En nas till hemmet

Permalänk

En nas till hemmet

Hej,

Tjejen flyttar in här till hösten och bad mig titta på någon form av backup till våra gemensamma bilder mm.
Jag har kommit fram till att en Nas är nog rätt att köra på.

Dock är jag helt novis om hur det fungerar med Nas. Hur gör man för att komma åt dem och lagra/läsa från den. Kan man tex spara/se på bilder från apple/android enheter direkt i den? Övrigt kommer en ultrabook och pc behöva komma åt den. Samtidigt vill jag inte att någon annan än de som ska ha tillgång till den kommer åt den.

Jag vill ha en Nas med raid backup funktion, där allt sparat på Nasen finns kvar om en av 2 hdd går sönder. Går en hdd sönder så önskar jag att man får nått form av larm från den.

Hur den ser ut spelar ingen roll då den kommer så i en klädkammare. Dock får den gärna vara så tyst som möjligt.
Priset är heller inte så avgörande bara den fungerar.

Tacksam om någon har lite tips som den vill dela med sig av.

Permalänk
Medlem

Synology har bra och stabila NAS. Gör allt du önskar och lite till.
Finns en app till telefonen som kan ladda upp bilderna till NASen. T.ex när du tar ett foto och är på ditt WiFi så slänger den upp bilderna.
Finns programvara till Windows för att sköta backup m.m. också

Permalänk
Medlem

Jag har använt D-Link, Buffalo och min nuvarande Asustor. Av dessa är jag mest nöjd med Asusstoren. D-Link gick sönder två gånger, Buffalo Linkstation fungerade helt enkel dåligt då jag fick starta om den när den hängde sig stup i kvarten. Asustoren har fungerat felfritt nu sedan jag köpte den förra hösten.

Synology har jag sett många rekommendera och jag funderar själv på en sådan som en utökning av utrymmet.

Är det nån som har en erfarenhet av Netgears NAS:ar?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

RAID1 är inte lika med backup, snarare redundans.

Även jag rekommenderar Synology, låter som det skulle passa dig fint. Om ni bara ska lagra bilder så räcker det med de tröttaste modellerna, se-versionen borde fungera utan problem, j-versionen för något bättre fart.

DS214se
DS213j

Kombinera med valfri storlek ur WD red-serien. Rekommenderar starkt en lösning för backup, t.ex. en extern hårddisk med schemalagda backuper från NAS'en.

Skrivet av Bläckman:

Är det nån som har en erfarenhet av Netgears NAS:ar?

Ingen personlig erfarenhet, mer än att de kostar lika mycket eller mer jämfört med en likvärdig modell från Synology som är ett bra mycket bättre alternativ.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har en Synology själv och rekommenderar som flera andra det märket , köp en som rymmer det antal diskar du anser dej behöva , tänk på att RAID minskar det användbara lagringsutrymmet.

Som sagts många gånger RAID är inte backup utan tillgänglighet , en extern USB-disk fungerar utmärkt MEN ha den helt urkopplad när du inte använder den , slår åskan ner så finns det stor risk att både NASen och USB-disken ryker.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Funkar det inte lika bra att köra schemalagda backuper till något moln, istället för extern hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

RAID1 är inte lika med backup, snarare redundans.

Jag förstår inte riktigt, vad menas egentligen?

RAID1 är väl när diskarna speglas? Måste väl räknas som backup om den ena disken skulle säga upp sig?

Vad är fördelen med att ha en speglad disk externt utanför NAS enheten?

Tack.

Permalänk
Medlem

Har både Synology och Zyxel och rekommenderar Synology alla dagar i veckan.
DS214se skulle jag rekommendera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2272520

Om ni är extremt rädda för era bilder samt har massa, skulle jag köra på 2 diskar speglade mot varandra, dvs Raid 1.
Jag har aldrig använt mig av Raid förut, men med Nas´ens OS gick det supersmidigt.
Kör själv med DS214se och 2st Western Digital Red serien som tydligen är framtagna just till Nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Är det nån som har en erfarenhet av Netgears NAS:ar?

Jag har en Synology (remote backup av N54L hos en vän), en Netgear ReadyNas Ultra 2 samt en N54L. Jag håller Synology långt framför Netgear alla dagar i veckan. Synology fixade till och med en temporär fix innan nästa uppdatering specifikt till mig för några år sedan, så deras support har verkligen vart outstanding i mina ögon. Netgear fick jag inte ens ett svar på min fråga ifrån. Användarmässigt är UI:t hos Synology ljusår före Netgear.

Så för en vanlig NAS hamnar min röst på Synology helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag förstår inte riktigt, vad menas egentligen?

RAID1 är väl när diskarna speglas? Måste väl räknas som backup om den ena disken skulle säga upp sig?

Vad är fördelen med att ha en speglad disk externt utanför NAS enheten?

Tack.

Båda diskarna kan gå sönder, blixten kan slå ner/huset kan brinna nere.
Det är bäst att ha backup på 2 olika ställen, utifall något riktigt oväntat händer.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Jag förstår inte riktigt, vad menas egentligen?

RAID1 är väl när diskarna speglas? Måste väl räknas som backup om den ena disken skulle säga upp sig?

Vad är fördelen med att ha en speglad disk externt utanför NAS enheten?

Tack.

Ja, RAID1 är när diskarna speglas, men ser man det som en "backup" så sätter man sig i en falsk säkerhet egentligen. Du har fortfarande en "single-point-of-failure", din data lagras endast på ett enda ställe. NAS'en kan gå sönder och dra med sig diskarna i fallet, eldsvåda, blixten kan slå ner, ungarna spelar fotboll med den, whatever. Enklast är att tänka "backup = lagring på minst två fysiskt skilda enheter".

RAID1 kan ses som vardagssäkerhet, och backup till extern disk en gång i månaden (eller oftare/mer sällan enligt personliga preferenser) för sinnesro

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10