-kontrollern på moderkortet. Ditt OS kommer då endast se RAID-gruppen som en logisk enhet vilket underlättar installation och konfiguration. Prestanda kan vara sådär men beror lite på vad man jämför med och användningsområdet (databas=RAID0+1, driftsäker=RAID1, lagring=RAID5, prestige=RAID0)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilket OS ska du ha på din server? Det ger oss en hint om lämpliga lösningar. Enklast är dock att du använder den integrerade RAID-kontrollern på moderkortet. Ditt OS kommer då endast se RAID-gruppen som en logisk enhet vilket underlättar installation och konfiguration. Prestanda kan vara sådär men beror lite på vad man jämför med och användningsområdet (databas=RAID0+1, driftsäker=RAID1, lagring=RAID5, prestige=RAID0)

Jag kommer att köra Windows Server 2008 Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Jag kommer att köra Windows Server 2008 Enterprise.

För att kunna starta (boot) från en RAID krävs HBA eller integrerad RAID-implementation som jag skrev i föregående inlägg. Vill du ha mjukvaruraid så tvingas du först starta från en systemdisk som sedan kan läsa din RAID-grupp. Så utifrån nuvarande frågeställning är det integrerad RAID som gäller och den skapar du i BIOS under POST ( Read The Fucking Manual for deatils ).

Personligen hade jag nog kostat på min en extra 500GB hårddisk och gjort en RAID0+1 implementation i stället. Lite bättre prestanda än RAID5.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Avråder från att ha systempartitionen på en RAID, om RAIDen strular lär du få problem att boota.
Som somliga vet, en OS RAID (sk. mjukRAID) är flyttbar inom samma OS-familj och en mobochipsetRAID (sk. fakeRAID) är flyttbar inom samma chipsetfamilj.

Själv kör jag en del chipsetRAID5, skrivning som singledisk, läsning 350-500 MB/s vilket helt klart duger för hemmabruk.