Söker pålitlig NAS för backup

Permalänk
Inaktiv

Söker pålitlig NAS för backup

Varje gång jag ser något NAS på reklam och läser recensioner och testresultat så är det alltid någon som berättar hur de förlorat sina filer på något vis.

Främst handlar det om att jag och sambon gemensamt ska kunna lagra familjefoton och dokument.
Även eventuellt slänga in lite mappar med musik.. Men främst handlar det om foton och dokument som vi även vill kunna komma åt på distans. Även om det finns "lite" backup per automatik på sådant som kommer ligga på NAS:et så vill man kunna förlita sig ganska mycket på det ändå. Vad rekommenderar ni? Gärna i 1.000-2.000;- prisklassen.

Exempelvis är jag sugen på ett Netgear ReadyNAS 102

Men så läser man följande reecension på Newegg:

Citat:

Pros: I'm a IT profession and like Netgear products and there is alot to like about this unit.
This product has a lot of feature that make it very desirable. I actually like the NAS a lot when it is up and running. You can setup backups, remote access, support various protocols. Just a very good Network Storage Unit in general.

Cons: The idea of having a NAS and RAID is that you don't loss data. Well I have had my unit 6 months now with 3 power outages and every time I get a blinking blue light. Hook it to a Unix box and says partition is corrupt. Windows has no idea how to deal with the drives. Netgear has several recovery process, but none work. All 3 times I would of loss my data if I didn't have backups.

I'm really disappoint in Netgear on this one. I get a update on the NAS about once a month and they still have not fixed the issue.

Other Thoughts: I have a very expensive paper weight now. I can not trust this unit. If they can fix the issue with power outage / partition corruption. I would love this unit. But as it stands I would never by it again.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

ingen nas kommer att gilla strömavbrott.. skaffa en UPS i kombination med din NAS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Netgear ReadyNAS NV+ och nyare modellen NV+ V2. Den första har rullat på sedan 2011 och genomgått flertalet strömavbrott utan problem. Den har stängts av, men bara varit att starta och köra vidare.. och likadant med den andra.
Använder 4st WD RED diskar i varje, som är anpassade för NAS:ar och de fungerar klockrent.

NV+ säljs dock inte längre, förutom på Amazon, Ebay och liknande ställen.
Utseendemässigt liknar de ReadyNAS 104, som kan vara en efterföljare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En ensam NAS kommer aldrig ersätta eller likställas med backup. Är det något du inte kan förlora så ska det alltid finnas backup.
Killen du citerar skriver att han är en "IT professional" men har uppenbarligen noll koll.