Ok resultat för SSD hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ok resultat för SSD hårddisk?

Har en Corsair F120 som fortfarande tickar på fint.

Har ny dator med windows 7, Haswell-e 5820k men tycker att siffrorna är ganska låga för SSD?
Tycker främst att 4k read är låg som är 15,87MB/s, sen vet jag inte om jag någonsin kommer märka av det.

nyinstallerad windows 7, 84gb av 111gb ledigt:

AS SSD Bencmark 1.7.4739.38088

Seq read: 202MB/s Seq write: 60MB/s

4k read: 15,87MB/s 4k write: 47MB/s

4k-64 read: 104MB/s 4k-64 write: 66MB/s

acces read: 0,195ms acces write: 0,261ms

poäng read: 140 poäng write: 120

totalt poäng 331.

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt lågt ut. Är det en Kingston ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Är det en Kingston ssd?

"Har en Corsair F120 som fortfarande tickar på fint."

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Har en Corsair F120 som fortfarande tickar på fint.

Har ny dator med windows 7, Haswell-e 5820k men tycker att siffrorna är ganska låga för SSD?
Tycker främst att 4k read är låg som är 15,87MB/s, sen vet jag inte om jag någonsin kommer märka av det.

Det var de hastigheterna som andra/tredje generationens SSD gav. Har själv nån F60 som fortfarande fungerar, men även budget SSD idag har bättre hastigheter. De blir ju långsammare med åldern också, även om de fungerar.
På den tiden så hade ju de mekaniska diskarna hast på ca 75MB/s seq och 1MB/s i 4k-1, så SSDn hade ju 15x bättre läs i 4K.

Dessutom har väldigt få SSD hög 4k(-1), utan de brukar behöva komma till mellan 4 och 16 i kö-djup innan NCQ funktionen gör riktig nytta.

Om du är nöjd är det väl inga problem. Om du jämför med en modern proffs SSD så är det stor skillnad dock.
Dock tycker jag personligen det bör väl med sig rätt att köpa ny SSD när man har en H-E 5820k, som trots allt kostar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Har en Corsair F120 som fortfarande tickar på fint.

Har ny dator med windows 7, Haswell-e 5820k men tycker att siffrorna är ganska låga för SSD?
Tycker främst att 4k read är låg som är 15,87MB/s, sen vet jag inte om jag någonsin kommer märka av det.

nyinstallerad windows 7, 84gb av 111gb ledigt:

AS SSD Bencmark 1.7.4739.38088

Seq read: 202MB/s Seq write: 60MB/s

4k read: 15,87MB/s 4k write: 47MB/s

4k-64 read: 104MB/s 4k-64 write: 66MB/s

acces read: 0,195ms acces write: 0,261ms

poäng read: 140 poäng write: 120

totalt poäng 331.

Nyinstallerar windows betyder att du skrivit mycket data på SSDn. Det är mindre optimalt att bencha en SSD när man skrivit mycket data på den. Det du borde ha gjort är att Secure Erase SSDn innan du formaterat och installerat windows. Då är hårddisken som en ny i princip.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Nyinstallerar windows betyder att du skrivit mycket data på SSDn. Det är mindre optimalt att bencha en SSD när man skrivit mycket data på den. Det du borde ha gjort är att Secure Erase SSDn innan du formaterat och installerat windows. Då är hårddisken som en ny i princip.

Har du någon källa på det där?

Är det verkligen bättre att secure erasa en ssd innan man nyinstallerar Windows 7 på en SSD (Corsair F120)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Har du någon källa på det där?

Är det verkligen bättre att secure erasa en ssd innan man nyinstallerar Windows 7 på en SSD (Corsair F120)?

Det är väl ganska självklart med tanke på hur en SSD fungerar. Nu tänker inte jag spendera en massa tid på att hitta riktiga källor på tester där man bevisar att en Corsair F120 jobbar snabbare efter en Secure Erase för det är ingenting någon testar då det är ganska givet att när en SSD skrivs på varje dag så kommer den förr eller senare ha ont om lediga celler och då sjunker prestandan markant. Du får jätte gärna googla för att fördjupa dig inom detta område men tänker er posta det här.

Här är en quote från en anna tråd där någon har dålig hastighet på sin Corsair F120.

"If you can, since it is a used SSD, I would backup/image the drive, and perform a secure erase on it. Corsair recommends using "Parted Magic" for this process, although there are other programs that will do the same thing.

Secure erase (a special program to clear an SSD) will "zap" the cells on the SSD, and erase the memory controllers memory, effectively restoring the drive to how the drive originally shipped from the manufacturer when it was new.

If Secure Erase does not bring up the speed of the drive, then something else is going on."

http://www.overclock.net/t/1139660/what-to-make-of-this-slow-...

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Det är väl ganska självklart med tanke på hur en SSD fungerar. Nu tänker inte jag spendera en massa tid på att hitta riktiga källor på tester där man bevisar att en Corsair F120 jobbar snabbare efter en Secure Erase för det är ingenting någon testar då det är ganska givet att när en SSD skrivs på varje dag så kommer den förr eller senare ha ont om lediga celler och då sjunker prestandan markant. Du får jätte gärna googla för att fördjupa dig inom detta område men tänker er posta det här.

Skitsnack på moderna SSD. Bara du tar bort partitionen så rensar den sig själv eller formatera om den, ta bort filer så skickas TRIM och SSDn gör detta. Det du beskriver är precis därför denna funktion skapades.
Du vet om att F120 är så pass gammal att den inte hade TRIM när den släpptes? Jag fick iaf uppdatera min F60 för att få TRIM stöd, men allt detta var typ runt 2010/2011...

Disken. Är. Stengammal...

Den ska som ny kunna pusta ut 200MB/s i skrivhastighet. Något som den troligen gjorde för 3-4 ÅR sedan. Med tanke på att dens 4k-64 är högre än seq så har den troligen fått en sektor eller 2 som är lite halvdåliga, som den stötte på när den testade seq skrivning..
Jag bytte min från OS disk till cache disk pga detta problem, att den kraftigt saktar ner när den skriver på olika ställen, därför att den helt enkelt är sliten. Och tro mig, jag har gjort secure erase på den, det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skitsnack på moderna SSD. Bara du tar bort partitionen så rensar den sig själv eller formatera om den, ta bort filer så skickas TRIM och SSDn gör detta. Det du beskriver är precis därför denna funktion skapades.
Du vet om att F120 är så pass gammal att den inte hade TRIM när den släpptes? Jag fick iaf uppdatera min F60 för att få TRIM stöd, men allt detta var typ runt 2010/2011...

Disken. Är. Stengammal...

Den ska som ny kunna pusta ut 200MB/s i skrivhastighet. Något som den troligen gjorde för 3-4 ÅR sedan. Med tanke på att dens 4k-64 är högre än seq så har den troligen fått en sektor eller 2 som är lite halvdåliga, som den stötte på när den testade seq skrivning..
Jag bytte min från OS disk till cache disk pga detta problem, att den kraftigt saktar ner när den skriver på olika ställen, därför att den helt enkelt är sliten. Och tro mig, jag har gjort secure erase på den, det hjälper inte.

Sa jag nya SSDs någonstans i min post? Mina SSD diskar är 4 år gamla nu i december och dom benchar med samma resultat som när de var nya. Jag saknar TRIM, kört dom i RAID-0 i 4 år men efter ett halvår eller så brukar jag alltid installera om windows för att hålla OS fräsht. Då gör jag en Secure Erase också eftersom det är mycket som ska skrivas och att jag endast har garbage collection som hjälp för att frigöra celler.

4. År. Är. Ingenting...

Men som jag sa, behöver liksom inte förklara mig själv för varför Secure Erase är bra. Du sa själv att din SSD är äldre men ändå argumenterar du om nya SSDs. Säg bara att du redan har provat att Secure Erasa istället för att gola. Du sitter på en F120 och då generaliserar jag den typen av SSD när jag svarar på din post. Det är inte så att jag kommer och förklarar hur ny hårdvara fungerar när du har problem med gammal hårdvara. Sen så har inte du nämnt vad du hade för firmware på din. Men lycka till och tänk på din attityd lite när folk försöker hjälpa dig. Låter någon annan ta över här då jag inte har lust med att läsa en tidning när du kunde ha svarat "Jag har provat Secure Erase och det fungerade ej, har du andra tips?". Faktum är att när du inte ens nämnde att du redan har gjort SE, frågar om jag har källor o.s.v. tyder på att du inte orkar gå igenom Secure Erase processen alls. Sen så kommer du och ska läxa upp mig och lägger till "Och tro mig, jag har gjort secure erase på den, det hjälper inte.", ljug mer snälla.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Sa jag nya SSDs någonstans i min post? Mina SSD diskar är 4 år gamla nu i december och dom benchar med samma resultat som när de var nya. Jag saknar TRIM, kört dom i RAID-0 i 4 år men efter ett halvår eller så brukar jag alltid installera om windows för att hålla OS fräsht. Då gör jag en Secure Erase också eftersom det är mycket som ska skrivas och att jag endast har garbage collection som hjälp för att frigöra celler.

4. År. Är. Ingenting...

Men som jag sa, behöver liksom inte förklara mig själv för varför Secure Erase är bra. Du sa själv att din SSD är äldre men ändå argumenterar du om nya SSDs. Säg bara att du redan har provat att Secure Erasa istället för att gola. Du sitter på en F120 och då generaliserar jag den typen av SSD när jag svarar på din post. Det är inte så att jag kommer och förklarar hur ny hårdvara fungerar när du har problem med gammal hårdvara. Sen så har inte du nämnt vad du hade för firmware på din. Men lycka till och tänk på din attityd lite när folk försöker hjälpa dig. Låter någon annan ta över här då jag inte har lust med att läsa en tidning när du kunde ha svarat "Jag har provat Secure Erase och det fungerade ej, har du andra tips?". Faktum är att när du inte ens nämnde att du redan har gjort SE, frågar om jag har källor o.s.v. tyder på att du inte orkar gå igenom Secure Erase processen alls. Sen så kommer du och ska läxa upp mig och lägger till "Och tro mig, jag har gjort secure erase på den, det hjälper inte.", ljug mer snälla.

fast nu var det faktist en annan som inte trodde att secure erase fungerar och inte jag som startade tråden

men men, får testa secure erase och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

4. År. Är. Ingenting...

Säger bara lol. Förstår att du vill väl, men bli inte sur på mig och skrik på någon annan...

Sen är 4år för en SSD otroligt lång tid. Både gällande utveckling (TRIM fungerar till SSD på moderna Intel moderkort även i RAID), och till att moderna diskar har betydligt högre grundhastighet och bättre GC. Vi gick från ca 200MB/s seq skriv/läs med komprimerbar data till 300MB/s+ 4k-32 random skriv/läs med okomprimerbar data. Det är rätt stor skillnad. Utan TRIM som städar så kommer du aldrig få all prestanda en disk kan ge dock.

Skrivet av joioi50:

fast nu var det faktist en annan som inte trodde att secure erase fungerar och inte jag som startade tråden

men men, får testa secure erase och se om det hjälper.

LOL... tråden börjar ju nästan bli komisk

Testa du secure erase om du vill, det hjälper, kortsiktigt. Passa på att kolla att du har den nyaste FW som finns.
Utan TRIM så måste du köra med lite "slack utrymme" (lämna lite opartitionerat utrymme) för att disken ska ha nog med lediga celler att kunna jobba effektivt, men även då så är det svårt att få bra prestanda jämfört med moderna SSDer.

Denna tråd har fått mig att skratta iaf, så något kul kom det ur det

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

fast nu var det faktist en annan som inte trodde att secure erase fungerar och inte jag som startade tråden

men men, får testa secure erase och se om det hjälper.

Ber om ursäkt, tog fel på namnen. Jävligt liten text på telefonen så ibland tänker jag mig inte ens för vem det är jag svarar på och inte.

Skrivet av Paddanx:

Säger bara lol. Förstår att du vill väl, men bli inte sur på mig och skrik på någon annan...

Sen är 4år för en SSD otroligt lång tid. Både gällande utveckling (TRIM fungerar till SSD på moderna Intel moderkort även i RAID), och till att moderna diskar har betydligt högre grundhastighet och bättre GC. Vi gick från ca 200MB/s seq skriv/läs med komprimerbar data till 300MB/s+ 4k-32 random skriv/läs med okomprimerbar data. Det är rätt stor skillnad. Utan TRIM som städar så kommer du aldrig få all prestanda en disk kan ge dock.

LOL... tråden börjar ju nästan bli komisk

Testa du secure erase om du vill, det hjälper, kortsiktigt. Passa på att kolla att du har den nyaste FW som finns.
Utan TRIM så måste du köra med lite "slack utrymme" (lämna lite opartitionerat utrymme) för att disken ska ha nog med lediga celler att kunna jobba effektivt, men även då så är det svårt att få bra prestanda jämfört med moderna SSDer.

Denna tråd har fått mig att skratta iaf, så något kul kom det ur det

Jo blev sur på dig och inte på OP, så mitt misstag. Nu börjar du jämföra utvecklingen av tekniken. Det har ingenting med OPs problem att göra. Han fråga om värdena var bra för hans SSD, inte jämfört med dagens SSD. Fattar inte vad det är du svarar på och vad du egentligen tillför. Fyra år är lång tid för tekniken men inte för en SSDs livslängd. 3-4 år ska inte reducera en SSDs prestanda markant på detta sätt. Precis som du sa, tekniken var sämre då, varför är då Secure Erase så absurt på en äldre SSD? Speciellt när han precis har skrivit massvis med data när den redan var kass till att börja med.

Du tror väl inte TRIM fungerade så jävla bra då som det gör nu?
Alla fattar väl att tekniken har gått fram men det hjälper väl inte OP? Så sluta jämföra dagens SSD med hans. Då gjorde man Secure Erase för att TRIM och GC var inte lika effektivt som det är idag. Låt stackaren prova åtminstone.

Skrivet av joioi50:

men men, får testa secure erase och se om det hjälper.

Nej, värdena är lite dåliga för din SSD, prova göra en Secure Erase och se om det hjälper. Med äldre SSD diskar brukar jag ha en regel att jag lämnar minst 30-40% ledigt utrymma för att hålla max prestandan vid liv. Fyller du den för mycket och ofta blir det svårt för SSDn att vara effektiv när du ska skriva nya filer.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Prova att bencha den i ATTO Disk Benchmark

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att när man benchar så skriver man data. Brukar bencha max 2 ggr efter en Secure Erase. Kom ihåg att ha alla drivrutiner installerade också.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Nyinstallerar windows betyder att du skrivit mycket data på SSDn. Det är mindre optimalt att bencha en SSD när man skrivit mycket data på den. Det du borde ha gjort är att Secure Erase SSDn innan du formaterat och installerat windows. Då är hårddisken som en ny i princip.

Bättre ja.
Men spelar det stor roll, nej absolut inte.

Har ominstallerat windows säkert 60 gånger på min samsung 840 ssd, den har tappat ca 2% i prestanda mot ny.
Det påverkar knappast så mycket som du verkar få det att låta.

PS 10TB är skrivet till min ssd utan secure erase en enda gång, inga som helst problem någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Jo blev sur på dig och inte på OP, så mitt misstag.

Du tror väl inte TRIM fungerade så jävla bra då som det gör nu?
Alla fattar väl att tekniken har gått fram men det hjälper väl inte OP? Så sluta jämföra dagens SSD med hans. Då gjorde man Secure Erase för att TRIM och GC var inte lika effektivt som det är idag.

Med äldre SSD diskar brukar jag ha en regel att jag lämnar minst 30-40% ledigt utrymma för att hålla max prestandan vid liv. Fyller du den för mycket och ofta blir det svårt för SSDn att vara effektiv när du ska skriva nya filer.

Okej, låt oss lägga ner stridsyxan.
Jag jämför med modern disk för att jag anser att disken har "gjort sitt", och om han tycker prestandan borde vara bättre, så är det mer vettigt att titta på en ny disk, istället för att spendera många timmar med att göra "Secure Erase", samt installera om ofta, för en väldigt liten prestanda boost som är väldigt kortlivad.
Han har spenderat rätt många tusentals kronor på en Extreme Intel CPU (Haswell-e 5820k - 3000kr + moderkort mm för -E), så varför inte byta SSD till en där han slipper detta och får riktig modern SSD prestanda? Detta är anledningen till varför jag tagit upp det.
Ber om ursäkt om det verkade som jag sa detta för att bråka med dig, då det inte varit syftet.
Jag har själv kört samma install av Win 7 i 3+ år, utan problem, bara klonat över till ny disk. Att installera om var 6:e mån är onödigt jobb för en privat person med dagens OS och diskar. Sen har jag W2k3 server som tuffar på än på en 32GB SLC IDE SSD, med 86% kvar av sitt liv enligt programmen, så visst fungerar de.

TRIM fungerar precis lika bra nu, som det gjort från första början. Det är ett kommando, inget mer, som meddelar SSDn vilka sektorer som inte längre har information som måste sparas. Utan det, så sparar SSDn allt även om du tar bort det, tills dess att sektorn skrivs över i filsystemet, där CG först då kunde bearbeta dessa sektorer. GC är en helt annan sak, och där har du helt rätt. Eftersom inte TRIM fanns så fick man göra som du beskriver för att kunna hålla prestandan hyfsat bra, med Secure Erase och stor överprovisionering för att den ska fungera "som ny" en längre tid.

Han har nu sagt att han skulle göra det du bett honom, så låt oss hoppas att han får bättre resultat iaf.

Personligen hade jag som sagt, köpt en ny modern SSD och sålt F120 disken på tradera eller lagt den i ett USB3 skal och haft den som transport disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Bättre ja.
Men spelar det stor roll, nej absolut inte.

Har ominstallerat windows säkert 60 gånger på min samsung 840 ssd, den har tappat ca 2% i prestanda mot ny.
Det påverkar knappast så mycket som du verkar få det att låta.

PS 10TB är skrivet till min ssd utan secure erase en enda gång, inga som helst problem någonstans.

Din SSD är något nyare dock. För mig gör det stor skillnad som sitter på C300, och dom släpptes nästan i samma veva som hans.

Skrivet av Paddanx:

Okej, låt oss lägga ner stridsyxan.
Jag jämför med modern disk för att jag anser att disken har "gjort sitt", och om han tycker prestandan borde vara bättre, så är det mer vettigt att titta på en ny disk, istället för att spendera många timmar med att göra "Secure Erase", samt installera om ofta, för en väldigt liten prestanda boost som är väldigt kortlivad.
Han har spenderat rätt många tusentals kronor på en Extreme Intel CPU (Haswell-e 5820k - 3000kr + moderkort mm för -E), så varför inte byta SSD till en där han slipper detta och får riktig modern SSD prestanda? Detta är anledningen till varför jag tagit upp det.
Ber om ursäkt om det verkade som jag sa detta för att bråka med dig, då det inte varit syftet.
Jag har själv kört samma install av Win 7 i 3+ år, utan problem, bara klonat över till ny disk. Att installera om var 6:e mån är onödigt jobb för en privat person med dagens OS och diskar. Sen har jag W2k3 server som tuffar på än på en 32GB SLC IDE SSD, med 86% kvar av sitt liv enligt programmen, så visst fungerar de.

TRIM fungerar precis lika bra nu, som det gjort från första början. Det är ett kommando, inget mer, som meddelar SSDn vilka sektorer som inte längre har information som måste sparas. Utan det, så sparar SSDn allt även om du tar bort det, tills dess att sektorn skrivs över i filsystemet, där CG först då kunde bearbeta dessa sektorer. GC är en helt annan sak, och där har du helt rätt. Eftersom inte TRIM fanns så fick man göra som du beskriver för att kunna hålla prestandan hyfsat bra, med Secure Erase och stor överprovisionering för att den ska fungera "som ny" en längre tid.

Han har nu sagt att han skulle göra det du bett honom, så låt oss hoppas att han får bättre resultat iaf.

Personligen hade jag som sagt, köpt en ny modern SSD och sålt F120 disken på tradera eller lagt den i ett USB3 skal och haft den som transport disk.

Håller med dig att det är bättre att köpa något som matchar hans rig just nu. Såg inget om att han möjligtvis ville lägga pengar på en ny därför uteslöt jag den frågan. Det är störande ibland när folk startar en tråd om något och sen kommer folk med sina åsikter och "köp nytt" attack istället för att hålla sig till topic, men jag håller med dig om att det är bättre.

Ville helst se ifall det var möjligt att fixa hans relativt bra så han slapp spendera mer pengar innan han ska titta på nytt.

Ber om ursäkt för attityd.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, låt oss lägga ner stridsyxan

Kan inte sluta garva åt hur jag skällde ut OP :D. Hade aldrig blivit sur om jag förstod att det var någon annan. Att OP ber om hjälp och sen skriver så hade varit något annat. Fan va trög jag är hahaha

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |