Smidigaste sättet att komma igång med nya hårddiskar

Permalänk

Smidigaste sättet att komma igång med nya hårddiskar

Hej, har tröttnat på min gamla, långsamma och högljudda hårddisk och har därför beställt två nya. En "vanlig" på 1TB och en SSD på 250GB. Min tanke är att installera windows och några spel på SSD:n och sen ha resten på den vanliga hårddisken, medan jag låter den gamla sitta kvar för backup och liknande (även om det är troligt att den ger sig först).

På min nuvarande hårddisk har jag 2 partioner där jag har windows + lite skit på C: och resten på D: till en sammanlagd storlek på 500GB. Min tanke var att riva ut den nuvarande hårddisken, sätta i SSD:n och installera windows på den och sedan sätta i alla tre diskarna. Kommer det bli något problem iom att jag i det läget kommer ha windows installerat på 2 olika diskar (förstår att jag måste välja att boota från SSD:n efter installationen)?

Sedan är alltså tanken att jag ska föra det jag vill ha kvar från min gamla hårddisk till de 2 nya diskarna, främst till den på 1TB då. När denna process är klar har jag tänkt att formatera den gamla hårddisken och sedan ha den till backup som sagt.

Låter detta som det smidigaste sättet att uppnå det jag vill åstadkomma eller finns det något enklare sätt?

Permalänk
Inaktiv

För att undvika eventuella problem (om du nu väljer att ha Windows kvar på din gamla hårddisk), är att koppla in alla hårddiskar i datorn, bortsett från te.x ström till alla utom SSD.

Installera Windows som vanligt, stäng av datorn när du är klar. Koppla in ström till resterande hårddiskar och starta datorn igen.
Flytta över vad du vill behålla från den föregående Windows-hårddisken och formatera i sedvanlig ordning därefter.

Rätta mig gärna om jag har förstått dig fel så ska jag utveckla mina påståenden närmare.

Permalänk
Skrivet av Segas:

För att undvika eventuella problem (om du nu väljer att ha Windows kvar på din gamla hårddisk), är att koppla in alla hårddiskar i datorn, bortsett från te.x ström till alla utom SSD.

Installera Windows som vanligt, stäng av datorn när du är klar. Koppla in ström till resterande hårddiskar och starta datorn igen.
Flytta över vad du vill behålla från den föregående Windows-hårddisken och formatera i sedvanlig ordning därefter.

Rätta mig gärna om jag har förstått dig fel så ska jag utveckla mina påståenden närmare.

Tror du förstått mig helt rätt. Lite nyfiken bara, varför ska man ha alla hårddiskar inkopplade utan ström samtidigt som man installerar windows på SSD:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Tror du förstått mig helt rätt. Lite nyfiken bara, varför ska man ha alla hårddiskar inkopplade utan ström samtidigt som man installerar windows på SSD:n?

Så länge som diskarna inte har ström så spelar det ingen roll om de är inkopplade till moderkortet eller inte. När du installerar Windows så kan det dock vara bra att bara ha SSDn igång, eftersom Windows kan vara lite lurigt gällande var saker installeras. Sen är det bara att koppla in alla diskar, och ställa in i BIOS vilken disk som ska vara först i boot-ordningen om datorn bootar från fel disk.

Permalänk
Skrivet av perost:

Så länge som diskarna inte har ström så spelar det ingen roll om de är inkopplade till moderkortet eller inte. När du installerar Windows så kan det dock vara bra att bara ha SSDn igång, eftersom Windows kan vara lite lurigt gällande var saker installeras. Sen är det bara att koppla in alla diskar, och ställa in i BIOS vilken disk som ska vara först i boot-ordningen om datorn bootar från fel disk.

Måste man inte ha SSD:n igång om man ska installera windows på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Måste man inte ha SSD:n igång om man ska installera windows på den?

Självklart och det skrev han också:
"koppla in alla hårddiskar i datorn, bortsett från te.x ström till alla utom SSD."

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Självklart och det skrev han också:
"koppla in alla hårddiskar i datorn, bortsett från te.x ström till alla utom SSD."

Dock så skrev den som jag citerade "så kan det dock vara bra att bara ha SSDn igång". Därav min fundering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimplyEvert:

Tror du förstått mig helt rätt. Lite nyfiken bara, varför ska man ha alla hårddiskar inkopplade utan ström samtidigt som man installerar windows på SSD:n?

Då finns det bara en hårddisk för datorn att installera Windows på. Kolla bara upp så att BIOS är inställt (efter de andra hårddiskarna är inkopplade) att SSD'n är satt som högst prioritet vid uppstart. Svårt att förklara exakt hur det går till, men när du väl är i menyerna så förstår du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Dock så skrev den som jag citerade "så kan det dock vara bra att bara ha SSDn igång". Därav min fundering

Hmm, jag vet inte hur du tolkade det jag skrev som att du inte ska ha SSDn igång. Det jag menade var i alla fall att det bästa är att ha endast SSDn igång när du installerar Windows, och inga andra diskar eftersom Windows då kan lägga t.ex. bootloadern på en av de andra diskarna.