NAS <> Samsung Smart Tv

Permalänk

NAS <> Samsung Smart Tv

Hej, googlat lite men hittar bara andra som undrar samma sak. Tänkte skaffa NAS och streama filmer/musik med TVn. Klarar de det? Måste man ha någon speciell NAS med speciellt stöd för just smart-tv? Har 7-serien men tror alla Samsung har samma mjukvara 6-7-8-9-serien. Någon som har erfarenhet av detta? Vill slippa kasta pengar på chromecast/apple-tv.
Filtyper som skall streamas: mp3, mp4, matroska, avi av olika slag, m.m.

Ps. Någon som vet om den klarar uppspelning av .srt, .sub?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

En NAS som klarar att streama HD material via upnp/DLNA borde fungera fint.
Synology har ett par varianter med hw accelererad uppspelning (i princip ett måste) som kallas "play", och har "Plex" (en utmärkt media server) som standard.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285025
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En NAS som klarar att streama HD material via upnp/DLNA borde fungera fint.
Synology har ett par varianter med hw accelererad uppspelning (i princip ett måste) som kallas "play", och har "Plex" (en utmärkt media server) som standard.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285025
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685

känns lite väl overkill med de du rekommenderade. 2800kr bara för NASen och sedan skall jag köpa hårddiskar. Hade mer en sådan här i åtanke:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083

förutsatt att den klarar det jag är ute efter?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det funkar fint på min LG iaf, alla format, dock inga .srt
Sen är det ju lite yxigt interface, men visst det funkar.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Skrivet av lenlye:

Det funkar fint på min LG iaf, alla format, dock inga .srt
Sen är det ju lite yxigt interface, men visst det funkar.

Zyxels? Vilka hdd använder du?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

En NAS som klarar att streama HD material via upnp/DLNA borde fungera fint.
Synology har ett par varianter med hw accelererad uppspelning (i princip ett måste) som kallas "play", och har "Plex" (en utmärkt media server) som standard.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285025
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723685

Min NAS klarar inte hårdvaruavkoda film och det är inga som helst problem att streama till en smart-TV från Samsung då TVn har hårdvara för att avkoda. Känns dumt att ha det på två ställen. Behövs bara DLNA/uPNP så du kan slänga upp en Twonky-server enkelt så ska TVn hitta den automagiskt om de ligger på samma nätverk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Zyxels? Vilka hdd använder du?

Nej jag körde en Lacie 1tb, ingen hårdvaruacc el nåt.
Men det är två år sedan, sen dess kör jag htpc & xbmx.
Om man vill bitstreama eller vad det heter, som t.ex. DTS-HD etc så lär det nog behövas tuffare saker som skrevs tidigare.
Du kan ju prova att dela ut nåt från din dator först så ser du hur det går.

Ja, som Zotamedu beskrev det bättre, jag håller med.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Min NAS klarar inte hårdvaruavkoda film och det är inga som helst problem att streama till en smart-TV från Samsung då TVn har hårdvara för att avkoda. Känns dumt att ha det på två ställen. Behövs bara DLNA/uPNP så du kan slänga upp en Twonky-server enkelt så ska TVn hitta den automagiskt om de ligger på samma nätverk.

Okej, vilken NAS har du och vilken TV?
Vet inte vad Twonky.serer är eftersom jag är noob men antar att det är ett läge/inställning för NASen?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av lenlye:

Nej jag körde en Lacie 1tb, ingen hårdvaruacc el nåt.
Men det är två år sedan, sen dess kör jag htpc & xbmx.
Om man vill bitstreama eller vad det heter, som t.ex. DTS-HD etc så lär det nog behövas tuffare saker som skrevs tidigare.
Du kan ju prova att dela ut nåt från din dator först så ser du hur det går.

Ja, som Zotamedu beskrev det bättre, jag håller med.

Har testat dela från datorn. Men har inte wifi på den. stationär som är kopplad till routern. TV:n hittar inte den trots pill i inställningar. Dock hittade den min gamla laptop som jag inte har längre så antar att det inte är TVn som spökar.

Man kan tycka att DATOR->KABEL->ROUTER->WIFI->TV borde funka

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SupakmeGusta:

Har testat dela från datorn. Men har inte wifi på den. stationär som är kopplad till routern. TV:n hittar inte den trots pill i inställningar. Dock hittade den min gamla laptop som jag inte har längre så antar att det inte är TVn som spökar.

Man kan tycka att DATOR->KABEL->ROUTER->WIFI->TV borde funka

Det är lite därför man har en mediaserver (Twonky är en populär sådan). Det är inte alla TV-apparater som klarar av att läsa Windows-nätverk och det är ofta trassligt att ställa in ordentligt. Twonky läser igenom din NAS och skapar fina listor på all media som finns där. Eller ja, du pekar på vilka mappar du vill att Twonky ska leta i. Sen kollar din TV om det finns en mediaserver i nätverket. Ja säger Twonky då och skickar över en lista på alla filer som finns. Tack säger din TV och visar allt.

Utöver stöd för UPNP/DLNA så ska det räcka med att NASen klarar bandbredden. Så titta så det står UPNP och DLNA i beskrivningen. Ett första steg kan vara att kolla din router. Vissa har sådan funktionalitet inbyggd och nyare modeller fungerar hjälpligt tillsammans med en extern hårddisk. Andra fungerar dock skit så fråga google om just din modell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är lite därför man har en mediaserver (Twonky är en populär sådan). Det är inte alla TV-apparater som klarar av att läsa Windows-nätverk och det är ofta trassligt att ställa in ordentligt. Twonky läser igenom din NAS och skapar fina listor på all media som finns där. Eller ja, du pekar på vilka mappar du vill att Twonky ska leta i. Sen kollar din TV om det finns en mediaserver i nätverket. Ja säger Twonky då och skickar över en lista på alla filer som finns. Tack säger din TV och visar allt.

Utöver stöd för UPNP/DLNA så ska det räcka med att NASen klarar bandbredden. Så titta så det står UPNP och DLNA i beskrivningen. Ett första steg kan vara att kolla din router. Vissa har sådan funktionalitet inbyggd och nyare modeller fungerar hjälpligt tillsammans med en extern hårddisk. Andra fungerar dock skit så fråga google om just din modell.

Okej, ska pröva detta så fort jag får ett nytt moderkort på garantin. Citerar om ett par veckor.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Om du har en samsung smart tv så bör väl Plex appen fungera? Synology har väl även stöd för plex om jag inte minns fel? (Har själv surrat runt och letat efter den rätta nasen för mig! HJÄLP!:D)