Avaktiveras Windows 8.1 vid byte av hdd?

Permalänk

Avaktiveras Windows 8.1 vid byte av hdd?

Behöver man aktivera om Windows 8.1 om man byter en hdd mot en ssd (ej system-disk)?

Permalänk
Medlem

Om du klonar disken borde det inte vara något problem

Permalänk
Medlem

vad är det för licens på ditt windows?

Permalänk
Medlem

Om det inte är en system disk så är det bara att köra på. Krävs ingen ny aktivering så länge du inte ominstallerar Windows

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ska så vitt jag vet (enligt OEM licens regler, som jag fick svar på MS) vara moderkortet som styr. Nytt moderkort, ny licens. Ny CPU/HDD/Minne/GPU etc.. inga problem. Dock måste du se till att man har nyckel och rätt version av Windows.

Men om det är en icke systemdisk, är det bara att byta, utan att ens bry sig.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så beror det också på moderkortet, tex nya märkesdatorer där sitter licensen i bios, för just den typen av licens som Windows 8.x har som är installerad.

Men om det är ett standardmoderkort, och en Windows 8.x som man har köpt själv, blir det samma som med Windows 7 dvs man får ange licenskod osv.

Dock byte av HDD/SSD bör inte påverka nått av fallen, utan ska gå bra att omaktivera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack alla för svar.
Då är det bara att vänta på mellandagsrean.

Permalänk
Avstängd

Har bytt moderkort 2 ggr :/ med samma OEM WIN 8.1 utan problem. Tror jag fick ringa MS automatiska tele senaste gången..
Men den upphör inte att gälla, vilket jag trodde