Köpråd ssd 250-500gb

Permalänk
Medlem

Köpråd ssd 250-500gb

Tänkte införskaffa en ny ssd då nuvarande börjar få ont om plats hur jag än vrider och vänder. Har inte varit så insatt i ssd-träsket sedan jag köpte min, vad rekommenderas? Har kollat en del på Crucial mx100 som känns väldigt prisvärd.

https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-512gb-25-7mm/817433

Undrar också om det kan bli strul om man använder sig av olika controllers på ssd:n. Typ en sandforce och en intel.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Permalänk
Medlem

må vara 700kr rea mot dustins ordinarie pris men inte jämfört med resten av butikernas priser.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074413

ts: jag äger en crucial mx100 512gb och jag är nöjd. det är en budgetenhet, det är ingen fråga om det, men den är snabb och man får bra med utrymme för pengarna, rekommenderas. 2000kr för den låter dock jävligt dyrt, jag betalade 1800. här har du ett jävligt bra pris men frågan är hur länge det håller, det står helgkampanj, så köp snabbt om du vill ha det priset, https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=CT512MX100.... annars har net2world bra priser som vanligt, http://www.net2world.se/ssd-512gb---crucial-mx100/35/41663586....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pollux89:

Tänkte införskaffa en ny ssd då nuvarande börjar få ont om plats hur jag än vrider och vänder. Har inte varit så insatt i ssd-träsket sedan jag köpte min, vad rekommenderas? Har kollat en del på Crucial mx100 som känns väldigt prisvärd.

https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-512gb-25-7mm/817433

Undrar också om det kan bli strul om man använder sig av olika controllers på ssd:n. Typ en sandforce och en intel.

samsung 850 pro som har 10 års garanti kanske?
V-nand med 32nm teknologi lär hålla ett bra tag.
Kostar dock mer men är bäst idag på konsument marknaden.
Köper en sån själv snart då jag inte byter diskar ofta.
Min crucial m4 tuggar på bra efter 4 år än.

en intel 240gb disk idag är dock mycket prisvärd.
crucials mx100 också.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så länge du har 512GB så är den snabb och bra. Den har lägre hastighet på 256GB dock, men inte så farligt. 128GB är dock värdelös i skrivhastighet. De kör med samma kontroller på deras bättre model M550, men M550 har bättre flash celler, vilket gör den snabbare (och mer pålitlig i skrivtålighet), men MX100 blir då lägre pris istället.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Var ju bra pris på samsung också, men är prestanda problemen med dem lösta?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Varför ens överväga en Samsung TLC baserad enhet över en MLC baserad enhet med lika bra prestanda överlag i recensioner och dessutom till lägre pris och med samma garantitid?

Get bort min 840 EVO och köpte mig två MX100. Och ja EVO:n är patchad men så mycket förtroende har jag för samsung. Alla 840 vi köpte är bytta eller får vara ren lagring nu.

MX100 är inte upphetsande på nåt vis men den är lika snabb som 840 EVO i genomsnitt. Även 840 får problem vid skrivning om du får slut på SLC buffert vilket går fortare på dom små modellerna med så. Så vad som är snabbas i skrivning beror lite på storlek och användningsområde.

MX100 128GB ligger på 150MB/sek i skriv vilket är rätt kast men en 120Gb 840 EVO klarar bara 450MB/sek ett tag då den har en 1.5Gb SLC buffert och tar den slut sjunker den ner till minst 150MB/sek med. MX100 256Gb klarar 330Mb/sek kontinuerligt i skrivning. Ungefär vad jag hade förväntat mig av en 840 500Gb då den är specad till det så rimligtvis vad en 840 EVO får om den får slut på SLC buffert men då har den betydligt större sådan med.

MX100 512Gb som päronen har bör matacha en 840 EVO i alla lägen i maximal läs och skrivprestanda.

Men vad jag sett i recensioner så får MX100 oftast bättre resultat i riktiga program medans 840 EVO får bättre i syntetiska tester och MX100 ofta får överlag några procent bättre totalt i test för 256 och 512Gb modellen. 128Gb modellen är ju som sagt lämplig mer som bootdisk, har en i min Linux router tex där är den ren overkill i prestanda men också strypt till sata 3Gbit hastighet så en 256Gb eller större hade blivit maxad i linjär läs och skrivprestanda.

igen som vet om Samsungs fix är permanent. Och den dagen det visar sig att så inte var fallet lär enheten var EOL och samsung ger alla fingret. Verkar vara fallet med 840 så varför inte 840 EVO.

Finns faktiskt alternativ till Samsung, det är inte den enda skiten på marknaden och dom är inte felfria som många vill tro.
Crucial M550 är ett alternativ med men vill minnas at vid 512Gb är den inte mer än marginelt bättre än MX100.
Orsaken till M550 som val i så fall är 20nm nand mot MX100 16nm. Så visst har du råd så ta M550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Varför ens överväga en Samsung TLC baserad enhet över en MLC baserad enhet med lika bra prestanda överlag i recensioner och dessutom till lägre pris och med samma garantitid?

Get bort min 840 EVO och köpte mig två MX100. Och ja EVO:n är patchad men så mycket förtroende har jag för samsung. Alla 840 vi köpte är bytta eller får vara ren lagring nu.

MX100 är inte upphetsande på nåt vis men den är lika snabb som 840 EVO i genomsnitt. Även 840 får problem vid skrivning om du får slut på SLC buffert vilket går fortare på dom små modellerna med så. Så vad som är snabbas i skrivning beror lite på storlek och användningsområde.

MX100 128GB ligger på 150MB/sek i skriv vilket är rätt kast men en 120Gb 840 EVO klarar bara 450MB/sek ett tag då den har en 1.5Gb SLC buffert och tar den slut sjunker den ner till minst 150MB/sek med. MX100 256Gb klarar 330Mb/sek kontinuerligt i skrivning. Ungefär vad jag hade förväntat mig av en 840 500Gb då den är specad till det så rimligtvis vad en 840 EVO får om den får slut på SLC buffert men då har den betydligt större sådan med.

MX100 512Gb som päronen har bör matacha en 840 EVO i alla lägen i maximal läs och skrivprestanda.

Men vad jag sett i recensioner så får MX100 oftast bättre resultat i riktiga program medans 840 EVO får bättre i syntetiska tester och MX100 ofta får överlag några procent bättre totalt i test för 256 och 512Gb modellen. 128Gb modellen är ju som sagt lämplig mer som bootdisk, har en i min Linux router tex där är den ren overkill i prestanda men också strypt till sata 3Gbit hastighet så en 256Gb eller större hade blivit maxad i linjär läs och skrivprestanda.

igen som vet om Samsungs fix är permanent. Och den dagen det visar sig att så inte var fallet lär enheten var EOL och samsung ger alla fingret. Verkar vara fallet med 840 så varför inte 840 EVO.

Finns faktiskt alternativ till Samsung, det är inte den enda skiten på marknaden och dom är inte felfria som många vill tro.
Crucial M550 är ett alternativ med men vill minnas at vid 512Gb är den inte mer än marginelt bättre än MX100.
Orsaken till M550 som val i så fall är 20nm nand mot MX100 16nm. Så visst har du råd så ta M550.

Mx100 kommer jag börja rekommendera om det inte är extra pris på andra vilket det kan vara intel 520 240 gb för 990 nu senast köpte jag intel 730 240 gb 990

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Undrar också om det kan bli strul om man använder sig av olika controllers på ssd:n. Typ en sandforce och en intel.

Ingenting jag har märkt av iallafall. Kör både 840 Evo och MX100, hade även ett par Intel i maskinen jag precis har plockat ur.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Mx100 kommer jag börja rekommendera om det inte är extra pris på andra vilket det kan vara intel 520 240 gb för 990 nu senast köpte jag intel 730 240 gb 990

730 kan väl vara nåt med bara för det står intel på 530 så är det fortfarande en sandforce 2 enhet och prestandan är allt annat än het med dagens mått och överlag tycker jag sandforce 2 enheterna är för dyra och haft för mycket problem även om det mesta är löst i nya enheter och revisioner av styrkretsen. Siffrorna på papper är vid komprimerbar data så man kan räkna med 1/3 av det vid okomprimerad data.

Betalade 886Kr för min MX100 256Gb. Mer utrymme och lägre pris och prestandan duger fint med sina 330MB/sek skriv linjärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Siffrorna på papper är vid komprimerbar data så man kan räkna med 1/3 av det vid okomprimerad data.

Betalade 886Kr för min MX100 256Gb. Mer utrymme och lägre pris och prestandan duger fint med sina 330MB/sek skriv linjärt.

Windows... ca 40% komprimerbar data, 530MB skriv med 1/3 => 175MB+ (värst fall du hävdar), + 40% med komprimering => 247MB/s
Jag hävdar ca 300MB/s icke komprimerbar, och det är ca 1/3 minskning av komprimerbar på 240GB modeller.
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-...
Lägg till upp till 40% komprimerbar data i Windows => ca 420MB/s. Värdet är ju helt annat än på 60/120, helt klart.

Så, din crucial disk du hävdar så mycket har faktiskt likvärdig skrivprestanda i verkligheten mot en bra Sanforce disk. Sen har Intel 520 rejält mycket bättre Flash kretsar, både skrivcykler och mindre behov av ECC för att få rätta på infon. Lägg till att komprimeringen faktiskt sparar skrivcyklar, så du kan på dessa diskar få en WA på mindre än 1.0 Den är också beprövad och testad i lång tid nu, så alla ev barnsjukdomar är borta.

Så jag tar dina ord:
Varför ens överväga en Crucial 16nm MLC baserad enhet över en Intel 520 25nm MLC baserad enhet med lika bra prestanda överlag i recensioner och dessutom till ungefär samma pris och med samma garantitid?

Om du kan få tag i Intel och Crucial för ca samma pris, så är valet precis lika skevt som med EVOn, då EVOn har bättre skrivprestanda än Crucial disken, men över lag är det samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

igen som vet om Samsungs fix är permanent. Och den dagen det visar sig att så inte var fallet lär enheten var EOL och samsung ger alla fingret. Verkar vara fallet med 840 så varför inte 840 EVO.

Finns faktiskt alternativ till Samsung, det är inte den enda skiten på marknaden och dom är inte felfria som många vill tro.
Crucial M550 är ett alternativ med men vill minnas at vid 512Gb är den inte mer än marginelt bättre än MX100.
Orsaken till M550 som val i så fall är 20nm nand mot MX100 16nm. Så visst har du råd så ta M550.

Min crucial disk har jag flashat 4 gr med ny fw.
funkat som den ska men hade också en bugg efter 1 års användning som crucial fixade till.
ssd är en relativt ny teknologi så vissa buggar kan endast upptäckas efter användning i vardagen.
all min flashing har också funkar bra.

Flash är ett problem desto mindre kretsar som produceras.
Samsung kommer att producera sin nya 850 serie med v-nand tlc med v-nand lär ge helt andra mätvärden och uthållighet då deras flash är äldre men bättre. Måste väl vara en av årtiondets större teknologi genombrott med v-nand i en konsument disk.

en av orsakerna jag lär köpa en 850 pro när jag uppgraderar min crucial.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

en av orsakerna jag lär köpa en 850 pro när jag uppgraderar min crucial.

De ska faktiskt göra en EVO (TLC) av det minnet också tydligen. Och frågan är då om inte det TLC minnet kommer har fler skrivningar än dagens MLC 2D har, vilket gör det väldigt intressant.
Storleken på nm 3D-Nandet jobbar på är så pass stora att tom QLC är teoretiskt möjligt, vilket alla andra tillverkare kan bara glömma. Detta skulle i teorin kunna göra en av dagens 1TB 850 Pro disk till en 4TB QLC disk... Detta skulle ju verkligen sätta press på mekaniska-hårddisk marknaden när deras stora utrymmes fördel plötsligt är bortblåst. Kombinera det med fler lager (som de bara börjat jobba på) och du kan börja se 8TB+ rätt snart, OM tillverkarna vill släppa det så klart.
Det kommer troligen också ha betydligt billigare pris (eftersom rå tillverknings kostnaden för deras 32-lager MLC är typ samma som 16nm 2D-Nand. Skillnanden är ju självklart utvecklingskostnaden och att det är ny teknik som man vill ta lite extra betalt för, därav premium segment med pro disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Min crucial disk har jag flashat 4 gr med ny fw.
funkat som den ska men hade också en bugg efter 1 års användning som crucial fixade till.
ssd är en relativt ny teknologi så vissa buggar kan endast upptäckas efter användning i vardagen.
all min flashing har också funkar bra.

Flash är ett problem desto mindre kretsar som produceras.
Samsung kommer att producera sin nya 850 serie med v-nand tlc med v-nand lär ge helt andra mätvärden och uthållighet då deras flash är äldre men bättre. Måste väl vara en av årtiondets större teknologi genombrott med v-nand i en konsument disk.

en av orsakerna jag lär köpa en 850 pro när jag uppgraderar min crucial.

Har en Crucial M4 som går 24/7 sedan ett par år tillbaks i alla fall. Aldrig haft problem med den. Men väntade tills dom fixade buggen där enheten slutade fungera efter 5000 timmar med plus att jag fick högre läs och skrivprestanda än vad som står i papper med senare firmware. Inte uppgraderat min sedan jag köpte den då jag inte haft några problem med den alls.

Kört SSD enheter sedan generation 2. OCZ Vertex 32Gb köde jag 2st i raid0 i 3 år. Flashade dom 4 gånger var. Också haft en OCZ Onyx. OCZ är dock skräp, dyrt sådant med. Kör även Intel 320 utan problem dock flashade jag den rätt ur lådan för att fixa 8Mb buggen. Stoppade en 320 i polarens i5 2500K rigg vi byggde. Går än. Haft erfarenhet av både bra och dåliga enheter och vet mycket väl hur dom fungerar. Behöver igen läxa i det.

Ända jag kräver är att tillverkare och återförsäljare tar sina ansvar när skiten inte fungerar. Tyvärr verkar folk i Sverige i dag acceptera vad som helst.

Det finns prestanda skillnader på SSD enheter i olika prisklasser men från min erfarenhet med 40nm NAND ner till 16nm så är det styrkrets och firmware som ofta avgör för användaren hur läge skiten håller. Skrivcyklarna som oftast är det folk oroar sig över är sällan stora problemet utan firmware problem eller logiska problem och tyvärr har jag inte sett att dyrare enheter håller bättre i det läget.

Som sagt kört en mängd olika SSD enheter av olika fabrikat och modeller och prisklasser och problem finns överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har en Crucial M4 som går 24/7 sedan ett par år tillbaks i alla fall. Aldrig haft problem med den. Men väntade tills dom fixade buggen där enheten slutade fungera efter 5000 timmar med plus att jag fick högre läs och skrivprestanda än vad som står i papper med senare firmware. Inte uppgraderat min sedan jag köpte den då jag inte haft några problem med den alls.

Kört SSD enheter sedan generation 2. OCZ Vertex 32Gb köde jag 2st i raid0 i 3 år. Flashade dom 4 gånger var. Också haft en OCZ Onyx. OCZ är dock skräp, dyrt sådant med. Kör även Intel 320 utan problem dock flashade jag den rätt ur lådan för att fixa 8Mb buggen. Stoppade en 320 i polarens i5 2500K rigg vi byggde. Går än. Haft erfarenhet av både bra och dåliga enheter och vet mycket väl hur dom fungerar. Behöver igen läxa i det.

Ända jag kräver är att tillverkare och återförsäljare tar sina ansvar när skiten inte fungerar. Tyvärr verkar folk i Sverige i dag acceptera vad som helst.

Det finns prestanda skillnader på SSD enheter i olika prisklasser men från min erfarenhet med 40nm NAND ner till 16nm så är det styrkrets och firmware som ofta avgör för användaren hur läge skiten håller. Skrivcyklarna som oftast är det folk oroar sig över är sällan stora problemet utan firmware problem eller logiska problem och tyvärr har jag inte sett att dyrare enheter håller bättre i det läget.

Som sagt kört en mängd olika SSD enheter av olika fabrikat och modeller och prisklasser och problem finns överallt.

Har med en 320 som rullar men brorsan mer nyaste fw fick dock 8 mb bugg så helt löst är det nog inte

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Ända jag kräver är att tillverkare och återförsäljare tar sina ansvar när skiten inte fungerar. Tyvärr verkar folk i Sverige i dag acceptera vad som helst.

skulle byta ifall det inte funkar.
för de som söker uthållighet och att det funkar bör inte köpa budget diskar en av anledningarna jag köpte crucials M4 och inte OCZ för 4 år sen.
för mig som söker uppdatering efter 4 år är det samsung 850 pro som gäller.
Även om det kan uppstå nåt oavsett det så är det liknande som att köpa från andra sidan världen och sen undra varför det tar månader av att byta ut saker.
ssd har problem just pga av krympningen av kretsar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)