SSD - Lite Söndring men hjälp

Permalänk
Medlem

SSD - Lite Söndring men hjälp

Tjena, jag har ett problem med min SSD då jag tog sönder den lite. Jag undra hur jag kan använda den så som den är eller om man ska lämna in den för att fixa det?

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur du lyckades med detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Får man fråga hur du lyckades med detta?

Självklart... Uhm, var ett tag sen men sata kablen satt lite konstigt och på ett ställe där det var svårt att komma åt. Jag försökte trycka ner "pinnen" för att det skulle lossna lätt och jag trodde jag höll ner den men så gjorde jag inte det och när jag ryckte så kändes det väldigt lätt men när jag tog ut så ajaj

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem att få den tillbaka till livet. Iaf tillräckligt länge för att rädda data.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En fungerande ssd enhet skulle jag reparerat.
Kolla med olika firmor vad dom skulle ta för att löda dit en ny kontakt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Denna SDD fungera utan problem. Bara sata kontakten som är skadad xD

Permalänk
Medlem

Går att byta kontakt, eller om du har alla plast bitar kvar och bra lim som är gjort för fet plast och en jädrigt stadig hand... limma.

Kontakterna mellan alla 2,5" och 3,5" SATA är identiska i själva kontakten, så vilken som bör fungera.

Har även sett folk göra "andra hållet" och helt enkelt mätt upp vilken tråd som är vilken och löddat dit en sata kabel direkt. Gäller att få det rätt dock, annars kan man skada en hel del.

Är du själv osäker, så låt någon som kan elektronik, lödning mm, fixa det.
En gammal HDD, adapter eller moderkort som har en satakontakt fungerar. Det kanske bara inte blir lika snyggt eller hållbart, men är man försiktig i fortsättningen så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Jag har två vanlig hdd som det blev sådär på(försökt inte stänga chasitt med våld då kablarna sticker ut). Men eftersom att plastbiten till kontakten satt kvara i satakabeln tryckte jag bara tillbaka sata kabeln och använde tvåkomponents lim plast mot metal. Ovansidan på sata kabeln mot hdd chassit.

Använde sata powern som stabilitet även om de inte var skadade.

Edit:
På undersidan är det inget lim als.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Heh... hACmAn: blir kul den dagen du ska byta nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... hACmAn: blir kul den dagen du ska byta nätaggregat

Det där är faktiskt förlängingskablar med molex efter ca 10cm. Så dum var jag inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.