Uppspelning av MKV via moln/DLNA/USB

Permalänk

Uppspelning av MKV via moln/DLNA/USB

Hej swec!

Senaste tiden har jag, min TV och Mac haft ett litet krig. Jag blir inte klok på format, codecs och diverse som hör till detta.

Har Tv/dator enligt signatur och när jag installerar PLEX på bägge och synkar diverse filmtyper så dyker av tex 10st filmer bara 6st upp i TVn. För att vara mer specfik, PLEX hittar bara långfilmerna och inte serierna. (trots samma format)

Då tänkte jag att det förmodligen är så att TVn inte stöder just det formatet/codec som krävs för uppspelning av de serierna eftersom de förmodligen är "encoded" till annat format. Tänkte inte mer på det, då.

Sedan synkade jag TVn med molnet (dropbox) och lade in en av serierna där, bara för att testa. Plötsligt hittar TVn serien och kan spela upp den utan problem (via dropbox menyn i TVn) men fortfarande inte via plex/DLNA.

Någon som kan PLEX och kan förklara detta? Testade även uppspelning via USB för skojs skull. Hittade filen och spelade upp utan problem.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Plex hanterar typ alla codexar. Om klienten i andra änden som ska spela upp filmen inte hanterar codecen kommer Plex transcoda filmen först innan den skickas ut till enheten.

Att du inte ens kan se serier i biblioteket låter mer som om du har lagt upp dina repos fel. Du ska ha en egen mapp för filmer och en egen för TV-serier, och i Plex då skapa två repos. Är du med på hur jag menar?

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Plex hanterar typ alla codexar. Om klienten i andra änden som ska spela upp filmen inte hanterar codecen kommer Plex transcoda filmen först innan den skickas ut till enheten.

Att du inte ens kan se serier i biblioteket låter mer som om du har lagt upp dina repos fel. Du ska ha en egen mapp för filmer och en egen för TV-serier, och i Plex då skapa två repos. Är du med på hur jag menar?

Vad är repos? Tror jag förstår vad du menar. Men jag har kopplat min "hämtat" mapp till plex och satt att videos skall synkas. Så förstår inte hur den isåfall skall veta vad som är serie och vad som är film när det är samma filtyp? Jag hade förstått om det rörde sig om att jag inte hade kunnat se bilder eller mp3 pga annat filformat och fel mapp.

Förklara gärna vad du menar! Har precis börjat sätta mig i det här med PLex.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Vad är repos? Tror jag förstår vad du menar. Men jag har kopplat min "hämtat" mapp till plex och satt att videos skall synkas. Så förstår inte hur den isåfall skall veta vad som är serie och vad som är film när det är samma filtyp? Jag hade förstått om det rörde sig om att jag inte hade kunnat se bilder eller mp3 pga annat filformat och fel mapp.

Förklara gärna vad du menar! Har precis börjat sätta mig i det här med PLex.

Plex läser filnamn och andra META-taggar och med hjälp av IMDB etc. tar den reda på om det är film eller serie.
Om du har skapat en repo som du sagt ska innehålla filmer och du i själva verket dumpar seirer där kan det vara så att Plex utesluter dessa helt.

Skapa därför två undermappar i din "Hämtat"-mapp; Movies och TV (eller vad du nu vill kalla de) och skapa två repos i Plex, en för film och en för TV.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Plex läser filnamn och andra META-taggar och med hjälp av IMDB etc. tar den reda på om det är film eller serie.
Om du har skapat en repo som du sagt ska innehålla filmer och du i själva verket dumpar seirer där kan det vara så att Plex utesluter dessa helt.

Skapa därför två undermappar i din "Hämtat"-mapp; Movies och TV (eller vad du nu vill kalla de) och skapa två repos i Plex, en för film och en för TV.

Okej! Ska testa testa så fort jag kommer hem från jobbet.

Eftersom du ändå verkar ha koll på PLEX passar jag på att ställa en till fråga. Har en hyfsad Netgear router med 2st USB ingångar. Har kopplat in min film/serie-fyllda externa Hdd i den. Via Macbooken hittade jag den utan problem. Fast TVn hittar inte Hdd trots att den via routern hittar "internet" samt stödjer DLNA. Någpn aning vad man kan pröva?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Dvs. du separerar Movies och TV-series.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Dvs. du separerar Movies och TV-series.

http://i.imgur.com/GEwpJwR.png

Tack, måste varit blind när jag gjorde setup:en! inte konstigt det inte funkar. btw, du råkar inte veta lösningen på problemet ovan?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Eftersom du ändå verkar ha koll på PLEX passar jag på att ställa en till fråga. Har en hyfsad Netgear router med 2st USB ingångar. Har kopplat in min film/serie-fyllda externa Hdd i den. Via Macbooken hittade jag den utan problem. Fast TVn hittar inte Hdd trots att den via routern hittar "internet" samt stödjer DLNA. Någpn aning vad man kan pröva?

Hmm, ingen aning tyvärr.
Jag håller mig så långt borta som möjligt från allt som slutar på -Link; TP-Link, D-Link och även Netgear etc.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Hmm, ingen aning tyvärr.
Jag håller mig så långt borta som möjligt från allt som slutar på -Link; TP-Link, D-Link och även Netgear etc.

Haha okej, tack ändå! Får väl trixa o fixa med porter och ip adresser. (noob)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Haha okej, tack ändå! Får väl trixa o fixa med porter och ip adresser. (noob)

Portar är inte lönt att du krånglar med.
En port behöver bara öppnas om du ska tillåta trafik utifrån Internet och in till ditt lokala nätverk.

Internt i ditt nätverk kommer aldrig brandväggen blandas in.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Portar är inte lönt att du krånglar med.
En port behöver bara öppnas om du ska tillåta trafik utifrån Internet och in till ditt lokala nätverk.

Internt i ditt nätverk kommer aldrig brandväggen blandas in.

har du något annat tips? vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

har du något annat tips? vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

Hmm, kolla så DLNA är igång i routern.