Byta till SSD och klona Windows 8 från HDD

Permalänk

Byta till SSD och klona Windows 8 från HDD

Hej!

Jag har under veckan funderat på att byta ut min HDD i min Laptop till en liten SSD för att sedan installera HDD i en optibay.

Datorn: HP Pavilion 15-p044no Notebook PC
HDD: Standard 1 TB (Övrigt)
SSD: 60 SSD från Intel. (Operativsystem)

Jag har kollat på diverse lösningar för att klona/backups. Men det jag faktiskt skulle vilja utföra är att ENDAST klona Windows 8 till min 60 GB SSD och inga övriga filer. Finns det något smidigt sätt för att utföra detta utan att föra över resterande.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distinctzx:

Hej!

Jag har under veckan funderat på att byta ut min HDD i min Laptop till en liten SSD för att sedan installera HDD i en optibay.

Datorn: HP Pavilion 15-p044no Notebook PC
HDD: Standard 1 TB (Övrigt)
SSD: 60 SSD från Intel. (Operativsystem)

Jag har kollat på diverse lösningar för att klona/backups. Men det jag faktiskt skulle vilja utföra är att ENDAST klona Windows 8 till min 60 GB SSD och inga övriga filer. Finns det något smidigt sätt för att utföra detta utan att föra över resterande.

Tack i förhand.

Nej, det finns inget bra sätt tyvärr.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distinctzx:

Hej!

Jag har under veckan funderat på att byta ut min HDD i min Laptop till en liten SSD för att sedan installera HDD i en optibay.

Datorn: HP Pavilion 15-p044no Notebook PC
HDD: Standard 1 TB (Övrigt)
SSD: 60 SSD från Intel. (Operativsystem)

Jag har kollat på diverse lösningar för att klona/backups. Men det jag faktiskt skulle vilja utföra är att ENDAST klona Windows 8 till min 60 GB SSD och inga övriga filer. Finns det något smidigt sätt för att utföra detta utan att föra över resterande.

Tack i förhand.

Det borde gå, men det kräver en hel del jobb. Du måste krympa din OS-partition. Det borde gå med Partition Wizard. D.v.s. du måste flytta filerna till en extern hårddisk och sedan krympa partitionen. Sen kan du klona OS till SSD. Till sist kan du partitionera om hårddisken och kopiera tillbaka filerna.

Kanske blir det enklare att installera om OS?

Permalänk
Medlem

Teknisk sett går det att göra, men jag rekommenderar inte det i din sits.

1. 60GB är ganska liten SSD och jag vet av erfarenhet att HP har för mycket skräp + recovery parition osv.
2. Du kommer inte kunna köra fabrikåterställning från ssdn, så du måste flytta recovery partition till DVD/USB eller behålla original disken i en hylla, orörd. Samt du kan få problem med garantiärenden om du inte har original disken. (som du enkelt kan byta tillbaka om den ligger i hyllan)
3. Windows 8 optimerar sig när man installerar på en SSD, vilket du inte får om du klonar, utan detta måste du själv ordna, vilket vad jag vet bara intel och samsung har program att hjälpa dig med.

Så ska du göra detta får du antingen skaffa större ssd, rek 200GB+, absolut min 120GB, så du kan klona allt, och lägga undan original disken.
Eller.
Installera om datorn med en ren install direkt på ssdn, med hddn urkopplad (iaf tills installationen är klar).

Alt. om du kan ha båda diskarna inkopplade internt i datorn (typ med DVD-HDD hållare, finns på ebay om inget annat), använda ssdn som cache disk. eboostr är ett bra program för det, använder det själv på flera maskiner för att boosta hdds med ssd eller USB3 flash.

Permalänk

Tack för era svar!

Får nog bli så att jag kör en ny installation på SSDn och sedan installerar min OPTIBAY i DvD enheten med den ursprungliga HDDn som planerat.

Visste inte att SSDn optimeras under Windows installationen men är det självklart att jag blir tvungen att köra en nyinstallation!

Dessutom så såg Eboostr rätt intressant ska ta en titt på det

Tack Igen!

Permalänk
Medlem

Känns som det kommer bli mycket onödigt pysslande att köpa så liten SSD.
När det finns 240GB för runt 1000-lappen.

Permalänk

Det var framförallt för att jag hade en SSD liggandes och har ingen lust att köpa en ny för tillfället. Tänkte att 60GB borde räcka för Operativet och sedan 1TB för Program/Filer OSV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distinctzx:

Det var framförallt för att jag hade en SSD liggandes och har ingen lust att köpa en ny för tillfället. Tänkte att 60GB borde räcka för Operativet och sedan 1TB för Program/Filer OSV

Tänk på att OM du ska använda e-boostr så kan du inte ha den som systemdisk. Tanken med cache lösningen var att du inte skulle byta disk, utan använda den lilla SSDn till att snabba upp den mekaniska disken, som då kan vara i original skick.

Permalänk
Medlem

Det finns sätt fast inte enkla sätt. Vet att den enklaste möjligheten erbjöds av nägon köpeprogramvara, kommer inte ihåg vilken.