Äldre Samsung Evo, värde ?

Permalänk
Medlem

Äldre Samsung Evo, värde ?

Tjena, vad skulle ni tro att andrahandsvärdet på denna disk är ungefär ?

http://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Runt 1,5-2 år gammal

Mvh

Permalänk
Medlem

600-700kr kanske bara gissning baserat på att det går att köpa nya 250GB SSD för ca 1000kr.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga maximalt 500:- då just den modellen har problem med hastighet pga. dåliga minnesmoduler. Och även 500:- är överpris, på grund av problemen som disken har.

Om du har kvitto kvar så kan du med goda chanser reklamera SSD:n då detta är ett fabriksfel, och få tillbaka det du köpte disken för eller en likvärdig produkt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hastighets problemen med dessa diskar, så kan den bli svår såld. Risk för missnöjd köpare.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hastighetsproblemet är fixat med den nya firmware. Skulle kunna tänka mig att betala 600-700 kr för den

Permalänk
Medlem

oj 6-700 när man kan få en ny för ca 1000 kr ?

Permalänk
Medlem

Lösningen var för mig att göra onödiga skrivningar till minnesmodulerna för att disken ska få upp hastigheten.
Det innebär onödigt slitage...
Som jag förstått så ska den senaste fixen göra schema lagda skrivningar för att bibehålla prestandan.
Nåja, använder min som extern disk med enbart oviktig data, skulle aldrig få för mig att börja använda den som system disk eller spara viktiga grejjor på!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Jag tänker ev ha en sådan för spel osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Med tanke på hastighets problemen med dessa diskar, så kan den bli svår såld. Risk för missnöjd köpare.

Skrivet av XFTality:

Personligen skulle jag säga maximalt 500:- då just den modellen har problem med hastighet pga. dåliga minnesmoduler. Och även 500:- är överpris, på grund av problemen som disken har.

Väldigt få utanför entusiast nivån känner till dessa fel, och tittar man på tex Tradera så har tydligen folk inga problem att köpa begagnade SSD "i fint skick" för 800kr, även då dessa diskar.

Skrivet av MRHoltik:

Hastighetsproblemet är fixat med den nya firmware. Skulle kunna tänka mig att betala 600-700 kr för den

Samma här. Där är inget direkt fel på disken nu, visst är den inte perfekt, men med rätt FW, och tanke på att den är en budget disk, så är den lätt värd 600kr för 250GB.

Skrivet av dansk1:

Lösningen var för mig att göra onödiga skrivningar till minnesmodulerna för att disken ska få upp hastigheten.
Det innebär onödigt slitage...
Som jag förstått så ska den senaste fixen göra schema lagda skrivningar för att bibehålla prestandan.
Nåja, använder min som extern disk med enbart oviktig data, skulle aldrig få för mig att börja använda den som system disk eller spara viktiga grejjor på!

Lustiga är, många tester på den nya FW visar på något helt annat. Folk har patchat disken, och direkt (utan att ge den tid att vila och skriva om), sett enorma skillnader i prestanda på data som lästes i 100MB/s tidigare, nu läses i 400MB/s.
Detta tyder på att de faktiskt ordnat en algoritm som korrekt kan kompensera för felet i sig, och då väldigt sällan behöver skriva om något.

Att använda den som extern disk, som sällan kopplas in är dock det värsta du kan göra, då du både framkallar felet snabbt (ingen värme när den skriver), samt disken inte får chans att rätta till dessa fel pga USB ofta inte stöder dessa "idle" timers rätt, och även om det gör, så tar folk ut disken innan den hunnit göra det.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse när jag fick ordning på disken var att den nya FW lades in och att den "laddade" upp alla minnesceller. Diskens celler tappar ström därför skriver FW på de igen.
Fått för mig att FW skriver om den informationen som är äldst för att de cellerna tappar ström och därav läshastighet.
Sedan använder jag självklart disken ofta. SSD diskar gillar inte att ligga för länge utan ström, speciellt inte en disk med dessa minnesceller. kör usb3 antar det fungerar bättre men hänger väl säkert på hur dyr USB kontroller som är kopplad till disken.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd

hade det varit en annan modell hade jag personligen betalat max 500 om den är 1-2 år men när det är problem modellen som ska få firmware som löser alla problem "så fler hinner gå ur garanti tiden" hade jag inte betalat många kr för den 200 då är det värt att chansa om man ser ett test att den funkar ok

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag själv har en 840 evo 120gb utan några problem alls. Kört massa tester och den ligger på 500+ i både skriv och läs. Är det väldigt ovanligt eller? :S
Vissa verkar ha en massa problem medans vissa verkar funka hyfsat bra. Har själv inte testat den nya firmwaren som skulle fungera. Men även om dom funkar sämre än vad dom borde pga problemen så är den ju mkt snabbare än en "vanlig" hdd? Skulle lätt ge 300kr för din 250gb. Den har ju väldigt bra betyg på prisjakt, inet osv.
Finns en massa tester med fungerande 840:is vs 850 och verkar ju inte vara så stor skillnad? :S

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte betalt en krona för en 840 med TLC-minne, för att ge perspektiv på hur olika kunder tänker. Att handla en 840 (icke pro) är lika kul som att chansa på att äta den där kycklingen som legat en vecka och luktar konstigt. I båda fall vet jag att risken för problem är överhängande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag hade inte betalt en krona för en 840 med TLC-minne, för att ge perspektiv på hur olika kunder tänker. Att handla en 840 (icke pro) är lika kul som att chansa på att äta den där kycklingen som legat en vecka och luktar konstigt. I båda fall vet jag att risken för problem är överhängande.

Tråkigt att höra detta. Vet inte riktigt om det finns olika versioner utav 840. Men jag själv köpte en 500gb 840 evo för ca 5-6 månader sedan. Om jag hade hört detta då hade jag lätt köpt en pro eller något istället. Om man ska köpa en ny 250gb till systemet istället för min nyvarande gamla 840 som är ca 1,2 år gammal ska jag köra på 850pro eller bara 850 basic? Eller ska jag vänta på bättre och snabbare ssd:er? Har faktiskt en m2 port på mitt z97 moderkort.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att de är rät billig nu och att just den sortens ssd med tlc-teknik har enorma problem med hastigheterna så hade jag nog inte gett mer än 300-400. Men jag hade nog funderat på att köpa en annan ssd med tanke på alla dom problem som Evo 840 serien har. Inte värt risken känns de som.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på åldern så är den värd ca halva nypriset men med tanke på att det är en modell med problem så är den nog inte värd mer än halva det priset så ca 200-300. Ja 300 skulle jag nog kunna tänka mig betala.
Men vissa verkar tycka den är värd mer än dubbelt så mycket som det, så sälj den på blocket och hoppas på lite tur.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Med tanke på åldern så är den värd ca halva nypriset men med tanke på att det är en modell med problem så är den nog inte värd mer än halva det priset så ca 200-300. Ja 300 skulle jag nog kunna tänka mig betala.
Men vissa verkar tycka den är värd mer än dubbelt så mycket som det, så sälj den på blocket och hoppas på lite tur.

SSD är fortfarande onödigt dyra, hoppas priserna faller, eller att det iaf kommer större modeller till samma pris

Permalänk
Medlem

Kan du få någon knäppjök att köpa den för över 500kr - sälj sälj!
Jag hade aldrig gett mer än 300 för den.
Allt begagnat gäller = halvera priset (1000/2 = 500).
Den modellen = dra ner priset mer.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Kan du få någon knäppjök att köpa den för över 500kr - sälj sälj!
Jag hade aldrig gett mer än 300 för den.
Allt begagnat gäller = halvera priset (1000/2 = 500).
Den modellen = dra ner priset mer.

Du har uppenbarligen inte sålt en SSD begagnat på tex tradera, eller?
De säljer för lätt 700-800kr 240GB av de flesta modeller.
Eftersom begagnade SSDer ofta har mycket liv kvar så bjuder folk rätt bra på dem.

Detta är en 120GB ver, (TS är 240):
http://www.tradera.com/item/341367/229826567/samsung-ssd-120g...
Men om den kan sälja för 400kr+ frakt, så är det inga problem för honom att få mer.

Permalänk
Medlem

... den siste är inte född än...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Tråkigt att höra detta. Vet inte riktigt om det finns olika versioner utav 840. Men jag själv köpte en 500gb 840 evo för ca 5-6 månader sedan. Om jag hade hört detta då hade jag lätt köpt en pro eller något istället. Om man ska köpa en ny 250gb till systemet istället för min nyvarande gamla 840 som är ca 1,2 år gammal ska jag köra på 850pro eller bara 850 basic? Eller ska jag vänta på bättre och snabbare ssd:er? Har faktiskt en m2 port på mitt z97 moderkort.

Samsung är så fula men visst så är väll 850 pro bland det bästa du kan få tag på jag valde mellan den och en 730 sist å väntade några veckor ifall någon reades ut så då blev det en intel 730 240 gb 990 med frakt tror jag det blev till och med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d