är RAID 6 värt det?

Permalänk
Medlem

är RAID 6 värt det?

Tjena, sitter ungefär på en HTPC hemma och den har 6st platser för hårddiskar, tre används redan, en för SSD med OS och två 2TB diskar.

Det jag har funderat på är tt köpa två nya 2TB diskar och köra RAID6, men dom kostar ju circka 1000kr styck. har någon erfarenhet av RAID 5,6,7 eller mer? tycker du jag ska köpa större diskar istället? Vill alltså ha min data säker och skulle vilja få tips om hur just du tycker jag bör göra.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Äh, raid 5 räcker nog för en htpc. Då får du 6TB lagring. Med raid6 får du bara 4TB, och i det läget kan man lika gärna köra raid 10

Raid 7 finns ju inte

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

jaha där ser man, jag trodde att RAID 5 med tre 2TB diskar så försvinner en disk = totalt 4TB, och samma sak med RAID 6, så totalt 6TB. har jag fel?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

jaha där ser man, jag trodde att RAID 5 med tre 2TB diskar så försvinner en disk = totalt 4TB, och samma sak med RAID 6, så totalt 6TB. har jag fel?

RAID 5 = en disk "försvinner" för paritet
RAID 6 = två diskar "försvinner" för paritet

Detta oavsett hur många diskar du har i RAIDsettet.

Med RAID5 kan du alltså klara att en disk rasar utan att du tappar data, med RAID6 kan du tappa två diskar utan att data försvinner.
Normalt används RAID5 för hemanvändare. RAID6 om man har väldigt stora RAIDset, tex 7-8 diskar eller fler, samt hos företagsanvändare.

Så om du klarar dig med 4TB utrymme, köp en 2TB till och kör RAID5. Eller köp två och få 6TB användbart utrymme.

Permalänk
Medlem

I see, då är ju RAID5 definitift bäst. Hur säkert är det att sätta diskarna i RAID 5, går man bara in i diskhanteraren på windows? och när dom sätts i RAID, finns det risk för data förlust om det skulle avbrytas på något sätt?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

I see, då är ju RAID5 definitift bäst. Hur säkert är det att sätta diskarna i RAID 5, går man bara in i diskhanteraren på windows? och när dom sätts i RAID, finns det risk för data förlust om det skulle avbrytas på något sätt?

Det är inte så lätt tyvärr. "Vanliga" Windows har inte stöd för varken RAID5 eller RAID6. Så då får du köpa ett separat kort, om inte ditt moderkort har det inbyggt. Eller byta operativsystem.
Men det enklaste för dig är nog att köpa ett NAS..

Permalänk
Medlem

Ju mer redundans desto bättre, så RAID 6 är bättre än RAID 5.
Har du inte backup så börja med det - därefter redundans.

Permalänk
Medlem

Om du vill att dina data skall vara säkra så kan du skippa RAID:en och göra en backup istället.

En RAID är bra för att förhindra att datan blir direkt obrukbar om en disk går sönder, så man inte förlorar tillgänglighet.

Men går ditt moderkort sönder så kan också all din data fördärvas i RAIDen, därav backup på någon lagringsplats utanför datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jo jag vill ju som sagt skaffa backup, men det jag vill ha backup på är I princip 2TB, så det är svårt att bara kopiera det någonstans. Hur svårt är det att sätta upp RAID 5 i windows? och är detta RAID kort vanligt i moderkort? annars blir det väl en NAS antar jag. Då kan jag likagärna köpa tre stycken 4 eller 6TB diskar, beroende på min plånbok.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att om ditt nätagg får för sig att fritera dina diskar så är allt borta ändå.

Enklaste är väl att köpa en stor disk som du har på annan plats och kopiera mot den en gång i veckan eller så.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Permalänk

Har Raid6 på min server (10x3tb) och med 1 dygns marginal så pajade 2 diskar.
Skulle aldrig rekommendera Raid5 om man ändå har råd med en extra disk.
Sen skulle jag aldrig rekommendera Raid över huvud taget om det inte körs via kontrollerkort.
Så man inte blir låst kring ett moderkort.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

får altså mycket olika förslag här, att spara allt på en disk låter ju dumt, om den disken skulle crasha. Så är det ens värt med RAID? ska jag bara ha den datan jag vill ha kvar på två olika diskar?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Permalänk
Medlem

RAID är inte backup! Strunta i RAID. Använd backuprogram för att automatiskt backuppa till den andra hårddisken i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

hmm, alltid trott att RAIDär backup, vilket backup program rekommenderar ni isåfall? och hur bör jag använda mina diskar på optimalt sätt med detta backup program?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

får altså mycket olika förslag här, att spara allt på en disk låter ju dumt, om den disken skulle crasha. Så är det ens värt med RAID? ska jag bara ha den datan jag vill ha kvar på två olika diskar?

Minst två diskar, gärna tre.

Och en kopia på det viktigaste i bankfack. Och hos en kompis.

Två olika diskar i samma dator tjänar inte så mycket till, får du hårdvarufel kan båda stryka med på samma gång.
Men visst, det ger en viss liten säkerhet i jämförelse med att ha en enda kopia.

Men som sagt, RAID är för att en server skall kunna fortsätta arbeta med en trasig disk istället för att krascha, man pluggar in en ny och låter data återställas.
Risken är att fler diskar går sönder när data återställs då de får jobba hårt, men man tar den risken för att inte förlora tillgänglighet.
I värsta fall får man läsa från sin backup.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

hmm, alltid trott att RAIDär backup, vilket backup program rekommenderar ni isåfall? och hur bör jag använda mina diskar på optimalt sätt med detta backup program?

Om du har mycket viktiga dokument på papper, så kan du ta en kopia, för att inte riskera originalet, men lägger du den i samma skrivbord fast i en annan låda så försvinner båda när huset brinner eller om någon gör inbrott och stjäl det, därför har du även en kopia på annan plats.

RAID är att ha en kopia i skrivbordslådan, om du spiller kaffe på pappret, du kan fortsätta jobba och ta en ny kopia, men det skyddar inte dig ifrån risken att fördärva även den kopian.

Backup är att ha minst en kopia i ett kassaskåp någon annanstans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

okej, då förstår lite bättre. Alltså skulle jag kunna ha två diskar I min HTPC men backup på ena och sedan en tredje disk i en annan dator och även ha backup på denna?

Undrar fortfarande vilka bra program för detta som finns.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Efter denna radda av svar skulle jag gjort såhär om du har 2TB data som du är rädd om:

Köp en nas. Då slipper du hålla på och mecka själv och du behöver inte lägga någon energi på att kolla dagliga backuper och sånt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Efter denna radda av svar skulle jag gjort såhär om du har 2TB data som du är rädd om:

Köp en nas. Då slipper du hålla på och mecka själv och du behöver inte lägga någon energi på att kolla dagliga backuper och sånt.

På vilket sätt fixar en NAS backup eller säkerhet? All är byggda av billigaste möjliga delar som är bra nog för nerladdade filmer och liknande som går att få tag på igen men knappast dugligt om man faktiskt bryr sig om sin data. För att inte tala om att ingen av de stödjer ZFS och därmed får man njuta av korrupt data hela dagen lång (kolla lite MTBF för vanliga diskar och jämför med deras storlekar).

PS: Bör absolut köra RAID6 eller ännu hellre RAIDZ2/RAIDZ3.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon127948:

På vilket sätt fixar en NAS backup eller säkerhet? All är byggda av billigaste möjliga delar som är bra nog för nerladdade filmer och liknande som går att få tag på igen men knappast dugligt om man faktiskt bryr sig om sin data. För att inte tala om att ingen av de stödjer ZFS och därmed får man njuta av korrupt data hela dagen lång (kolla lite MTBF för vanliga diskar och jämför med deras storlekar).

PS: Bör absolut köra RAID6 eller ännu hellre RAIDZ2/RAIDZ3.

Lugn, detta är ju för hemmabruk, och de flesta nasar brukar ju ha någon proprietär raid. Sen om man är nojig över lägenhetsbrand får man ju köra offsite på det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ju mer redundans desto bättre, så RAID 6 är bättre än RAID 5.
Har du inte backup så börja med det - därefter redundans.

Skrivet av wiloh:

I see, då är ju RAID5 definitift bäst. Hur säkert är det att sätta diskarna i RAID 5, går man bara in i diskhanteraren på windows? och när dom sätts i RAID, finns det risk för data förlust om det skulle avbrytas på något sätt?

Skrivet av wiloh:

Jo jag vill ju som sagt skaffa backup, men det jag vill ha backup på är I princip 2TB, så det är svårt att bara kopiera det någonstans. Hur svårt är det att sätta upp RAID 5 i windows? och är detta RAID kort vanligt i moderkort? annars blir det väl en NAS antar jag. Då kan jag likagärna köpa tre stycken 4 eller 6TB diskar, beroende på min plånbok.

RAID 5 brukar jag inte längre rekommendera, eftersom nu när vi är uppe i flera TB lagring så är risken för fel rätt skrämmande hög. Men RAID är inte backup, så börja som påpekat av jookeer med det.
Om du bara behövde backup på 2TB kan du ju köpa 2 diskar till, och ta en av dem till backup, en för att göra en RAID 5 med de andra. Se bara till att den du lägger till som 3:e är identiskt, eller iaf så identisk det går att få.
Det som är faran med RAID5 är NÄR det krashar. När du sen återställer RAIDen så är risken för läsfel eller ännu värre, ytterligare krasch mycket hög, och det är då informationen ofta försvinner.

Skrivet av taliz:

Det är inte så lätt tyvärr. "Vanliga" Windows har inte stöd för varken RAID5 eller RAID6. Så då får du köpa ett separat kort, om inte ditt moderkort har det inbyggt. Eller byta operativsystem.
Men det enklaste för dig är nog att köpa ett NAS..

Skrivet av jookeer:

Många "vanliga" moderkort har stöd för RAID5 sedan många år (10+) tillbaka.

Intel styrkretsar ska ha stöd för RAID5 om jag inte minns fel, dock är jag osäker om de har RAID6.

Till den som påpekade det, "RAID7" finns men inte som RAID7. Jag antar att du menar 3 diskars paritet, och tex RAIDZ3 är just det. Men detta kräver typ FreeNAS eller Linux OS för att göra. Alt ett väldigt dyrt kontrollerkort.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

RAID är inte backup! Strunta i RAID. Använd backuprogram för att automatiskt backuppa till den andra hårddisken i bakgrunden.

Beror väl hur man ser det, om man säkerhetskopierar innehållet till en RAID5:a så är ju RAID:en en form av backup ifall en disk går sönder.
Att bara ha allt innehåll på ett ställe/en disk dock, det är inte backup.

Permalänk
Medlem

Till TS, nu vet jag inte riktigt vad du tänkt dig för budget men som:

alternativ 1, ställ dig frågan vad från din HTPC disk på 2TB är det du vill "backuppa" är det taskiga divx-filmer så skulle jag inte satsat mycket pengar på det, har du lite foton (betoning på lite) köp dig en extern hd och kopiera över bilderna externt gör du detta åtminstone 2-4 ggr per år så har du ju ett rätt bra skydd som inte är många månader gammalt...och placera inte den externa disken på hatthyllan vid farmors och förvänta dig den är hel om 2 år som en klant på jobbet hade gjort en gång, men gärna inte ovanpå HTPC:n heller.

alternativ 2 jag skulle rekomendera om du vill spendera lite mera och är beredd att fixa och trixa lite mera så sätt in en extra disk i HTPC och kör en lokal bakup till den och därutöver köp en billig nas med raid 5 eller 6 samt ta det viktigaste materialet till en tredje plats på extern disk alternativt köp utrymme på nån server för extern lagring
tar du det ännu längre kommer du nog som vanlig användare att tycka att det börjar rinna iväg rätt mycket pengar för dina backupper.

men först av allt ställ dig frågan -Vad är det jag vill ha backupp på? och två -Hur mycket får det kosta?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

På min NAS kör jag kör jag raid (SHR) för att skydda mig mot ifall att en disk pajar. Utöver detta så kör jag backup två gånger i veckan till Azure på viktigt innehåll.

Det hela handlar om att identifiera ens risker, och avgöra själv vad man kan leva med. Vilken data kan du förlora? Hur aktuell data behöver du ha ifall om du behöver återläsa en backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Jo jag vill ju som sagt skaffa backup, men det jag vill ha backup på är I princip 2TB, så det är svårt att bara kopiera det någonstans. Hur svårt är det att sätta upp RAID 5 i windows? och är detta RAID kort vanligt i moderkort? annars blir det väl en NAS antar jag. Då kan jag likagärna köpa tre stycken 4 eller 6TB diskar, beroende på min plånbok.

2TB-4TB extern hårddisk... problemet löst
Kolla så du använder USB3 port och inte något slött USB2..

Permalänk

Som flera har sagt: den bästa lösningen beror lite grann på dina krav. Men här får du i alla fall några konkreta råd som fungerar i nästan alla situationer.

1. Backup. Det måste du ha av dina viktiga data. Ovillkorligen. Jag har själv tappat ALLA mina dokument över 256kB en gång för att Windows diskräddningsverktyg bestämde sig för att länka om ALLA filer större än ett block vid en omstart. Jag hade ett svindyrt RAID-kort med svindyra diskar, men det skyddade inte ett dyft.
Det är väl på nåt sätt ett worst case-scenario, men det är lätt hänt att det händer olyckor med andra filer; det vanligaste är nog att du helt enkelt råkar radera en mapp utan att märka det förrän ett år senare.
Jag kan inte nog säga hur viktigt det är att du inte lyssnar på de "lättviktare" som alltid kommer in i sådana här diskussioner och säger att det räcker att kopiera data till en extern disk en gång per vecka.

2. Backupverktyg. Att kopiera/spegla filerna till en annan disk är inte backup, därför att om filerna skadas på orginalet så kommer de att skadas på kopian också. Ett riktigt backupsystem lagrar flera generationer bakåt av varje fil så att du kan återställa en enstaka fil eller en hel katalog från ett valfritt datum. Jag kan helhjärtat och reservationslöst rekommendera Crashplan för backup. Det är gratis för backup till andra diskar, dina andra datorer, och kompisars datorer, och du betalar bara för det backuputrymme du vill ha i molnet.

3. Backupdestination. Beroende på hur stora risker du vill ta så bör du nog ha en eller två backupdestinationer utanför huset. Det kan vara en kompis dator (som också måste köra Crashplan), en dator du själv har på t.ex. jobbet (igen, måste köra Crashplan), eller Crashplans moltjänst (som kostar $4/mån). Att dessutom ha en backupdestination i huset ger ytterligare lite säkerhet, antingen på en USB-disk eller en dator i ett annat rum. Det är bra för att få en snabbare återställning också - att återställa 16 TB data från en molnbackup kan ju ta ett tag. Och förstås - olika data kanske skall backupas till olika ställen?

4. Vad skall backupas? Det är väldigt sällan som alla data verkligen behöver backupas. En rimlig kompromiss kan vara att bara ha personliga filer som foton och brev i den fullständiga backupsnurran, medan man har sina hemtankade piratkopior på ett RAID-array. Då är du skyddad mot en disk som pajar i alla fall, och det är i alla fall inte helt omöjligt att återställa det viktigaste även om det tar ett tag.

5. RAID-kort/verktyg. Om du har pengarna så är en Drobo ett väldigt enkelt sätt att få RAID-redundans utan att behöva kunna ett dyft teknik - jag är själv grymt nöjd med min DroboPro. Många NAS:ar har har relativt enkel RAID-hantering också. Windows med diskar anslutna till moderkortet kan däremot vara lite pilligt med många möjligheter att göra fel och paja hela innehållet.

6. Testa din återställning. Oavsett backupmetod, testa regelbundet att du kan återställa en del av det du säkerhetskopierat. Kör t.ex. Duplicate Cleaner för att testa att det återställda datat är identiskt med orginalet.

Permalänk

Många bra svar redan, så jag kompletterar bara med en sammanställning. Jag gjorde en denna för ett tag sen:

(från min blogpost Säkerhetskopiering: RAID vs USB-disk vs onlinebackup vs NAS)

Den skulle säkert behöva en uppdatering, men visar hyfsad översikt på vad olika lagringsmetoder ger skydd mot. Jag har med Raid som en backuplösning fast det egentligen inte är backup, just för att så många tror att det är backup. Som bilden visar ger det skydd mot minst händelser.