hårddisk i RAW läge

Permalänk
Medlem

hårddisk i RAW läge

vad jag förstått så beror detta på att den är utan något filsystem som i detta fall Windows 7 förstår.

Jag bryr mig inte om datat som ev ligger på den utan vill bara få den brukbar igen.

Någon som vet om något enkelt sätt?

Visa signatur

bästa antiviruset: windowsupdate.com

Permalänk
Medlem

Bara att formatera den till ntfs görs enkelt via högerklick på hårddisken och välja 'formatera' (om den är större än 500gb sätt allokeringsstorlek på 4096 byte)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

nix, inte så enkelt tyvärr.....

Visa signatur

bästa antiviruset: windowsupdate.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkj:

nix, inte så enkelt tyvärr.....

Borde vara så enkelt faktiskt, dock du kan behöva ta bort det partition som nu är RAW först, går det inte med Windows, så boota med en live linux disk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

rådataläget är bara för att du skall kunna LÄSA bit för bit från den, det som händer är att indexpartitionen på den på något sätt blivit korrupt, det BORDE gå att fixa med bootrec /fixmbr när du har en kommandotolk framför dig, eventuellt behöver du boota en recoverycd för det.

i annat fall vänd dig till tillverkaren av hårddisken för att få tag på disk utilities och tekniska manualer.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

rådataläget är bara för att du skall kunna LÄSA bit för bit från den, det som händer är att indexpartitionen på den på något sätt blivit korrupt, det BORDE gå att fixa med bootrec /fixmbr när du har en kommandotolk framför dig, eventuellt behöver du boota en recoverycd för det.

i annat fall vänd dig till tillverkaren av hårddisken för att få tag på disk utilities och tekniska manualer.

Ok. Måste fråga...
Ska du försöka rädda informationen?

Eller vill du bara komma åt disken och använda den som tom/ny disk?