Köpråd: Samsung 840 Evo eller Crucial M500, vilken är snabbast?

Permalänk

Köpråd: Samsung 840 Evo eller Crucial M500, vilken är snabbast?

Hej håller på och kollar på en SSD disk men jag vet inte vilken av dom är snabbast ? https://www.komplett.se/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617?... eller denna https://www.komplett.se/crucial-m500-ssd-25-120gb/777314?CKS=...

mvh

Förtydligat rubrik
Permalänk
Medlem

Ta Samsung

Permalänk
Medlem

Även jag lägger min röst på Samsung-disken. Om du inte har en väldigt strikt budget rekommenderar jag dig att välja Samsung PRO framför Samsung EVO. EVOn är mer en budgetvariant av PROn.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eller så lägger du till en hundring och får dubbla kapaciteten. Ditt val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1715476

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Eller så lägger du till en hundring och får dubbla kapaciteten. Ditt val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1715476

Kapacitet ja. Men dubbel prestanda mot EVO/PRO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Kapacitet ja. Men dubbel prestanda mot EVO/PRO?

Till "normalt" bruk kommer man inte märka någon skillnad, jag skulle gå på större disk om jag köpte en i dagsläget.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Kapacitet ja. Men dubbel prestanda mot EVO/PRO?

Jag tror att jag får hålla med Guos89 på prisjakt.

Prestandan är fin som alla seriösa SSD enheter numera, finns inget skäl att köpa dyrare modeller då prestandan är lika ändå och skillnaden enbart är något som är mätbart i tester, ej verkliga livet. Att enbart ha en SSD är vad som är det viktiga, inte att ha en SSD som på pappret är 20% snabbare än en annan, det märker du inte av ändå. Bytet ssd till hårddisk märker du dock av med real world prestanda flera hundra procent bättre.

Dold text
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zakire:

Även jag lägger min röst på Samsung-disken. Om du inte har en väldigt strikt budget rekommenderar jag dig att välja Samsung PRO framför Samsung EVO. EVOn är mer en budgetvariant av PROn.

Hade han behövt Pro hade han inte skapat den här tråden, så mellan 840 Evo och M500 säger jag 840 Evo. Om man får sväva ut säger jag M500 240GB.

TS, jag antar att du inte vet detta, så jag skriver det: Du kommer ALDRIG märka prestandaskillnaden, men du kommer märka att du har 240 istället för 120 GB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hade han behövt Pro hade han inte skapat den här tråden, så mellan 840 Evo och M500 säger jag 840 Evo. Om man får sväva ut säger jag M500 240GB.

TS, jag antar att du inte vet detta, så jag skriver det: Du kommer ALDRIG märka prestandaskillnaden, men du kommer märka att du har 240 istället för 120 GB.

Hähä, jag fick förstärkning av mitt påstående.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Till "normalt" bruk kommer man inte märka någon skillnad, jag skulle gå på större disk om jag köpte en i dagsläget.

Skrivet av Lifooz:

Jag tror att jag får hålla med Guos89 på prisjakt.

Prestandan är fin som alla seriösa SSD enheter numera, finns inget skäl att köpa dyrare modeller då prestandan är lika ändå och skillnaden enbart är något som är mätbart i tester, ej verkliga livet. Att enbart ha en SSD är vad som är det viktiga, inte att ha en SSD som på pappret är 20% snabbare än en annan, det märker du inte av ändå. Bytet ssd till hårddisk märker du dock av med real world prestanda flera hundra procent bättre.

Dold text
Skrivet av HurMycket:

Hade han behövt Pro hade han inte skapat den här tråden, så mellan 840 Evo och M500 säger jag 840 Evo. Om man får sväva ut säger jag M500 240GB.

TS, jag antar att du inte vet detta, så jag skriver det: Du kommer ALDRIG märka prestandaskillnaden, men du kommer märka att du har 240 istället för 120 GB.

Nej självklart lär man inte märka skillnad att ena disken är snabbare än den andra. Men när disken går sönder märker du det. Enligt mitt sett att se på det (grundar detta på diverse tester/recensioner) så håller PROn bättre än EVOn och kanske även bättre än Crucial.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friskybob:

Ta Samsung

What he said. Crucial kör väl med sandforce-kretsar har jag för mig medan Samsung kör sina egna.

Skrivet av LemonIllusion:

Eller så lägger du till en hundring och får dubbla kapaciteten. Ditt val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1715476

Annars detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ta inte alls Samsung. De använder TLC-minnen (EVO, ej Pro) istället för MLC-minnen som de flesta SSDs har. TLC är billigare att tillverka, men har 50% kortare livsläng jämfört med MLC.

Kör på Cruical M500 (MLC) istället för Samsung 840 Evo (TLC).

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Nej självklart lär man inte märka skillnad att ena disken är snabbare än den andra. Men när disken går sönder märker du det. Enligt mitt sett att se på det (grundar detta på diverse tester/recensioner) så håller PROn bättre än EVOn och kanske även bättre än Crucial.

A fast om du tänker såhär dom flesta SSDer har en MTBF på 1,200,000 timmar vilket blir, 136 år , 10 månader , 3 veckor och 5 dagar .
Någon här som tänkt leva så länge?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zakire:

Nej självklart lär man inte märka skillnad att ena disken är snabbare än den andra. Men när disken går sönder märker du det. Enligt mitt sett att se på det (grundar detta på diverse tester/recensioner) så håller PROn bättre än EVOn och kanske även bättre än Crucial.

Jag vågar nog hävda att livslängden på Evo är så stor att man kan köpa en ny, större, bättre SSD för nästan inga pengar alls när den är utsliten. Går den sönder utan anledning inom tre år har man sin reklamationsrätt.

Pro är bättre än Evo – men inte till TS, utan till dem som faktiskt har nytta av skillnaderna (likaväl som 4770K är bättre än 4670K, men inte till en mammadator). De skulle aldrig skapa den här tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av XFTality:

Ta inte alls Samsung. De använder TLC-minnen (EVO, ej Pro) istället för MLC-minnen som de flesta SSDs har. TLC är billigare att tillverka, men har 50% kortare livsläng jämfört med MLC.

Kör på Cruical M500 (MLC) istället för Samsung 840 Evo (TLC).

Skrivet av Lifooz:

A fast om du tänker såhär dom flesta SSDer har en MTBF på 1,200,000 timmar vilket blir, 136 år , 10 månader , 3 veckor och 5 dagar .
Någon här som tänkt leva så länge?

Om MTBF är så hög är det troligtvis när SSD:n är "färdigskriven" man behöver byta ut den. En 840 Evo 120GB ska kunna få ca 120 TB skrivet till sig. Om man då skriver 10 GB per dag, varje dag (vilket inte är omöjligt, men långt över normal användning), kommer SSD:n hålla i ca 12 000 dagar ≈ 30 år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om MTBF är så hög är det troligtvis när SSD:n är "färdigskriven" man behöver byta ut den. En 840 Evo 120GB ska kunna få ca 120 TB skrivet till sig. Om man då skriver 10 GB per dag, varje dag (vilket inte är omöjligt, men långt över normal användning), kommer SSD:n hålla i ca 12 000 dagar ≈ 30 år.

30 år för några hundra kanske 1 par tusen är jävligt bra.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Ta inte alls Samsung. De använder TLC-minnen (EVO, ej Pro) istället för MLC-minnen som de flesta SSDs har. TLC är billigare att tillverka, men har 50% kortare livsläng jämfört med MLC.

Kör på Cruical M500 (MLC) istället för Samsung 840 Evo (TLC).

Må så vara men du underskattar TLC minnen ganska rejält. Teoretiskt sett så har TLC minnen ungefär 25-30 års livslängd och det är ytterst sällan som det är minnena som havererar i en SSD utan det är väldigt ofta styrkretsen.. Och Samsungs styrkrets är ganska mycket stabilare än Crucials sandforcebaserade styrkrets.

TS kommer antagligen ha hunnit byta ut SSDn långt innan minnena ger upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

What he said. Crucial kör väl med sandforce-kretsar har jag för mig medan Samsung kör sina egna.

Annars detta.

Nej, Crucial M500 har en Marvell kontroller.

För övrigt håller jag med om att köpa en större disk för i stort sett samma pengar nog är ett bättre drag då prestandaskillnaden inte kommer märkas av förutom vid benchmarks.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Samsung 830 (128 GB) till en Crucial M500 (240 GB).

Märker ingen skillnad i prestanda, men jag får äntligen plats med alla mina program!

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Kapacitet ja. Men dubbel prestanda mot EVO/PRO?

Så länge du inte brukar roa dig med stora sekventiella överföringar kommer du inte märka någon skillnad på M500 och 840 Pro.

Någon skrev att M500 har en sandforcekontroller. Det stämmer inte. I M500an sitter det en Marvel kontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Crucial m500 240Gb är ett kap för 900 spänn. Sen är den strömavbrottsskyddad vilket inte är vanligt för konsument-klassade SSDs.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådrubrik ändrad*

Observera att en bra beskrivande rubrik genererar bättre svar. Det går bra att ändra i efterhand.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

TS kommer antagligen ha hunnit byta ut SSDn långt innan minnena ger upp.

TS kommer antagligen ha hunnit köpa SSDn långt innan den här diskussionen tagit slut ;D

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Även jag vill slå ett slag för 240 GB M500, hade det här priset varit aktuellt för några månader sedan hade jag lätt köpt denna!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Nej självklart lär man inte märka skillnad att ena disken är snabbare än den andra. Men när disken går sönder märker du det. Enligt mitt sett att se på det (grundar detta på diverse tester/recensioner) så håller PROn bättre än EVOn och kanske även bättre än Crucial.

Skrivet av XFTality:

Ta inte alls Samsung. De använder TLC-minnen (EVO, ej Pro) istället för MLC-minnen som de flesta SSDs har. TLC är billigare att tillverka, men har 50% kortare livsläng jämfört med MLC.

Kör på Cruical M500 (MLC) istället för Samsung 840 Evo (TLC).

Som sagts tidigare är detta en klassisk tankevurpa, TLC tål mindre mängd skrivningar än MLC, men även TLC tål så pass mycket att det är väldigt få (om någon...) användare som kommer att slå i taket inom säg 10 år. Mindre mängd skrivningar är inte samma sak som kortare livslängd.

Permalänk
Medlem

Alla pratar prestanda och skrivningar. Såklart att man inte märker skillnad på prestandan (som jag skrev innan) och inte heller på om den varar i 30 år eller 1000 år (eftersom man kommer byta disken innan dess). Men jag menar fortfarande att vissa SSDer går sönder enklare än andra. Tester visar att PROn är bra och EVOn mindre bra etc.

Nu kan jag inte exakt hur tekniken fungerar, hänvisar bara till tester som har gjorts samt egen erfarenhet av Samsung PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Alla pratar prestanda och skrivningar. Såklart att man inte märker skillnad på prestandan (som jag skrev innan) och inte heller på om den varar i 30 år eller 1000 år (eftersom man kommer byta disken innan dess). Men jag menar fortfarande att vissa SSDer går sönder enklare än andra. Tester visar att PROn är bra och EVOn mindre bra etc.

Nu kan jag inte exakt hur tekniken fungerar, hänvisar bara till tester som har gjorts samt egen erfarenhet av Samsung PRO.

Nu blir jag lite nyfiken, vad är det för tester som visar att EVO är "mindre bra"? Om vi först har konstaterat att man inte märker någon skillnad I prestanda så är det väl bara livslängd/benägenhet att gå sönder som finns kvar? Vilka tester har lyckats särskilja EVO och PRO på denna punkt?

Det ända ställe jag sett någon som helst statistik på hållbarhet är här:

http://www.hardware.fr/articles/911-7/ssd.html

De redovisar returstatistik från "en stor fransk återförsäljare" för komponenter som befinner sig i åldersspannet 6 månader -> 1 år. Men även där finns ingen separation mellan EVO och PRO, det enda man kan konstatera är att samsung har väldigt låg returfrekvens rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Ta inte alls Samsung. De använder TLC-minnen (EVO, ej Pro) istället för MLC-minnen som de flesta SSDs har. TLC är billigare att tillverka, men har 50% kortare livsläng jämfört med MLC.

Kör på Cruical M500 (MLC) istället för Samsung 840 Evo (TLC).

http://www.anandtech.com/show/7173/samsung-ssd-840-evo-review...
http://ssdendurancetest.com/ssd-endurance-test-report/Samsung...

I praktiken så har TLC fungerat finfint.. Alla var ju livrädda när MLC skulle ersätta SLC också. Sen kommer väl QLC och historien upprepar sig

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Alla pratar prestanda och skrivningar. Såklart att man inte märker skillnad på prestandan (som jag skrev innan) och inte heller på om den varar i 30 år eller 1000 år (eftersom man kommer byta disken innan dess). Men jag menar fortfarande att vissa SSDer går sönder enklare än andra. Tester visar att PROn är bra och EVOn mindre bra etc.

Nu kan jag inte exakt hur tekniken fungerar, hänvisar bara till tester som har gjorts samt egen erfarenhet av Samsung PRO.

Källor/Länkar?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”