SSD Förbättring när det gäller gaming?

Permalänk
Medlem

SSD Förbättring när det gäller gaming?

jag undrar bara lite snabbt om man får en bättre spelupplevelse genom att uppgradera till en SSD? Kan man förvänta sig mer fps i spel eller är det bara tiden det tar att ladda spelen och liknande som blir snabbare?

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer spara väldigt mycket tid tack vare kortare laddningstider. Mer FPS vet jag inte, vill inte ge dig nåt oklart svar där.

Permalänk
Medlem

bättre upplevelse? ja, det skulle jag säga. du får inte högre fps men laddningsskärmarna blir mycket kortare.

skulle absolut rekommendera en ssd. sätt gärna operativsystemet på också så får du ordentlig fart på datorn. har själv använt ssd:er sedan 2010 och är väldigt nöjd med dem jämfört med hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det kostar ju fortfarande en hel del med SSD om man jämför GB/Kr mot mekanisk.
Själv kör jag Windows på en SSD och resten på mekanisk, ibland installerar jag ett spel på SSD disken, om det är speciellt tungladdat, men oftast behövs det inte, om man sparar 4-5 sekunder på laddning, so what?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det kostar ju fortfarande en hel del med SSD om man jämför GB/Kr mot mekanisk.
Själv kör jag Windows på en SSD och resten på mekanisk, ibland installerar jag ett spel på SSD disken, om det är speciellt tungladdat, men oftast behövs det inte, om man sparar 4-5 sekunder på laddning, so what?

jag tycker att det gör jättemycket för spelupplevelsen att inte behöva sitta och vänta på att det ska ladda. om jag öppnar min retail-kopia av wow som ligger på en ssd så är jag på login-skärmen på 1-2 sekunder och kan vara inne i spelet kanske 10 sekunder efter att jag klickar på programmet. för betan som ligger på hårddisk tar det drygt 5 sekunder att bara komma till login-skärmen.

i battlefield 4 tog det ungefär 2 minuter att ladda en bana när det låg på hårddisk, nu går det på kanske 30 sekunder.

sedan har du alla laddningsskärmar i spelen. jag vill inte sitta och vänta på en sådan, det skadar verkligen känslan. metro: last light laddar banorna inom någon sekund på ssd, gubben hinner precis öppna munnen.

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd rensad#

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat.

Använd istället Gilla-knappen för detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)