Samsung 840 evo 120 gb "frozen state"

Permalänk
Medlem

Samsung 840 evo 120 gb "frozen state"

Hej!
Jag tog en använd samsung 840 evo 130gb från ett annat bygge och stoppade in det i mitt idag. Eftersom jag vill installera om windows på ssd så laddade jag hem "samsung magician" och försökte Quick erease ssdn. Då står det att den ssdn är i "frozen state" och ber mig dra ut SATA strömsladden och sen stoppa tillbaka den efter några sekunder. Dock utan resultat. Datorn hittar ssd discen och kan se sparad data på den.

Någon som har en lösning? Har kollat runt men inte hittat något svar!

Permalänk
99:e percentilen

Strunta i att radera SSD:n med Magician. Boota bara från Windows-skivan/USB-minnet normalt och ta bort alla partitioner på den för att sedan installera på det oallokerade utrymmet. Ha inga andra diskar inkopplade under installationen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Strunta i att radera SSD:n med Magician. Boota bara från Windows-skivan/USB-minnet normalt och ta bort alla partitioner på den för att sedan installera på det oallokerade utrymmet. Ha inga andra diskar inkopplade under installationen.

Okej, tackar!
Kan jag göra en ny skiva av windows som ligger på min HDD via magician?
Tack för hjälpen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Myrkan:

Okej, tackar!
Kan jag göra en ny skiva av windows som ligger på min HDD via magician?
Tack för hjälpen!

Går bra att använda Windows 7 USB DVD Download Tool (Både USB & DVD), eller ImgBurn också.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrkan:

Hej!
Jag tog en använd samsung 840 evo 130gb från ett annat bygge och stoppade in det i mitt idag. Eftersom jag vill installera om windows på ssd så laddade jag hem "samsung magician" och försökte Quick erease ssdn. Då står det att den ssdn är i "frozen state" och ber mig dra ut SATA strömsladden och sen stoppa tillbaka den efter några sekunder. Dock utan resultat. Datorn hittar ssd discen och kan se sparad data på den.

Någon som har en lösning? Har kollat runt men inte hittat något svar!

Om det finns en partition på SSD:n, prova att ta bort den innan du försöker köra Quick erase (...så måste man i alla fall göra på Intel X25-M...)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Myrkan:

Okej, tackar!
Kan jag göra en ny skiva av windows som ligger på min HDD via magician?
Tack för hjälpen!

Det ska du inte göra. Ladda ner den Windows-version du har och gör ett bootbart USB-minne (med Windows 7 USB/DVD Download Tool om det är Windows 7 du ska installera) som du sedan installerar från. Använd din vanliga produktnyckel.

    » Windows 7 Home Premium x64 (en)
    » Windows 7 Professional x64 (en)
    » Windows 7 Ultimate x64 (en)
    » Windows 8/8.1
    » SweClockers installationsguide

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Om det finns en partition på SSD:n, prova att ta bort den innan du försöker köra Quick erase (...så måste man i alla fall göra på Intel X25-M...)

Där förstod jag ingenting tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det ska du inte göra. Ladda ner den Windows-version du har och gör ett bootbart USB-minne (med Windows 7 USB/DVD Download Tool om det är Windows 7 du ska installera) som du sedan installerar från. Använd din vanliga produktnyckel.

    » Windows 7 Home Premium x64 (en)
    » Windows 7 Professional x64 (en)
    » Windows 7 Ultimate x64 (en)
    » Windows 8/8.1
    » SweClockers installationsguide

Jag använder mig inte av ett äkta windows 7 så kan tyvärr inte göra det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myrkan:

Jag använder mig inte av ett äkta windows 7 så kan tyvärr inte göra det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du lika gärna lämna forumet eftersom det inte är tillåtet att snacka om piratkopierat material. läs reglerna.

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

§7 #Tråd låst p.g.a piratkopierat meterial.#

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna.

Till Tranceguy: § 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Jalle64

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)