Ta bort partition utan att formatera innan...?

Permalänk
Medlem

Ta bort partition utan att formatera innan...?

Som rubriken antyder,

Bör/måste man formatera partitionen man har på sin SSD innan man tar bort den? Händer det något ifall man inte formaterar före borttagning av partition?

Tack för svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej, vaffödå?

Bara undrar, min ena SSD beter sig mycket märkligt sen tiden kring och efter formatering o installering av Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Bara undrar, min ena SSD beter sig mycket märkligt sen tiden kring och efter formatering o installering av Win.

Märke och modell på SSD'n kanske hjälper oss att hjälpa dig med detta problem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Märke/modell, korrekta drivrutiner, inga skumma program? porrsurf? Installera allt? Skyddar ditt AV?

Permalänk
Medlem

man kan ta bort partitioner från partitionstabellen, men det kanske inte är intressant här.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Märke och modell på SSD'n kanske hjälper oss att hjälpa dig med detta problem.

Skrivet av tcntad:

Märke/modell, korrekta drivrutiner, inga skumma program? porrsurf? Installera allt? Skyddar ditt AV?

120gb Intel 520 SSD, 14 mån gammal. AV skyddar, har korrekta drivisar, inga skumma program, porrsurfar aldrig och har installerat allt.

SSD'n "hackar" sig fram vid installation av Windows 7 och tar ohyggligt lång tid på sig jämfört med när allt är som det ska.

Att installera runt 100 Windows-uppdateringar tar ca. 4 - 5 timmar att slutföra och när jag kör programmet "Intel SSD Toolbox" för att köra "Full Diagnostic Scan" så kommer felmeddelande upp vid 88% där de står att jag ska kontaka återförsäljare.

När jag kör Intel SSD Optimizer ("trimm") i Intel SSD Toolbox så arbetar den i steg om ca. 5% - 12%, dvs. kör 12% och sen stannar i 2 - 4 sek och sen kör den ytterliggare 12% och håller på så fram tills den är klar.

Det sjuka är att Windows och t.ex. Battlefield 4 är installerade på SSD'n och det funkar men att starta Battlefield 4 tar ca. 1 - 2 gånger längre tid än innan. Blir inte klok.

Har bytt ut grejer såsom CPU, MoBo, grafikkort etc. men problemet kvarstår.

Hur kan en SSD vara sönder men ändå fungera?

Permalänk
Medlem

är ahci igång i bios ?
om inte så kan det vara problemet...
(se till att kika upp hur du ändrar windows register till att använda ahci innan du startar om och ändrar det i bios)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

är ahci igång i bios ?
om inte så kan det vara problemet...
(se till att kika upp hur du ändrar windows register till att använda ahci innan du startar om och ändrar det i bios)

Måste ändra i registret till ahci INNAN jag rebootar och ställer in ahci i bios :S?

Btw, tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

är ahci igång i bios ?
om inte så kan det vara problemet...
(se till att kika upp hur du ändrar windows register till att använda ahci innan du startar om och ändrar det i bios)

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/17876-enable-ahci...

Är den tutorial'en legit?

Permalänk
Medlem

japp använde sevenforums tutorial till annan sak själv fö inte så länge sedan.
denna länk borde det vara
http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-window...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp använde sevenforums tutorial till annan sak själv fö inte så länge sedan.
denna länk borde det vara
http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-window...

Ser att länken ja posta inte är en tutorial direkt utan en fråga från nån som har problem lol. Finns en svar där till en tråd som är från 2007 så det känns inte rätt.

Om du skulle hitta en tråd av en ren slump så posta gärna här

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

när jag kör programmet "Intel SSD Toolbox" för att köra "Full Diagnostic Scan" så kommer felmeddelande upp vid 88% där de står att jag ska kontaka återförsäljare.

Låter som att din SSD håller på att säcka ihop, har du kontaktat återförsäljare med felkod från Toolboxen för reklamation?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp använde sevenforums tutorial till annan sak själv fö inte så länge sedan.
denna länk borde det vara
http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-window...

Hitta länk till Microsoft.

http://support.microsoft.com/kb/922976

Vad tror du om den? Menar den att jag ska ändra både "Msahci" och "IastorV" till siffran noll (0)? "Msahci" stod redan på "0" medans "IastorV" står på "3".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Ser att länken ja posta inte är en tutorial direkt utan en fråga från nån som har problem lol. Finns en svar där till en tråd som är från 2007 så det känns inte rätt.

Om du skulle hitta en tråd av en ren slump så posta gärna här

Du verkade ha problem med trim. (kan vara en enkel fix om du glömt att kört igång ahci i bios efter installation av Windows.)
(Det behövs för att trim ska funka till 100% då flertal kommandon inte finns i IDE standarden) och hårddiskar verkar vinna lite i prestanda av denna standard med dessutom.
Samtidigt som att läsarmen används på ett effektivare sätt av vad jag läst mina hårddiskar blev en hel del tystare vid filöverföring eller när jag laddar något från någon hårddisk (förutom raptorn på 37 gb då) (den i hdd benchmarks knattrar på fint lol)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter som att din SSD håller på att säcka ihop, har du kontaktat återförsäljare med felkod från Toolboxen för reklamation?

Är lite tveksam till det. Har haft problemet en längre tid utan att något mer har hänt.

Och innan jag skickar tillbaka den för reklamation så vill jag vara helt 100% på att det är fel på SSD'n och inte fler på mig så att säga, annars för jag betala 900 kr för felsökningsavgift vilket jag inte har lust med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Hitta länk till Microsoft.

http://support.microsoft.com/kb/922976

Vad tror du om den? Menar den att jag ska ändra både "Msahci" och "IastorV" till siffran noll (0)? "Msahci" stod redan på "0" medans "IastorV" står på "3".

japp det ska ändras. (glöm inte bios efter att du ändrat detta bara...)
Att sätta båda på noll låter windows kika vad som uppfattas själv ifrån chipset kontrollern för diskarna och ställer då in sig automatiskt, istället för detta ska användas här och un vid omstart.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

japp det ska ändras. (glöm inte bios efter att du ändrat detta bara...)

Tack för att du tar dig tid

Så, sen är det klart? Jag behöver inte göra något mer? Inte installera något program eller drivrutiner?

Bara ändra båda värdena till "0", starta om datorn och in i bios'en och ändra till AHCI och sen se glad ut :)?

Innan jag formaterade och installerade så hade jag inte dessa problem. Hur kan de komma sig att det helt plötsligt ändrar sig?
Kan det bero på att jag flasha bios'en innan jag formaterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTOI:

Är lite tveksam till det. Har haft problemet en längre tid utan att något mer har hänt.

Och innan jag skickar tillbaka den för reklamation så vill jag vara helt 100% på att det är fel på SSD'n och inte fler på mig så att säga, annars för jag betala 900 kr för felsökningsavgift vilket jag inte har lust med.

Om diagnostiken ger ett fel så ska du kunna lita på det då den inte ska ge fel för mjukvaruproblem utan endast hårdvarufel.
Och även om det funkat en längre tid utan att något mer hänt så betyder det ju inte att den inte kommer rasa, kan rasa imorgon eller om 2 år men varför vänta?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TTOI:

120gb Intel 520 SSD, 14 mån gammal. AV skyddar, har korrekta drivisar, inga skumma program, porrsurfar aldrig och har installerat allt.

SSD'n "hackar" sig fram vid installation av Windows 7 och tar ohyggligt lång tid på sig jämfört med när allt är som det ska.

Att installera runt 100 Windows-uppdateringar tar ca. 4 - 5 timmar att slutföra och när jag kör programmet "Intel SSD Toolbox" för att köra "Full Diagnostic Scan" så kommer felmeddelande upp vid 88% där de står att jag ska kontaka återförsäljare.

När jag kör Intel SSD Optimizer ("trimm") i Intel SSD Toolbox så arbetar den i steg om ca. 5% - 12%, dvs. kör 12% och sen stannar i 2 - 4 sek och sen kör den ytterliggare 12% och håller på så fram tills den är klar.

Det sjuka är att Windows och t.ex. Battlefield 4 är installerade på SSD'n och det funkar men att starta Battlefield 4 tar ca. 1 - 2 gånger längre tid än innan. Blir inte klok.

Har bytt ut grejer såsom CPU, MoBo, grafikkort etc. men problemet kvarstår.

Hur kan en SSD vara sönder men ändå fungera?

Låter som min SSD för några dagar sedan. Fixade sig med en ominstallation.. Med största sannolikhet var det några filer som höll på att krascha hela windows för mig. Rinner på fint just nu i allafall. Kan även vara så att även SSDn din håller på att ge upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som min SSD för några dagar sedan. Fixade sig med en ominstallation.. Med största sannolikhet var det några filer som höll på att krascha hela windows för mig. Rinner på fint just nu i allafall. Kan även vara så att även SSDn din håller på att ge upp.

Har ominstallerat flera gånger sen problemet uppstod men inte löst problemet. Ska ta o testa det mini-z1994 snackar om först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TTOI:

Har ominstallerat flera gånger sen problemet uppstod men inte löst problemet. Ska ta o testa det mini-z1994 snackar om först.

Kan fixa saker och ting. Vet att jag inte ens kan köra utan ACHI med min SSD sedan jag bytte moderkort. Om jag försöker får jag bara BSOD. Mitt förra moderkort kunde köra SSDn via både SATA och ACHI utan att jag märkte någon överdriven skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds