Plötsligt start problem med ssd från AMD.

Permalänk
Medlem

Plötsligt start problem med ssd från AMD.

Hej,

För ungefär 3 veckor sedan köpte jag följade produkt:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/203563-amd_ra...

Allt har fungerat bra från och med dagen jag fick den, men så den 26:e Jan 2015 möttes jag av en plötslig "blue-screen" ganska direkt efter att jag startat datorn. Naturligtvis startar jag om datorn i hop om bättre lycka nästa uppstart. Där efter innan jag ens blir prompt:ad till att logga in på min windows användare blir skärmen helt svart och fortsatt vara det i en hel timme. Varje gång jag nu startar om datorn upprepas samma hel svarta bild.

Jag har provat bytta slad, använda windows repair funktion samt även försökt installera om hela windows utan framgång. Också har jag försökt återställa till tidigast fungerande start funktion samt testat starta i safe mode.

Jag kan fortfarande hitta hårddisken via boot device selection via BIOS.

OS: Windows 7 Pro 64-bit
Moderkort: Gigabyte X79 G.1 Assasin 2
CPU: Intel i7 3930k
RAM: 32GB 8x4 Corsair Vengeance
GPU: AMD radeon 7970 Gigabyte

Permalänk
Medlem

Om du kommer åt Windows Repair, kan du komma åt manuell reparation och kommando fönster?

Testa köra checkdisk:

chkdsk C: /f

Om inga fel hittas kan du testa System File Checker

SFC /Scannow

Och se om den kan laga ditt Windows.
Det låter som att några filer blivit skadade och gett BSOD, som nu gör att du inte kan starta.

Permalänk
Medlem

Testat disken i en annan dator? Måste ju inte vara den som strular även om det är troligt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Entusiast

Vad klagade bluescreen på? Det brukar stå någon sorts felmeddelande som är mer eller mindre hjälpsamt. Att skärmen blir svart efter inloggning låter mer som problem med grafikkort än med SSD. Låter väldigt konstigt att lagringsenheten skulle sabba bilden så specifikt. Speciellt när du får bild under boot och fram till inloggning. Det är generellt först när du loggat in som drivrutinerna drar igång och kan hitta på dumheter.

Får du samma problem om du kör i felsäkert läge?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad klagade bluescreen på? Det brukar stå någon sorts felmeddelande som är mer eller mindre hjälpsamt. Att skärmen blir svart efter inloggning låter mer som problem med grafikkort än med SSD. Låter väldigt konstigt att lagringsenheten skulle sabba bilden så specifikt. Speciellt när du får bild under boot och fram till inloggning. Det är generellt först när du loggat in som drivrutinerna drar igång och kan hitta på dumheter.

Får du samma problem om du kör i felsäkert läge?

Kan av erfarenhet säga att "svart skärm vid inloggning" kan ha så många olika orsaker så du blir mörkrädd. Testa sök på nätet om du inte tror mig.

Har haft allt från korrupt NTFS system till skrivares program till gammal drivare till en liten registerfel, och allt i mellan. Finns otroligt många orsaker som ger det felet, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du kommer åt Windows Repair, kan du komma åt manuell reparation och kommando fönster?

Nej, varje gång jag startar windows repair från systemet laddar det ett tag följt av en blackscreen som inte försvinner. Och när man kör repair via installations disc:n möts man ändast av windows 7 temat eller bakgrunden om man så vill.

Skrivet av Maxizor:

Testat disken i en annan dator? Måste ju inte vara den som strular även om det är troligt.

Ska testa på brorsans dator och se, men med tanke på att jag har kunnat starta 3 gamla diskar med samma setup bara med vista installerat istället och så fort jag kopplar in SSD:n uppstår felen.

Skrivet av Zotamedu:

Vad klagade bluescreen på? Det brukar stå någon sorts felmeddelande som är mer eller mindre hjälpsamt. Att skärmen blir svart efter inloggning låter mer som problem med grafikkort än med SSD. Låter väldigt konstigt att lagringsenheten skulle sabba bilden så specifikt. Speciellt när du får bild under boot och fram till inloggning. Det är generellt först när du loggat in som drivrutinerna drar igång och kan hitta på dumheter.

Får du samma problem om du kör i felsäkert läge?

Bluescreenen uppstod när jag skulle starta google chrome, programmet startar som det ska men där efter slutar svara. Kort efter uppstor bluescreenen. Jag såg den endast en gång och tänkte inte mer på det än mindre försökte jag läsa den ordentligt. Och ja, samma problem sker vid felsäkert läge, Dvs det laddar ett tag och till sist innan windows loggan kommer fram blir det helsvart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Afrobear:

Nej, varje gång jag startar windows repair från systemet laddar det ett tag följt av en blackscreen som inte försvinner. Och när man kör repair via installations disc:n möts man ändast av windows 7 temat eller bakgrunden om man så vill.

Ska testa på brorsans dator och se, men med tanke på att jag har kunnat starta 3 gamla diskar med samma setup bara med vista installerat istället och så fort jag kopplar in SSD:n uppstår felen.

Bluescreenen uppstod när jag skulle starta google chrome, programmet startar som det ska men där efter slutar svara. Kort efter uppstor bluescreenen. Jag såg den endast en gång och tänkte inte mer på det än mindre försökte jag läsa den ordentligt. Och ja, samma problem sker vid felsäkert läge, Dvs det laddar ett tag och till sist innan windows loggan kommer fram blir det helsvart.

Jaså blir det svart innan inloggningsskärmen? Ja då kan det som Paddanx skriver vara ganska exakt vad som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24