Får inte ut max av Intel 730 SSD

Permalänk
Medlem

Får inte ut max av Intel 730 SSD

Satte in en Intel 730 480GB men enligt "HDtune" programmet så får jag bara ut max 300MB/s.. Dessutom står det att den är i SATA 2.6 (3GB) men det är en 6GB/s. Den ska kunna få ut betydligt mer än så.

Min andra SSD (Kingston) som jag har operativsystemet på (win 8.1) står det SATA-3 och 6GB/s på. (så som det ska vara)

Jag använde SATA-kabeln som medföljde Intel 730 SSD:en, det står att det är en 6GB/s SATA-3 kabel på kartongen. (den var svart och hade silvriga clips på)
Mitt moderkort Z87MX-D3H har 6st SATA-3 portar. Jag kopplade den till port 2.

Jag har ändrat till ACHI-mode i bios, laddat ner SSD toolbox.

Vad mer kan jag göra för att den ska stå i SATA-3 och 6GB/s istället för SATA 2.6 och 3GB/s?

UDMA-mode 5 active står det också, supported UDMA-mode 6. Något man kan ändra också?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

förväntar du dig att du kan få 6GB dataöverföringhastighet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

förväntar du dig att du kan få 6GB dataöverföringhastighet?

Nej såklart inte, det är signalkabeln. Kan väl få runt 500-550MB/s på write och read som jag skrev.
Men nu är den runt 300MB/s istället och på SATA 2.6 3GB/s.

När det borde stå i det dubbla?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Har du satt sata kabeln i rätt sata uttag? det finns ibland sata 2 och några sata 3 på ett moderkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Har du satt sata kabeln i rätt sata uttag? det finns ibland sata 2 och några sata 3 på ett moderkort..

Det står på beskrivningen av moderkortet att det bara finns SATA 3-portar, 6 st. Min första SSD sitter i 1:an och jag satte Inteln i 2:an. Testade även en annan port men ingen skillnad.

http://www.ladda-upp.se/bilder/jhqqyjtjcvxcjb/

Där borde det väl stå SATA 3 6GB/s? (så som min andra SSD står i)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det står på beskrivningen av moderkortet att det bara finns SATA 3-portar, 6 st. Min första SSD sitter i 1:an och jag satte Inteln i 2:an. Testade även en annan port men ingen skillnad.

http://www.ladda-upp.se/bilder/jhqqyjtjcvxcjb/

Där borde det väl stå SATA 3 6GB/s? (så som min andra SSD står i)

Samma grej för mig. (330series)

Hd tune visade inte rätt för mig, visade också ~300 testa nå benchmark program så ser du andra värden

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Samma grej för mig. (330series)

Hd tune visade inte rätt för mig, visade också ~300 testa nå benchmark program så ser du andra värden

Ok, tack! Höll på att bli galen.. Vet du något bra program?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Ok, tack! Höll på att bli galen.. Vet du något bra program?

Testa AS-SSD blev själv rekommenderade detta när jag hade samma problem.

Tycker Hd tune är skitbra, kolla fel osv, men på det här är den värdelös. (kanske bara är på Intels ssd den har problem med, har inte testat med annan ssd)

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen skumt. Diskar går ner i lägre Sata hastighet när de får överföringsproblem. Detta kan vara dålig kontakt, för kraftiga (över 90 graders böjar) på sata kabeln, eller något defekt.
Om moderkortet har 6 st "Intel" Sata 3, så bör du få samma hastighet i alla. Men om de har 3:e part lösning på vissa, kan de få sämre prestanda. Din borde vara ren intel dock.

Btw. 330 Serien är långsam, och begränsad till runt 300MB/s. Det är en budget disk, och intel har valt att göra så. 730 är entusiast disk, och ska prestera därefter.

Vad händer om du helt byter plats på sina 2 SSD?
Byt kabeln, där den sitter på Moderkortet, till den andra och tvärt om (eller mellan diskarna rakt av bara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det låter verkligen skumt. Diskar går ner i lägre Sata hastighet när de får överföringsproblem. Detta kan vara dålig kontakt, för kraftiga (över 90 graders böjar) på sata kabeln, eller något defekt.
Om moderkortet har 6 st "Intel" Sata 3, så bör du få samma hastighet i alla. Men om de har 3:e part lösning på vissa, kan de få sämre prestanda. Din borde vara ren intel dock.

Btw. 330 Serien är långsam, och begränsad till runt 300MB/s. Det är en budget disk, och intel har valt att göra så. 730 är entusiast disk, och ska prestera därefter.

Vad händer om du helt byter plats på sina 2 SSD?
Byt kabeln, där den sitter på Moderkortet, till den andra och tvärt om (eller mellan diskarna rakt av bara).

Testade att byta plats på dem, men ingen skillnad.

Jag har ganska tajt med plats så den blev lite böjd faktiskt, men inte vikt, bara lätt böjd.
Kanske ska skaffa vinklade kablar istället.

Men jag testade ett annat benchmark program, AS SSD någonting och då fick jag mycket bättre värden. Jag fick de värden som disken skulle ha, d.v.s runt 500 läshastighet och 480 på skriv. Jag blev bara konfunderad när det stod att den var i SATA-2 läge och 3/GBs på det förra programmet, där fick den halverade värden jämfört med det andra programmet. Det var nog inget SSD program (HD tune).. Eller så gillar den inte Intels SSD:er..

Skulle givetvis testat flera benchmark-program innan.

Men allt verkar vara som det ska vara nu.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •