Helt omöjligt att formatera microSD-minne!

Permalänk
Medlem

Helt omöjligt att formatera microSD-minne!

Hej! Har precis fått min telefon (Xperia Z3) samt ett 32gb minneskort.
Det har funkat klockrent i ett par dagar, tills nu, då jag höll på att föra över ett par gig mp3 till kortet genom datorn.

Nu "hänger" sig telefonen efter ett tag när jag stoppar in 32gb-kortet. Jag har testat "erasa", formatera via Windows etc.
Mitt gamla kort från S3:an fungerar utmärkt att montera i Z3:an, samt att det "trasiga" kortet funkar klockrent att montera både i S3:an och i Windows.. Vad tusan kan vara fel?

Det hela började med att när jag försökte låsa upp "Bootloadern", men jag kom inte precis långt, så jag gav upp rätt kvickt..

Finns det några tips på hur jag "troubleshootar" på själva telefonen? Alltså vilka "snabbkommandon" finns det - startknapp+volym up, startknapp+volym ner osv.

Har testat formatera det genom Linux, men jag får bara felmeddelanden - att den är skrivskyddad. Har stoppat in micro-kortet i en adapter som har en "skrivskydds-knapp", men det hjälper icket.

Tack på förhand.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Blir sådär ibland, det är nog bara att skaffa ett annat kort.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att radera partitionen och partitionera om istället för att bara formatera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag har problem med SDkort använder jag detta verktyg, https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/eula_windows/ind... , Det har löst alla mina problem hittills. (Om det är flera partitioner som ska bort så trycker du options>format size adjustments)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miney:

När jag har problem med SDkort använder jag detta verktyg, https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/eula_windows/ind... , Det har löst alla mina problem hittills. (Om det är flera partitioner som ska bort så trycker du options>format size adjustments)

Hej, ursäktar att jag vart borta så länge.

Testade detta program, men får bara fram att mitt microSD är skrivskyddat. Har testat i en adapter där det finns en switch för RO/RW, men den hjälper inte.

Blir tokig! Inte för att 150-250kr är mycket.. Det är mer en principsak, då jag omsorgsfullt fört över 20gb musik.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev3n:

Hej, ursäktar att jag vart borta så länge.

Testade detta program, men får bara fram att mitt microSD är skrivskyddat. Har testat i en adapter där det finns en switch för RO/RW, men den hjälper inte.

Blir tokig! Inte för att 150-250kr är mycket.. Det är mer en principsak, då jag omsorgsfullt fört över 20gb musik.

Vad är det för märke på Sd-kortet? Är det ett noname från exempelvis Ebay kan det ju röra sig om ett "modifierat" kort som egentligen inte är 32GB.
Har du köpt i Sverige har du rätt till reklamation/garanti, samt återlämnande inom 14 dagar vid nätköp.