Permalänk

Bränt en SSD?!

Hejsan!
Skulle starta upp min andra dator nyss, som består av en intel i5 750 och tillhörande moderkort osv osv!
Det som hände var att när jag klickade på knappen så tig de lite tid sen så stog de att man skulle stoppa in en boot device...!

Så jag stängde av datorn för att kolla till ssd'n ( Crucial M4 512GB ) då känner jag en svag lukt av bränt, börjar lukta på ssd'n och inser att de luktar från kontakterna?!

Är den bränd? Vad ska jag göra?

Vågar jag prova den i någonannan dator?!

Vem ska jag kontakt ist? Crucial? Den kostar ju lite pengar dendär...

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

M4 är kanondiskar men det har funnits problem med firmware. Det finns uppdateringar på deras hemsida. Efter uppdatering så har jag personligen aldrig haft liknande problem.

Permalänk
Skrivet av sensei451:

M4 är kanondiskar men det har funnits problem med firmware. Det finns uppdateringar på deras hemsida. Efter uppdatering så har jag personligen aldrig haft liknande problem.

Om det luktat bränt har de med en firmware att göra?

Isf ska jag alltså prova att starta den igen?

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Nej! De har inte med FW om de luktar bränt!
Och du bör inte sätta i den i en dator. Tror du att du fortfarande har garanti så kontakta de du köpt den av

Permalänk

Kontrollera även hur sata-ström sladden ser ut som va kopplad till disken

Permalänk

Oavsett om disken går på garanti eller inte så är det väl bara att testa om den funkar innan man skickar iväg/kastar den?!

Lukt är subjektivt, gissar på att den fungerar utmärkt så som M4-or brukar göra efter kallstart. Som jag sa -- uppdatera FW.

Permalänk
Medlem

Att ny elektronik luktar varmt, eller rent av bränt, är inte ovanligt. Att använd elektronik gör det är oftast ett tecken på att något är fel. Ordentligt fel. I det här läget tror jag att det rör sig om använd elektronik, så det torde vara ett problem att det luktar bränt. Du har inte möjligen ett USB kabinett eller en s-ATA kanal du vågar riskera att "offra" på ett test? Koppla disken någon annanstans, och se om den fungerar. Normalt ska den inte skada något annat, men saker som luktar bränt är nu inte just normala...

Min gissning är att den är trasig, men det är ju en ren gissning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Att ny elektronik luktar varmt, eller rent av bränt, är inte ovanligt. Att använd elektronik gör det är oftast ett tecken på att något är fel. Ordentligt fel. I det här läget tror jag att det rör sig om använd elektronik, så det torde vara ett problem att det luktar bränt. Du har inte möjligen ett USB kabinett eller en s-ATA kanal du vågar riskera att "offra" på ett test? Koppla disken någon annanstans, och se om den fungerar. Normalt ska den inte skada något annat, men saker som luktar bränt är nu inte just normala...

Min gissning är att den är trasig, men det är ju en ren gissning.
B!

Tack för svaren!

Den är ju delvis ny faktiskt, bara startat upp datorn 2 gånger eller nå sånt där!

Och ja, det finns garanti kvar!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Hejsan!
Skulle starta upp min andra dator nyss, som består av en intel i5 750 och tillhörande moderkort osv osv!
Det som hände var att när jag klickade på knappen så tig de lite tid sen så stog de att man skulle stoppa in en boot device...!

Så jag stängde av datorn för att kolla till ssd'n ( Crucial M4 512GB ) då känner jag en svag lukt av bränt, börjar lukta på ssd'n och inser att de luktar från kontakterna?!

Är den bränd? Vad ska jag göra?

Vågar jag prova den i någonannan dator?!

Vem ska jag kontakt ist? Crucial? Den kostar ju lite pengar dendär...

jasså folk börjar trimma sina ssds på swec nu, gööööööt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Eftersom jag har fått tummen ur röven så ska jag provstarta disken senare till veckan eller liknande, hör av mig om hur den mår.
Förhoppningsvis bränner jag inte en dator..

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?
Vanligt att dåliga nätagg bränner diskar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har man väl bränt någon elektronik någon gång så vet man skillnaden på om det är om den luktar för att den är ny eller om den är bränd

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag hade inte satt i disken i datorn igen.

Man kan dock testa om mer problem sker med ett annat gammal skräp aggregat (typ nått från en gammal dator som inte används) och se om "doften" återkommer...
Gör den inte det så testa med USB anslutning.

Både nätaggregat och USB systemet ska ha strömbegränsande/brytande säkring för fel, så det bör inte göra något skada.

Om disken har fått en spänningsspik är den troligen stendöd dock... de tål inte mycket.

Permalänk

Tänkte berätta att disken aldrig syntes i bios nå mer och Crucial kundservice tyckte jag skulle göra nå med FW annars kunde jag skicka in den till dem, problemet är att jag köpte den i Dubai å givetvis slängde jag kvittot å allt liknande där, hur ska jag då kunna "bevisa" att den är köpt där?

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Tänkte berätta att disken aldrig syntes i bios nå mer och Crucial kundservice tyckte jag skulle göra nå med FW annars kunde jag skicka in den till dem, problemet är att jag köpte den i Dubai å givetvis slängde jag kvittot å allt liknande där, hur ska jag då kunna "bevisa" att den är köpt där?

Möjligen kan du plocka fram köpet via din kortinfo, om du betalade den med kreditkort, men det är inte alls säkert att de accepterar det. Med andra ord, det kan du antagligen inte. Varför köper man elektronik, och kastar kvittot? Det är ju bara att be om den här sortens problem. Förlåt, dum fråga. Du ville inte tullen skulle hitta kvittot och ta moms på grejerna, antar jag... ?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Möjligen kan du plocka fram köpet via din kortinfo, om du betalade den med kreditkort, men det är inte alls säkert att de accepterar det. Med andra ord, det kan du antagligen inte. Varför köper man elektronik, och kastar kvittot? Det är ju bara att be om den här sortens problem. Förlåt, dum fråga. Du ville inte tullen skulle hitta kvittot och ta moms på grejerna, antar jag... ?
B!

Tyvärr kontant så de är antagligen i princip omöjligt då...
Precis, ville inte ha nå problem i tullen så sprättade kartongen så de såg ut som ja använt den.

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av Shrunkbowl:

Tyvärr kontant så de är antagligen i princip omöjligt då...
Precis, ville inte ha nå problem i tullen så sprättade kartongen så de såg ut som ja använt den.

Fast de lär väl knappast ha visiterat dig för att leta efter ett kvitto? Även om de skulle göra det skulle ett kvitto vara sanslöst enkelt att gömma

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |