En ny & tyst HDD

Permalänk

En ny & tyst HDD

Hej

Nu är det så att jag har blivit rejält bortskämd med SSDs, snabbheten men framför allt tystheten med dem. Tyvärr så kommer jag nu behöva en HDD för att lagra spel, filmer och annat. Letar efter en så tyst som möjligt HDD men ändå kan prestera bra med spel och filmer. Budgeten ligger runt på 1k.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kolla på western digital green hårddiskar, har en själv och har aldrig lagt märke till den.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Trizones:

Kolla på western digital green hårddiskar, har en själv och har aldrig lagt märke till den.

Fungerar spel och sånt bra då? Har du även en SSD du använder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluestahli:

Fungerar spel och sånt bra då? Har du även en SSD du använder?

Du skriver "lagra" spel mm. Då räcker Green. Jag har själv alla sorter från WD och Green är inte speciellt bra att spela från, utan då rekommenderar jag enbart Black eller Velociraptor (den är rätt tyst numera) eller möjligen Blue.

Edit: Jag har även en Intel 320 300GB men den används i princip enbart till OS och nyttoprogram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du skriver "lagra" spel mm. Då räcker Green. Jag har själv alla sorter från WD och Green är inte speciellt bra att spela från, utan då rekommenderar jag enbart Black eller Velociraptor (den är rätt tyst numera) eller möjligen Blue.

Jag har tittat på black och blue, men enligt recensioner så är dem väldigt högljudda, vilket är ett stort minus för mig. Hur fungerar black för dig med hänsyn till snabbhet + ljudnivå samt vilket chassi kör du med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bluestahli:

Jag har tittat på black och blue, men enligt recensioner så är dem väldigt högljudda, vilket är ett stort minus för mig. Hur fungerar black för dig med hänsyn till snabbhet + ljudnivå samt vilket chassi kör du med?

Alla snabba diskar låter lite när de jobbar, även Black. Har ett Silverstone FT02 och man hör tydligt när den helt nya 4TB Black jobbar vid spelladdning osv, men är tyst i idle. Green går aldrig att höra i princip men är väldigt mycket segare vid sådana uppgifter pga endast 5400rpm och betydligt sämre accesstider. Sekventiella överföringshastigheterna skiljer inte så mycket så därför funkar Green och Red lika bra till ren lagring som Black.

"Väldigt högljudda" tycker jag absolut inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har en WD Red Pro en WD Black och en Seagate Constellation... visst susar det lite om burken men så högljudd är den inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Har en WD Red Pro en WD Black och en Seagate Constellation... visst susar det lite om burken men så högljudd är den inte.

Red pro är ju 7200rpm så potentiellt bättre för spel men frågan är om firmware är speciellt väl anpassad till detta. Troligen är även pro optimerad för ren lagring. Jag har faktiskt inte läst på om Pro än och äger ännu ingen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Red pro är ju 7200rpm så potentiellt bättre för spel men frågan är om firmware är speciellt väl anpassad till detta. Troligen är även pro optimerad för ren lagring. Jag har faktiskt inte läst på om Pro än och äger ännu ingen.

Kör inga spel från den heller då jag har 500GB SSD.