Permalänk
Medlem

NAS till kontor

Hej Alla,

Jag skulle behöva hjälp med en liten NAS lösning där det räcker med Raid 1 och 2x 2TB som minimum.
Jag behöver dela filer på kontoret med max 6 användare men även ska kunna ha "Privata" foldrar som ingen annan kommer åt.
När man jobbar hemma så måste man också komma åt samma filer men med bra säkerhet så dom inte är öppna för alla då det även ligger interna företags dokument på denna NAS.

På kontoret har vi både Windows PC och nya MAC'ar men det skulle också vara bra om det går att accessa vissa filer från Android/iPhone också.

Ett plus är också om man kan backa upp vissa bibliotek från användarna PC/MAC till denna NAS (Förstår att det kanske behös större disk då)

Någon som vet en sådan lösning som fungerar för detta?

Tack på förhand för all hjälp.

/Micke

Permalänk
Medlem

Valfri NAS med 2 diskar från Synology/QNAP.

Permalänk
Medlem

Något NAS som man inte ska köpa eller fungerar alla lika bra ?

Permalänk
Medlem

som agile säger köp en från qnap eller synology, de två är lite hugget som stucket vilket man föredrar, båda företagen är välkända och har gott rykte. finns många andra tillverkare men de har överlag inte lika gott rykte som de två ovan

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Synology DS412+ och gör allt detta som du vill. Jag lagrar filer på den, gör backup på olika datorer i mitt nätverk till NAS'en (krävs separat program för det som man kör på datorn i fråga), varje familjemedlem har en egen area på disken som bara de kommer åt, jag kör den som VPN-server så att man kan ansluta från internet till den och komma åt sina saker, finns även app till åtminstone iPhone som gör att man kan ansluta enkelt med den (använder inte Android, så jag vet inte om det finns till dem).

Man behöver läsa på lite och lägga någon timma på att konfigurera upp allt med användare och deras mappar osv, men det är inget direkt svårt skulle jag säga. Allt görs i ett grafiskt gränssnitt.

Ska du köra VPN så ska du kolla lite så att processorn i NAS'en orkar med det. Om processorn inte har något inbyggt stöd för kryptering så kommer den nog att få jobba lite om ni är flera som ska använda VPN samtidigt. Så ska du köpa en Synology så köp inte en J-modell för de är klenast. Vidare så har den modellen som jag använder möjlighet att parkoppla två nätverksuttag om man har en switch som stödjer det. Det betyder att det är dubbelt så hög bandbredd till NAS'en som det är till någon annan dator, vilket gör att det blir svårare för en person att lasta ner NAS'en med överföringar så att ingen annan kan komma åt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan +1'a på Synology DS412+, har också en och det är en väldigt kompetent maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Hej Alla,

Jag skulle behöva hjälp med en liten NAS lösning där det räcker med Raid 1 och 2x 2TB som minimum.
Jag behöver dela filer på kontoret med max 6 användare men även ska kunna ha "Privata" foldrar som ingen annan kommer åt.
När man jobbar hemma så måste man också komma åt samma filer men med bra säkerhet så dom inte är öppna för alla då det även ligger interna företags dokument på denna NAS.

På kontoret har vi både Windows PC och nya MAC'ar men det skulle också vara bra om det går att accessa vissa filer från Android/iPhone också.

Ett plus är också om man kan backa upp vissa bibliotek från användarna PC/MAC till denna NAS (Förstår att det kanske behös större disk då)

Någon som vet en sådan lösning som fungerar för detta?

Tack på förhand för all hjälp.

/Micke

Låter som en molntjänst typ onedrive eller googledrive, vaför vill du ha burk som kan gå sönder?.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hej har testat synology mjukvara som jag laddade hem http://www.xpenology.nl/xpenology-software/ som jag nu har testat i 3 veckor är så nöjd med den och har beställt en 1815+ med 8st 3tb hårddiskar och sitter här och väntar på. Synology har ett jätte bra mjukvara både enkel och avancerad

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Låter som det blir en Synology DS213+ efter att läst mycket nu
Hoppas den fungerar som dom säger bara med DSM5.1