PNY Optima 480GB - Istället för HDD som install

Permalänk
Medlem

PNY Optima 480GB - Istället för HDD som install

Hej!
Är trött på brummet från klassiska HDD. NU ska den ut helt enkelt. Jag har idag en corsair Force GT på 120GB som funkar alldeles utmärkt, här har jag windows samt program som jag har på autostart och "för stunden"-viktigaste spelet(en).

Men, installerar fortfarande en del på HDD pga platsbrist. Funderar på att köpa en PNY Optima 480GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739522) billig satan. Har läst några tester, bla: http://www.tweaktown.com/reviews/6294/pny-optima-240gb-ssd-re... (annan stlrk på disc dock).

Ser inget som gör disken till ett stort No no. Den ska agera lagring åt diverse serier jag tittar på just nu samt installationsdisk för spel och en del program. HDDn kommer jag behålla UTANFÖR chassit i en kabinett, där kan jag förvara bilder, gamla serier och annat "bra-att-ha".

Så, det jag frågar er, kära swecare, har ni några erfarenheter från denna disk? Ingen monsterprestanda, jag vet, men vad jag har läst mig till så fungerar den utmärkt för vardagligt bruk.

Ni kanske har andra tips på SSD(flera SSD) för att komma upp i samma utrymme utan att summan drar iväg?

Låt höra!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Såg också denna på webhallen precis, får dock vibbarna av 'ser det ut att vara för bra, så är det antagligen det'. Avvaktar nog med ett inköp jag iaf. Hur kan de vara så billiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man jämför med billigaste hårddisken så är det fortfarande 10 gångers skillnad

PNY Optima 2.5" SATA III MLC SSD 480GB 1599:- 3:33kr/GB
Seagate Archive V2 ST8000AS0002 128MB 8TB 2599:- 0:33 kr/GB

Det verkar som PNY tillverkar sitt eget flashminne det är ett bra tecken.
Då är dom i bra sällskap med Intel, Samsung, SanDisk och Toshiba för att nämna några.
http://en.wikipedia.org/wiki/PNY_Technologies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Hej!
Är trött på brummet från klassiska HDD. NU ska den ut helt enkelt. Jag har idag en corsair Force GT på 120GB som funkar alldeles utmärkt, här har jag windows samt program som jag har på autostart och "för stunden"-viktigaste spelet(en).

Men, installerar fortfarande en del på HDD pga platsbrist. Funderar på att köpa en PNY Optima 480GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2739522) billig satan. Har läst några tester, bla: http://www.tweaktown.com/reviews/6294/pny-optima-240gb-ssd-re... (annan stlrk på disc dock).

Ser inget som gör disken till ett stort No no. Den ska agera lagring åt diverse serier jag tittar på just nu samt installationsdisk för spel och en del program. HDDn kommer jag behålla UTANFÖR chassit i en kabinett, där kan jag förvara bilder, gamla serier och annat "bra-att-ha".

Så, det jag frågar er, kära swecare, har ni några erfarenheter från denna disk? Ingen monsterprestanda, jag vet, men vad jag har läst mig till så fungerar den utmärkt för vardagligt bruk.

Ni kanske har andra tips på SSD(flera SSD) för att komma upp i samma utrymme utan att summan drar iväg?

Låt höra!

http://www.extremetech.com/extreme/184253-ssd-shadiness-kings... verkar ju lite sådär.

Edit: Har ingen koll på hur bra/dåligt det faktiskt står till men uppenbart vet man ju inte om recensionerna som går att hitta öht är relevanta för enheten man köper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det verkar som PNY tillverkar sitt eget flashminne det är ett bra tecken.
Då är dom i bra sällskap med Intel, Samsung, SanDisk och Toshiba för att nämna några.
http://en.wikipedia.org/wiki/PNY_Technologies

Källa på att de tillverkar flashminne? Är aningen skeptisk till det påståendet rent spontant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Såg också denna på webhallen precis, får dock vibbarna av 'ser det ut att vara för bra, så är det antagligen det'. Avvaktar nog med ett inköp jag iaf. Hur kan de vara så billiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis.. lite min tanke, nästan inga recensioner och speciellt inte från användare.. hmm. man kanske får nöja sig med en 250GB just nu.

Men leta gärna vidare, jag har inte hittat något mer och PNY känns inte som den självklara SSD-tillverkaren, å andra sidan är PNYs produkter inte särskilt utspridda i Sverige.

Men, å andra sidan igen.. någon kanske måste prova...

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Källa på att de tillverkar flashminne? Är aningen skeptisk till det påståendet rent spontant.

Citerar Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/PNY_Technologies

Nog tycker jag det låter som dom tillverkar flashminnen.

Citat:

PNY Technologies Inc. is a leading manufacturer of memory modules, flash memory cards, USB drives, solid state drives, graphics cards and mobile ...

PNY Technologies, Inc is an American manufacturer of flash memory cards, USB flash drives, solid state drives, memory upgrade modules.

Citat:

Industry:

Flash Memory
Memory Upgrades
Video Cards
Solid State Drives
PowerPacks

Citat:

In 1996, the company was headquartered in Moonachie, New Jersey, and had a manufacturing production plant there, an additional plant in Santa Clara, California, and served Europe from a third facility in Bordeaux, France.

To emphasize its expansion into manufacturing new forms of memory and complementary products, the company changed its name in 1997 to PNY Technologies, Inc. The company now has main offices in Parsippany, NJ; Santa Clara, CA; Miami, FL, Bordeaux, France, and Taiwan.

In 2011, PNY moved their global headquarters and main manufacturing facility to a 40+ acre location on Jefferson Road in Parsippany, NJ. Lt. Governor Kim Guadagno toured the company and called it "a real good business news story for New Jersey."

Citat:

Products:

PNY is a memory and graphics technology company and a manufacturer of computer peripherals.
Flash memory cards
USB flash drives
Solid state drives
Memory upgrades
NVIDIA GeForce and Quadro graphics cards
HDMI cables
DRAM modules

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Citerar Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/PNY_Technologies

Nog tycker jag det låter som dom tillverkar flashminnen.

Jag tittade förstås på den sidan innan jag svarade och såg då inget som tydde på att de tillverkade flash.

Det som relaterar till flash i listan över produkttyper som du citerar är:
Flash memory cards
USB flash drives
Solid state drives

Inget av det låter som tillverkning av faktiskt flash. Det där är CF/SD-kort, USB-minnen och SSDer.

"manufacturing new forms of memory and complementary products" är väl lite öppet hur syftningen avses att tolkas, jag tror ju att det avser minnesprodukter enligt ovan. Detta utifrån en kombination av att inget annat i artikeln säger att de tillverkar varken flash eller DRAM, att jag aldrig hört att de skulle ha sådan tillverkning och att det jag inte hittade något uppenbart om det när jag sökte lite själv.

Recensionen som TS länkade visar f.ö. att originalrevisionen av PNY Optima hade Micron-tillverkat flash.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Wikipedia har en ganska bra lista på vilka som tillverkar SSD samt om de gör egna minnen.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Wikipedia har en ganska bra lista på vilka som tillverkar SSD samt om de gör egna minnen.

Aha där ser man, tyckte PNY formulerade precis som dom hade en fabrik för tillverkning av minnen.