När kommer nästa släpp av SSDs?

Permalänk
Medlem

När kommer nästa släpp av SSDs?

Någon som vet någon när de lär komma nya SSDs på marknaden?
Tänkte uppgradera men vet inte om det är värt ifall det kommer nya ssds snart.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Då Sata 6Gb fortf är det snabbaste som finns förutom M2/Pci-e lösningar så ska du köpa en vanlig 2.5" kan du köpa t.ex en Samsung 850 disk och vara nöjd.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tror jag håller med dig. Det lär inte komma något vettigt nytt som inte är 3D nand, och många tillverkare rusar nu för att få detta i fungerande produktion medan Samsung redan har generation 2 av det i 850Pro (MLC) och släpper snart TLC modell baserat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Då Sata 6Gb fortf är det snabbaste som finns förutom M2/Pci-e lösningar så ska du köpa en vanlig 2.5" kan du köpa t.ex en Samsung 850 disk och vara nöjd.

Jag har SATA-expres på mitt moderkort, ska motsvara ungefär SATA 10 Gb.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Jag har SATA-expres på mitt moderkort, ska motsvara ungefär SATA 10 Gb.

Och detta är en PCI-E lösning, som _niko_ sa. Sata-Express är inget annat än en disk kopplat med en standardiserad PCI-E kontakt direkt till disken.

Samtidigt kommer inte diskarna riktigt uppnå de hastigheterna tills man slutar krympa flashcellerna (då de blir långsammare desto mindre de blir), vilket kräver tex 3D Nand.
Det finns få Sata-Express diskar idag, de är dyra och kan inte ge något extra i prestanda över sekventiell läs/skriv och i normalt bruk, är sekventiell hastighet meningslös, då du utför slumpmässiga operationer.

Den stora nyheten blir när NVMe kommer bli standard och ersätta föråldrade AHCI, vilket kommer kunna ge betydligt mer IOPs på SSD diskar och verkligen öka hastigheterna. Men innan 3D Nand blivit mer vanlig, och NVMe finns så är det inte lönt att vänta på nästa SSD. Det kommer ju ta tid innan dessa sjunker i pris sen också, så det lär inte vara på 1-2 år iaf. Stödet finns i nyaste Windows 8.1 iaf, men firmware och diskarna som kan använda det uteblir än. http://en.wikipedia.org/wiki/NVM_Express

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/hynix-pres...
http://www.custompcreview.com/news/fms-2014-sk-hynix-displays...
Det börjar som sagt komma, men det lär dröja innan det är vettigt prissatt.

Permalänk
Avstängd

slutet på november för samsungs 850 evo modeller
ifall de finns tillgängliga då är svårt att säga.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)