Söker gammal Western Digital extern hårddisk 250GB

Permalänk

Söker gammal Western Digital extern hårddisk 250GB

Hej alla!

Min externa hårddisk slog i soffbordet för ett tag sedan, dog och jag skickade den till något som hette Ahlbergs Data (eller liknande) för att dem skulle få tag i all min data till en ny hårddisk.
Men detta skulle kosta över 9.000kr så jag fick tillbaka den och har nu skickat till Aurora Data Recovery, där säger dem:

"Efter en noggrann undersökning av Din hårddisk kan vi nu fastställa felets karaktär, ett av de läshuvud i din hårddisk har upphört att fungera.

Vad detta innebär rent praktiskt är att läshuvud samt vissa andra komponenter, inklusive mikrokod, måste ersättas. Således behöver vi en ”donator” hårddisk, som är identisk med den skadad hårddisk Ni skickade till oss.

Relevanta detaljer för den donator vi behöver är följande:

Hårddiskmärke: Seagate
Modellnummer: WD3200BMVV-11SXZ81
Kapacitet: 250GB
DCM number: HAOTJAN
Tillverkningsland: Malaysia
Tillverkningsdatum (kod): 2011-02"

Det som är i fet stil är det som tydligen är viktigast för att hitta en identisk kopia.
Är det någon som vet vart man kan kolla efter hårddiskar som kanske inte är tillverkade igår?

Tack på förhand!

text om annons borttagen
Permalänk
Medlem

Skulle testa med Ebay, brukar finnas enorma mängder reservdelar till allt där. Vet iaf att det finns kontrollerkort till diskar av alla typer.
Fann en säljare som jag köpte diskar av från utlandet som hade enorma lager av begagnade diskar, dock har jag inte hans ebay namn här, men jag ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk

ja gör gärna det! jag känner mig helt bortkommen när det kommer till sånt här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Hårddiskmärke: Seagate
Modellnummer: WD3200BMVV-11SXZ81
Kapacitet: 250GB
DCM number: HAOTJAN
Tillverkningsland: Malaysia
Tillverkningsdatum (kod): 2011-02

Om företaget faktiskt har skrivit det ovan skulle jag aldrig överväga att använda deras tjänster..
Tillverkare stämmer inte överens med modellnummer, kapacitet stämmer inte heller med modellnumret. Det modellnummer som anges ovan har aldrig existerat.
Samt att det väl är företagets problem att få fram reservdelar?! Inte kundens..

Det här känns väldigt oseriöst och konstigt. Ett recoveryföretag som inte kan få spec:en rätt skulle jag inte lita på när det kommer till övrig diagnos heller.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Ang säljaren: Han hade inte en disk som matchade.

Hmm. Jag missade det...
Modell numret är WD, dvs Western Digital, men sen säger du märket Seagate.
Enligt enkel sökning så stämmer det med WD.
http://www.ebay.co.uk/itm/Western-Digital-320GB-WD3200LPVX-60...
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m...

Inte exakt match dock. Men jag hade kontaktat företaget igen och frågat varför informationen är från 3 olika diskar/märken?

Permalänk

Oj, har folk skrivit. Borde jag inte få något mail om detta :/

Jag såg när jag fick det också att det inte stämde riktigt och har kontaktat dem om det. Men jag tänkte att det är modellnummer som är viktigast att leta med?

När min hårddisk gick sönder så googlade jag på vilka företag som räddar data och detta företaget kom upp och hade fått goda rekommendationer från olika sidor som denna, det var därför jag kontakta dem. Men vet ni något annat/bättre företag så är jag idel öra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men jag antar att det är en 320GB hårddisk och inte 250GB? Jag har haft den ganska länge så jag är inte säker på hur stor den är..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Men jag antar att det är en 320GB hårddisk och inte 250GB? Jag har haft den ganska länge så jag är inte säker på hur stor den är..

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer nog. Om man utgår från det modellnumret du fick, WD3200BMVV-11SXZ81, så får man anta att det ska vara WD3200BMVV-11SXZS1.
Då är det en 2.5" Western digital-disk på 320GB med inbyggt SATA-USB-gränssnitt.
Det jag tänkte på var mer att om firman inte lyckas läsa vad som står på en etikett känns det som ett vågspel att hoppas på att de lyckas byta komponenter i hårddisken.. eller ställa en korrekt diagnos för den delen..

Tyvärr är disktypen ganska ovanlig (då den bara har funnits i externa hårddiskar).
Det finns några att få tag på, men tyvärr inte med korrekt firmware (HAOTJAN).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Det kanske är mitt fel. Kan man infoga bilder här på något sätt? Jag hittade en bild på etiketten och vet inte vad som är vad men 320 står med i raderna..

Men är läshuvuden speciella? Alltså typ unika? Eller varför måste det vara från en specifik hårddisk ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Det kanske är mitt fel. Kan man infoga bilder här på något sätt? Jag hittade en bild på etiketten och vet inte vad som är vad men 320 står med i raderna..

Men är läshuvuden speciella? Alltså typ unika? Eller varför måste det vara från en specifik hårddisk ?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är ett alternativ för att ladda upp bilder:
http://forumbilder.se/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Men är läshuvuden speciella? Alltså typ unika? Eller varför måste det vara från en specifik hårddisk ?

Ja, mer eller mindre unika iaf. För mig låter det som att tanken är att flytta över den trasiga hårddiskens skivor till en identisk fungerande disk.
Sannolikt är det möjligt att använda sig av snarlika modeller med snarlik firmware dock är det väldigt svårt att veta vad som är kompatibelt.
(Men jag tycker att företaget borde ha koll det).

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

http://forumbilder.se/DE1B3/bild-hdd

så står det på hårddisken på utsidan. antar att det var jag som skrev fel.. ?

är det ingen här, eller av er snälla själar som svarat, som har erfarenhet av ett BRA recoveryföretag som kan dela med sig? eller finns det en annan tråd för detta?

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på först Seagate sedan Western Digital?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

http://forumbilder.se/DE1B3/bild-hdd

så står det på hårddisken på utsidan. antar att det var jag som skrev fel.. ?

är det ingen här, eller av er snälla själar som svarat, som har erfarenhet av ett BRA recoveryföretag som kan dela med sig? eller finns det en annan tråd för detta?

Nja, det är modell och serienummer på den externa disken, dvs hårddisk och kabinett ihop. Den infon som behövs är själva hårddiskens.
Problemet med bra recoveryfiromor är att de är dyra. När hårddisken fysiskt är trasig finns det inte några direkta genvägar.
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/ - är världsledande, men dyra.

Visa signatur

Raid is not backup