Permalänk

Köpråd NAS

Jag är ute efter att köpa en NAS med 4 hddplatser.
Kommer endast användas som fillagring, samt ev nån form av moln-tjänst.
Synology är väl bra, men finns det billigare som gör jobbet lika bra?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag är ute efter att köpa en NAS med 4 hddplatser.
Kommer endast användas som fillagring, samt ev nån form av moln-tjänst.
Synology är väl bra, men finns det billigare som gör jobbet lika bra?

Enligt en bekant funkar dessa utmärkt och är väl något billigare.
http://www.readynas.com/

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Jag är ute efter att köpa en NAS med 4 hddplatser.
Kommer endast användas som fillagring, samt ev nån form av moln-tjänst.
Synology är väl bra, men finns det billigare som gör jobbet lika bra?

Synology har ju DS414j som kostar 2490kr på NetOnNet.
Ska du enbart ha en NAS för lagring av filer och som ett privat moln behöver du ju inte ha superbra prestanda i den, det är ju främst till för videouppspelning / videokonvertering eller om du ska köra tunga "appar" på den.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Jag ska ha mina filmer på den så någorlunda prestanda får den gärna ha. Däremot ska jag inte göra nån avkodning aka plex på den.
Jag kör xbmc på alla mina enheter så sålänge det funkar så är jag nöjd.

Minst 3 diskar ska få plats, så tyvärr är din qnap för liten..

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Detta kan vara ett alternativ kanske? https://www.qnap.com/i/en/product/model.php?II=189
Vet du inte skall ha Plex osv, men den har lite andra godsaker som kan vara värt att ha.

Jag tänker skaffa den, om den inte är för dyr bara.

Permalänk
Medlem

Köpte en My Cloud ex4100 från WD store för ca 6600 (5200 om student) som jag tycker fungerar bra. Deras prissättning i SEK är galen så frågan är om de uppdaterar priset när den kommer tillbaka i lager men klart värt att bevaka. Priset är lägre än bara diskarna fristående.

http://store.westerndigital.com/store/wdeu/DisplayProductDetailsPage/parid.56797200/catid.67768200/CategoryID.69826500/subCategory.69826700/Currency.SEK

Har även en ultra 4 (readynas) och den har fler "appar" till sig men klarar man sig utan dem så tycker jag den klart är prisvärd.

Man kan slå på SSH i båda burkarna och då (i alla fall för mig) så är det ens kompetens i Unix/Linux som sätter gränserna.

Jag kör rsync mellan NAS'arna för att hålla dem synkroniserade.

Ex4100 har även stöd för bondling av gigportarna som inte ultra 4'an har.

Vet inte om det hjälper ngt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på att skaffa NAS och jag undrar vad man kommer billigast undan med som har 4 hårddiskplatser och klarar att köra plex server?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Nu blev det en DS414j från Netonnet, som jag ska prova.
Men jag har ytterligare en fråga.
Hårddiskarna som ska in är idag i en windows-maskin och formaterade i NTFS, och dessutom fyllda till bredden. Kommer dessa tömmas, eller hur funkar det?
Kan jag bara sätta in hårddiskarna, köra igång och köra som innan. Eller behöver jag vidta åtgärder för att skydda innehållet?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Nu blev det en DS414j från Netonnet, som jag ska prova.
Men jag har ytterligare en fråga.
Hårddiskarna som ska in är idag i en windows-maskin och formaterade i NTFS, och dessutom fyllda till bredden. Kommer dessa tömmas, eller hur funkar det?
Kan jag bara sätta in hårddiskarna, köra igång och köra som innan. Eller behöver jag vidta åtgärder för att skydda innehållet?

Det funkar inte, synology stöder bara EXT4 internt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Nu blev det en DS414j från Netonnet, som jag ska prova.
Men jag har ytterligare en fråga.
Hårddiskarna som ska in är idag i en windows-maskin och formaterade i NTFS, och dessutom fyllda till bredden. Kommer dessa tömmas, eller hur funkar det?
Kan jag bara sätta in hårddiskarna, köra igång och köra som innan. Eller behöver jag vidta åtgärder för att skydda innehållet?

Det här är det dryga som jag upplevde när jag skulle byta till en ny NAS (har en Asustor AS-5004T som jag är extremt nöjd med) när min hårddisk i den var full.
Lösningen? Ett jäkla meck. Fick ta ut det jag behövde genom att använda min stationära dators HDD via en USB-docka till NAS:ens USB 3.0-port.

I ditt fall behöver du en extra disk på något sätt. Du kan om du hittar en disk föra över allt från en av dina diskar till den, sätta in den nu tomma disken i NAS:en och formatera och sedan lägga över det från "lånedisken" in på NAS:en, flytta över datan från disk nr 2 till "lånedisken" osv.

Ganska säker på att du kan byta från t.ex. JBOD (med enbart en disk) till RAID-1 i efterhand, tror t.om. Synology har sin egen typ av RAID som de kallar "SHR" som verkar effektivare än trad. RAID (säkert en trade-off som gömmer sig någonstans).

Den kommer blåsa disken så du behöver mellanlagra datan på något sätt och sen stoppa in den igen.

En vänlig rekommendation är att:
- Byta namnet på admin-kontot och sätta ett unikt lösenord
- Avaktivera ev. gästkonton eller förskapade andra konton
- Aktivera "tvåstegsautentisering" för admin-kontot
- Uppdatera F/W
- Aktivera att inloggningen tvingar SSL
- Avaktivera Telnet och andra tjänster som du inte använder (t.ex. FTP & SSH) och aktivera dessa först när du använder dem
- Installera antivirus-program från Synology's app-butik

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Det här är det dryga som jag upplevde när jag skulle byta till en ny NAS (har en Asustor AS-5004T som jag är extremt nöjd med) när min hårddisk i den var full.
Lösningen? Ett jäkla meck. Fick ta ut det jag behövde genom att använda min stationära dators HDD via en USB-docka till NAS:ens USB 3.0-port.

I ditt fall behöver du en extra disk på något sätt. Du kan om du hittar en disk föra över allt från en av dina diskar till den, sätta in den nu tomma disken i NAS:en och formatera och sedan lägga över det från "lånedisken" in på NAS:en, flytta över datan från disk nr 2 till "lånedisken" osv.

Ganska säker på att du kan byta från t.ex. JBOD (med enbart en disk) till RAID-1 i efterhand, tror t.om. Synology har sin egen typ av RAID som de kallar "SHR" som verkar effektivare än trad. RAID (säkert en trade-off som gömmer sig någonstans).

Den kommer blåsa disken så du behöver mellanlagra datan på något sätt och sen stoppa in den igen.

En vänlig rekommendation är att:
- Byta namnet på admin-kontot och sätta ett unikt lösenord
- Avaktivera ev. gästkonton eller förskapade andra konton
- Aktivera "tvåstegsautentisering" för admin-kontot
- Uppdatera F/W
- Aktivera att inloggningen tvingar SSL
- Avaktivera Telnet och andra tjänster som du inte använder (t.ex. FTP & SSH) och aktivera dessa först när du använder dem
- Installera antivirus-program från Synology's app-butik

Fantastiskt svar! Tackar ödmjukast

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Fantastiskt svar! Tackar ödmjukast

Inga problem, happy to help

Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... funderade på hur t.ex. en "HP MicroServer Gen8" som https://www.komplett.se/hp-microserver-gen8/841783 är jämfört med en Synology-NAS för samma summa?

Beror väl på hur du värderar enkelheten i att sätta upp den och administrera den kontra flexibiliteten i hur du kan/ska använda den.
Jag har funderat på en sådan med men köpte en kraftfullare NAS istället, där kör jag Kodi via HDMI till TV:n (ja, HDMI på själva NAS:en), den hanterar alla filmer och kan även installera en VM via VirtualBox på den och köra t.ex. Windows Server.

Sen beror det på vilket OS du kör på MicroServer:n men oavsett så skulle jag väl klassa Windows Server och FreeNAS som betydligt mer tidskrävande än Synology's DSM. Jag själv personligen tänkte att även om jag tycker att om att fippla med tekniska projekt (pluggar en teknisk utbildning) vill jag att vissa saker bara fungerar med minimalt underhåll och då just t.ex. min NAS som sköter mina filmer/serier och som jag gör backup till.

Det finns flera trådar här om den och möjligtvis även på SweC:
https://www.avforums.com/threads/hp-proliant-microserver-n40l...
Den är för N40L dvs. en äldre modell men finns även en tråd där kring den nya Gen8.
Trevligt och välbesökt, har som sagt för mig det finns trådar här med för just MicroServer och förhoppningsvis svarar någon här som har en sådan och kan ge dig hjälp med det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Jag har en Synology, jag är supernöjd med den. Enkelt gränssnitt att använda.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Får man fråga vilken NAS du skaffade?

Den vi har här införskaffades med lagring som huvudsyfte... men kör ändå lite nedladdning direkt till den, filserver och mediaserver. Vilket kan göra den lite stressad emellanåt. xD

Synology DSM är ju riktigt enkelt att använda tycker jag. Men så fort man kollar på de lite mer avancerade NAS:arna så skriker plånboken verkligen.

EDIT: Servern jag tänkte på stödjer ju då bara RAID 0/1 medans Synology's större modeller också stödjer 5 eller deras egen SHR.

Kraftfullare och kraftfullare iofs. Jag har ingen NAS med i3 / i5-processor men den fungerar ändå klockrent.
Köpte en Asustor AS-5004T som har en Intel Celeron J1800 2.41GHzoch la till 2x4GB SO-DIMM DDR3L så totalt 8GB och kör 2x4TB WD Red i RAID-1 (nästa gång de är på kampanj blir det en till och köra RAID-5). Köpte enbart NAS:en för 3990kr på NetOnNet och väldigt nöjd med den.

Webhallen har ju t.ex. Qnap TS-251 för 2790kr med Intel Celeron J1800 m. 1GB RAM (upp till 8GB) som också har HDMI

Edit: Bjuder på länk

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag läste inte hela tråden, men jag vill bara kommentera att Synology är hästlängder före andra NAS-tillverkare i mjukvara.
Om man inte vill pilla så mycket själv är det klart det bästa valet, även om det är dyrare än andra.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Jag läste inte hela tråden, men jag vill bara kommentera att Synology är hästlängder före andra NAS-tillverkare i mjukvara.
Om man inte vill pilla så mycket själv är det klart det bästa valet, även om det är dyrare än andra.

Jag har kört både Zyxel, Netgear och Synology och numera Asustor och jag tyckte innan jag prövade Asustor att Synology's "DSM" hands-down var det bästa MEN nu menar jag att Asustor's "ADM" är jämbördigt Synology, alt. precis under Synology.

Se livedemo här.

Disclaimer: Jag representerar inte Asustor

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Jag har kört både Zyxel, Netgear och Synology och numera Asustor och jag tyckte innan jag prövade Asustor att Synology's "DSM" hands-down var det bästa MEN nu menar jag att Asustor's "ADM" är jämbördigt Synology, alt. precis under Synology.

Se livedemo här.

Disclaimer: Jag representerar inte Asustor

Mycket möjligt, men jag tycker Asustor ser alldeles för plastiga och "billiga" ut, sedan använder jag gärna något som är etablerat. Det är dock bara en personlig åsikt. Jag brukar tänka att man får vad man betalar för, då det oftast stämmer.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |