Val av NAS - Hjälp !

Permalänk

Val av NAS - Hjälp !

Vet redan nu att min fråga inte kommer kunna ge något 100% svar, utan snarare olika tycke & smak.
Men jag är tacksam ifall jag kan få lite olika *feelings* om produkterna och dess funktion.

Jag vill ha en NAS som fungerar att lagra mina Filmer/TV-serier osv på.
Jag har även ett intresse för XBMC/Plex/Android

Vill hitta en smidig kombination helst av Lagring/XBMC/Android men Lagring/XBMC är ett krav.

Jag har tittat på olika NAS'ar och även mediaspelare. Skulle vilja ha utlåtande om några av dom.
Vore tacksam för både bra och dåliga sidor hos produkterna.

Börjar med denna NAS som verkar ha en egen XBMC app.
Antingen som ensam enhet eller i kombination med mediaspelare ??
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/asustor-as-202t1xwdred2tb/196260.7103/

Denna mediaspelare tänker jag mig i kombination med NAS.
Kommer den orka spela upp 1080p mkv utan problem från NAS ?
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/mediaspelare/minix-neox7/197687.5333/

Mediaspelaren tänker jag mig i kombination med någon av dessa NAS'ar om det fungerar.
Kräsen av mig så 1080p måste funka annars får det va.
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-mycloud4tb/196925.7103/
Eller
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/NETGEAR-ReadyNas-102,909...

Vilken kombination skulle ni köra på eller andra förslag inom likvärd prisklass ?
Jag har en Samsung 6-serien TV. Om det kan va till någon hjälp.

Skall tillägga att jag vill inte ha en mini PC.
Vill ha något enklare & smidigare som även mina barn kan använda utan större problem.

Tacksam för era tips & ideer kring frågan.
Mvh : Groovious Maximus

Permalänk

Snyft.....
Ingen alls som har tankar om detta ?

Permalänk
Medlem

Det du länkat är lågkvalité/skräp. Jag hade satsat på Qnap eller Synology.

Qnap HS-251 är en utmärkt NAS/Mediacenter i ett, och en stor fördel är att den är helt passivt kyld, inga fläktar. Vilket är en stor fördel om du ska ha den i ett vardagsrum. Pris startar dock på 4999:-.

MKV är för övrigt inte ett format, utan en container.

Permalänk
Medlem

Som satoshi skrev, Qnap eller Synology är att föredra. Jag har brukat båda, men föredrar Synology, mest pågrund av DSM.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Skrivet av satoshi:

Det du länkat är lågkvalité/skräp. Jag hade satsat på Qnap eller Synology.

Qnap HS-251 är en utmärkt NAS/Mediacenter i ett, och en stor fördel är att den är helt passivt kyld, inga fläktar. Vilket är en stor fördel om du ska ha den i ett vardagsrum. Pris startar dock på 4999:-.

MKV är för övrigt inte ett format, utan en container.

Hejsan.

Vet inte riktigt vart i min tråd du fått det ifrån att jag uttryckligen skrivit att MKV är ett format.
Fast läser man lite längre än dom första orden i länken du gjorde så står det rätt tydligt.
MKV är ett "fil format" som kan innehålla oändligt med video, ljud, bilder och undertexter.
MKV är ett filnamnsändelse för Matroska multimedia container format
Helt riktigt att det är en container. Men.... trots allt ett format.

Men tack för dina synpunkter angående min fråga iallafall.

Permalänk
Medlem

Mina två ören...

Jag har haft två d-linkar, en Buffalo linkstation och numera sitter jag på en Asustor NAS. D-linkarna gick sönder båda två och Buffalo-nasen var tämligen ostabil och hängde sig allt som oftast. Dessutom så hade både d-linken och Buffalo egenheten att om strömmen gick så var man tvungen att starta dom igen manuellt då dom inte gick igång automatiskt när strömmen kom tillbaka.
Asustoren är stabil och har inte hängt sig nån gång. Den startar också upp automatiskt vid strömavbrott. Detta har gjort att jag under det år jag haft den inte har behövt ägna den någon som helst uppmärksamhet. Vet inte om jag direkt vill kalla den lågprisskit med dessa erfarenheterna. Den fungerar som avsett helt klart i alla fall...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Asustor AS 602T skulle nog uppfylla alla dina önskemål... Har hdmi ut och finns fjärrkontroll till som du kan styra tillhörande xbmc appen med. Värt att kolla in.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Skrivet av Hylve:

Som satoshi skrev, Qnap eller Synology är att föredra. Jag har brukat båda, men föredrar Synology, mest pågrund av DSM.

Tack för ditt svar.
Kollat in Qnap HS-251 och den ser jätte nice ut.
Dock så är priset för enheten + Hårddisk minst 2000:- mer än vad jag maximalt tänkt lägga.

Jag kanske också skall säga att jag har inget som helst behov av att NAS'en skall stå i vardagsrummet.
Den enda av dom 3 exemplen jag länkade som kan tänkas behöva stå öppet synligt är ASUSTOR AS-202T eftersom den har XBMC addon och antar jag behöver IR connection till din valda enhet att styra med. Eller kanske funkar med bluethooth och då behöver inte den heller vara synlig.

Över till det mer intressanta i ditt svar

Hur bra skulle det funka att koppla DiskStation DS214play direkt till min Samsung 6-serien och köra 1080p filmer med underliggande subtitles ?
Har du använt *Video Station* addon ?
Ger den bra information och thumbnails om Filmer/TV-serier ?

Permalänk
Skrivet av Teoror:

Asustor AS 602T skulle nog uppfylla alla dina önskemål... Har hdmi ut och finns fjärrkontroll till som du kan styra tillhörande xbmc appen med. Värt att kolla in.

Ser intressant ut.
Någon vetskap om ljudnivå ? Med HDMI så kommer den nog stå rätt nära TV:n och onödigt irriterande ljud är inte önskvärt

I nuläget står det nog mellan denna och DiskStation DS214play

Tack för att du fått mig att vela ännu mer. hahaha (joke)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groovious:

Ser intressant ut.
Någon vetskap om ljudnivå ? Med HDMI så kommer den nog stå rätt nära TV:n och onödigt irriterande ljud är inte önskvärt

I nuläget står det nog mellan denna och DiskStation DS214play

Tack för att du fått mig att vela ännu mer. hahaha (joke)

Som ägare av en synology (1511+) så kan jag varmt rek. en nas av det märket. 214play kommer med 2 usb 3.0 portar vilket gör att du har stora möjligheter att expandera med usbhubb. synology har dsvideo samt mediastation (upnp/dlna) som fungerar med de flesta tv apparater som är någorlunda moderna. dsvideo lr videostation är väl sisådär den fungerar men sitta å streama utan nätverket är en blandad erfarenhet. Men mediastation är suverän och köra via. Dock klarar den bara subtitles som har formatet srt.

Ljudnivån tror jag nog är densamma. Det är ju diskarna som låter mest tycker jag

Permalänk
Skrivet av goa200:

Som ägare av en synology (1511+) så kan jag varmt rek. en nas av det märket. 214play kommer med 2 usb 3.0 portar vilket gör att du har stora möjligheter att expandera med usbhubb. synology har dsvideo samt mediastation (upnp/dlna) som fungerar med de flesta tv apparater som är någorlunda moderna. dsvideo lr videostation är väl sisådär den fungerar men sitta å streama utan nätverket är en blandad erfarenhet. Men mediastation är suverän och köra via. Dock klarar den bara subtitles som har formatet srt.

Ljudnivån tror jag nog är densamma. Det är ju diskarna som låter mest tycker jag

Låter ju jätte bra !!
*Mediastation* som du skriver om är det media server du menar då ?
Kan man få med video metadata där också ?
subtitle formatet srt fungerar perfekt

----> Annars finns ju Plex Media Server som Addon läste jag mig till nu

Permalänk
Medlem

Du kan hitta en liknande tråd här. #14648385
Bästa lösningen är en riktig NAS liksom qnap och synology i kombination med en media spelare med CPU likvärdig eller bättre än core2duo.
Problemet med att ha allt i ett är att du vill ha lagring som är åtkomlig 24/7 och cpu kraft för att spela upp filmer. NASen har för klen cpu för att hålla ner kostnaden och strömförbrukningen medan en mediaspelare ska ta lite plats och stängas av när den inte används.
Sen kommer problemet med att ansluta media spelaren till NASen där wifi är inte att rekommendera utan det är ethernet eller powerline som gäller.

Den lösningen jag kör är att köra XBMC på media spelaren och lägger till NAS mappen via nätverk till XBMC.
Om du inte kommer att köra blu-ray kvalité så kanske du klarar dig utan media spelare och kör då transkoding via NASen med plex och nätverksanslutning direkt till tvn (om din tv kan handera media servers).

Vi borde kanske ha en samlingtråd om just detta...

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Du kan hitta en liknande tråd här. #14648385
Bästa lösningen är en riktig NAS liksom qnap och synology i kombination med en media spelare med CPU likvärdig eller bättre än core2duo.
Problemet med att ha allt i ett är att du vill ha lagring som är åtkomlig 24/7 och cpu kraft för att spela upp filmer. NASen har för klen cpu för att hålla ner kostnaden och strömförbrukningen medan en mediaspelare ska ta lite plats och stängas av när den inte används.
Sen kommer problemet med att ansluta media spelaren till NASen där wifi är inte att rekommendera utan det är ethernet eller powerline som gäller.

Den lösningen jag kör är att köra XBMC på media spelaren och lägger till NAS mappen via nätverk till XBMC.
Om du inte kommer att köra blu-ray kvalité så kanske du klarar dig utan media spelare och kör då transkoding via NASen med plex och nätverksanslutning direkt till tvn (om din tv kan handera media servers).

Vi borde kanske ha en samlingtråd om just detta...

Tack för din samlade information. Givande !
Jag kör gigabit nätverk - trådat i hela huset i dags läget så den biten är inga problem.
Idag spelar jag upp mina media filer från min Samsung 6-serien via min router och delade mappar på min PC.
Till 95% så är det 1080p kvalite på filmer/tv-serier. Sen ska jag inte fördjupa mig i vilken typ av format det är för jag har inte den kunskapen.
Men dom flesta har en MKV endelse. Min TV läser även lösa subtitle filer (srt) utan problem.

Har nästan aldrig haft några problem att titta på något av min media.

Men på detta sätt så blir det lite stelt. Bara massa filer som har film namn typ.
Önskar hitta ett mediabibliotek för att få lite film information och bilder.
XBMC & Plex är väll dom jag vet om.

Skulle vara trevligt att kunna titta på mitt media innehåll UTAN att behöva ha min PC igång.
Därav mitt intresse för en NAS.
Men jag vill heller inte ha en massa extra enheter om det går att undvika.
Och jag vill heller inte ha något som strular utan så lätt använt som möjligt.

I min ursprungs tråd så va jag inne på NAS + mediaspelare
Där min tanke va att NAS'en absolut inte behöver vara någon uber NAS utan mest en lagringsplats.
http://www.minix.com.hk/Products/MINIX-NEOX7.html
Tillsammans med
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-mycloud4tb/196925.7103/

Om min kunskap är rätt så är det väll i detta fall mediaspelaren som gör jobbet och NAS'en bara lagrar median. Eller har jag tok fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groovious:

Tack för din samlade information. Givande !
Jag kör gigabit nätverk - trådat i hela huset i dags läget så den biten är inga problem.
Idag spelar jag upp mina media filer från min Samsung 6-serien via min router och delade mappar på min PC.
Till 95% så är det 1080p kvalite på filmer/tv-serier. Sen ska jag inte fördjupa mig i vilken typ av format det är för jag har inte den kunskapen.
Men dom flesta har en MKV endelse. Min TV läser även lösa subtitle filer (srt) utan problem.

Har nästan aldrig haft några problem att titta på något av min media.

Men på detta sätt så blir det lite stelt. Bara massa filer som har film namn typ.
Önskar hitta ett mediabibliotek för att få lite film information och bilder.
XBMC & Plex är väll dom jag vet om.

Skulle vara trevligt att kunna titta på mitt media innehåll UTAN att behöva ha min PC igång.
Därav mitt intresse för en NAS.
Men jag vill heller inte ha en massa extra enheter om det går att undvika.
Och jag vill heller inte ha något som strular utan så lätt använt som möjligt.

I min ursprungs tråd så va jag inne på NAS + mediaspelare
Där min tanke va att NAS'en absolut inte behöver vara någon uber NAS utan mest en lagringsplats.
http://www.minix.com.hk/Products/MINIX-NEOX7.html
Tillsammans med
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas_med_hdd/wd-mycloud4tb/196925.7103/

Om min kunskap är rätt så är det väll i detta fall mediaspelaren som gör jobbet och NAS'en bara lagrar median. Eller har jag tok fel ?

Vill du bara ha närtverkslagring så räcker det med en enklare NAS (kolla bara lite reviews att det är stabilt) eller tom koppla in en extern hd till routern om den stödjer det.

Är du ffa intresserad av att få din media sorterad med media info etc, kan det räcka att du lägger upp XBMC server på din PC och din tv kommer att kunna hitta servern.

Om det är så att din tv klarar av 95% av materialet, är det inga fullständiga blueray det handlar om ( 25gb+ i storlek), vilken media spelare som helst borde klara av det egentligen.

Angående minix neo 7, står det i ett flertal reviews att det har problem med fullständiga 1080p filmer, men då gäller det sannolikt fullständiga blueray filmer. I övrigt tycker jag att det är trevligt med android men jag hade hellre betalat lite med för en x86 cpu med windows(egentligen htpc), mycket enklare att pyssla med det och man kan göra så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groovious:

Låter ju jätte bra !!
*Mediastation* som du skriver om är det media server du menar då ?
Kan man få med video metadata där också ?
subtitle formatet srt fungerar perfekt

----> Annars finns ju Plex Media Server som Addon läste jag mig till nu

Ahh just det den heter Media server. Så van vid att allt slutar på station. Någon metadata bakas inte in mig veterligen då jag kör via min samsungtv.
Enkelt förklarat så väljer jag först min nas via ingångsväljaren, sen väljer jag antingen foto/musik/film sen kan man mappa upp hur man vill. tex senaste filmer sen 1,3,7 dagar tillbaka osv.

Själv kör jag en Boxee Box som jag tycker fungerar klockrent med nasen. Men vilken mediaspelare som helst skulle nog göra det.

Permalänk
Skrivet av goa200:

Ahh just det den heter Media server. Så van vid att allt slutar på station. Någon metadata bakas inte in mig veterligen då jag kör via min samsungtv.
Enkelt förklarat så väljer jag först min nas via ingångsväljaren, sen väljer jag antingen foto/musik/film sen kan man mappa upp hur man vill. tex senaste filmer sen 1,3,7 dagar tillbaka osv.

Själv kör jag en Boxee Box som jag tycker fungerar klockrent med nasen. Men vilken mediaspelare som helst skulle nog göra det.

Jag kör likvärdigt idag fast genom Samsung Link. Fungerar jätte bra men lite tråkigt.
Vill få in mer mediabibliotek feeling så att säga

Lutar nog åt att jag köper en enklare NAS som är stabil och hyffsat snabb med stor lagringskapacitet.
Avvaktar och ser vad jag gör för att skapa denna *feeling*
Letar vidare bland mediaspelare ett tag. Men det slutar säkert med en minipc.
hahaha