Svårt att välja SSD till en laptop!

Permalänk
Avstängd

Svårt att välja SSD till en laptop!

Men fan, välja en SSD är skit enkelt i dagsläget! Köp bara en Samsung eller Crucial så klara du dig!

Men njae, så enkelt är det inte. Laptopen i fråga använder just nu 15.5GB och det är med alla Windows Updates installerade till juli 2014 och några extra program som Chrome, Steam och diverse. Har sneglat på två SSDer i fråga och dom är som följande:

Samsung 850 Pro 128GB

Samsung 840 EVO 250GB

Jag behöver inte mycket utrymme alls. Jag hade kunnat klara mig fint på 64GB men känner att ett spel hade varit på gränsen då. 128GB känns som en bra gräns för mig personligen men jag har ingen idé om hur det blir i framtiden. Men jag är en sucker för saker med mycket prestanda och 850 Pro är på toppen nu med sin nya och förbättrade RAPID modus. Max budget är 1000~ kronor och båda två ligger där omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Men fan, välja en SSD är skit enkelt i dagsläget! Köp bara en Samsung eller Crucial så klara du dig!

Men njae, så enkelt är det inte. Laptopen i fråga använder just nu 15.5GB och det är med alla Windows Updates installerade till juli 2014 och några extra program som Chrome, Steam och diverse. Har sneglat på två SSDer i fråga och dom är som följande:

Samsung 850 Pro 128GB

Samsung 840 EVO 250GB

Jag behöver inte mycket utrymme alls. Jag hade kunnat klara mig fint på 64GB men känner att ett spel hade varit på gränsen då. 128GB känns som en bra gräns för mig personligen men jag har ingen idé om hur det blir i framtiden. Men jag är en sucker för saker med mycket prestanda och 850 Pro är på toppen nu med sin nya och förbättrade RAPID modus. Max budget är 1000~ kronor och båda två ligger där omkring.

Jag hade röstat för någon 240/250/256GB-modell. Jag tycker iaf själv att 128 blir rätt snålt i praktiken, ännu mer så om det är den enda lagringsenheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag hade röstat för någon 240/250/256GB-modell. Jag tycker iaf själv att 128 blir rätt snålt i praktiken, ännu mer så om det är den enda lagringsenheten.

Men saken är den att min nuvarande Windows installation ligger på 15.5GB och det är med alla program som jag använder och kommer använda. Det ända som kommer öka platsen är spel och endast spel och även då har jag bara ett spel installerat om gången.

Se på det så här: Det känns som om jag inte kommer utnyttja storleken på en SSD på 250GB medans datorn bara mår bättre av en snabbare SSD som är av bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Vill du ha kvalité köp Samsung ssd, glöm inte att installera Samsung Magician, kolla även att du har senaste firmware!
Mjukvara för Samsung ssd

Permalänk
Avstängd

Om du vet att du inte behöver mer än 128GB så är det klart du ska ta 850!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Om du vet att du inte behöver mer än 128GB så är det klart du ska ta 850!

Jo fan, det är ju så jag tänker! Blir nog att köpa en när den släpps. Tror det är snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Jo fan, det är ju så jag tänker! Blir nog att köpa en när den släpps. Tror det är snart.

https://www.komplett.se/samsung-ssd-850pro-128gb/820609

Permalänk
Avstängd

Hm, Inet har att den ska komma 07/23. Behöver en SSD snarast och tror inte att jag orkar vänta en månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Hm, Inet har att den ska komma 07/23. Behöver en SSD snarast och tror inte att jag orkar vänta en månad.

Vänta 3 dagar, om Inet då flyttar fram datumet så kanske du ska köra på en 840?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Vänta 3 dagar, om Inet då flyttar fram datumet så kanske du ska köra på en 840?

Kanske det. Återstår att se! : )

Permalänk
Avstängd

Bestämde mig för att satsa på en 840 EVO 250GB istället. Orkar fan inte vänta på att 850 Pro släpps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Bestämde mig för att satsa på en 840 EVO 250GB istället. Orkar fan inte vänta på att 850 Pro släpps.

Redan köpt?

https://www.komplett.se/samsung-ssd-840-proseries-128gb-25-oe...