Verktyg Visningsval
Gammal 2006-04-10, 21:28   #1 (länk)

jimjavel

Medlem

jimjavels avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: jan 2002

En disk Inkonsekvenskontrolleras varje uppstart?

Varje gång jag har startat upp min dator så vill Win i uppstarten Inkonsekvenskontrollera en av mina diskar.

Nu blir ju jag väldigt nojjig över detta, men den verkar funka utan problem i Win och så annars.
Iofs hände det nåt skumt för nån dag sen då endel saker verkar blivit "nollställt" i Win utan anledning, typ Kaspersky verkar glömt att jag nånsin scannat datorn efter virus och nu när jag stänger av datorn så stängs skärmen av betydligt snabbare än den gjorde innan detta började hända.

Men som sagt, annars verkar datorn funka som vanligt, förutom inkonsekvenskontrollen och att skärmen släcks sanabbare.

Om jag kör igenom kollen så visar den inte på några skadade sektioner eller nåt sånt heller.

Disken som den vill kolla är en 160GB Seagate som har ~2år på nacken.
Har Seagate något program där jag kan felsöka disken eller nåt sånt?

Ska börja kopiera mina viktiga saker från disken också men vill ju gärna att den ska funka ändå.

edit: Hittade SeaTools, och ska kolla disken med et nu, men det vore kul om nån har nåt mer tips eller nåt som kan hjälpa.

Jag fattar fan inte programmet, jag har ingen diskettstation så jag laddar ner den som heter typ ISO CD ROM Image, men där finns ju inget vettigt... :/

Ah, jag fattar nu, men nu har jag ingen tom cd-skiva hemma. :/ Finns det inget sätt att testa disken utan att behöva hålla på med dikstter och cd-skivor?

Senast redigerad av jimjavel 2006-04-10 klockan 21:35.
jimjavel är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2006-04-10, 23:12   #2 (länk)

jookeer

Medlem

jookeers avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2003

När Windows startar sätts "dirtybitten" för varje partition. När du sedan stänger ner Windows skall "dirtybitten" slås av. Görs inte detta kommer inkonsikvenskontrollen att göras vid nästa uppstart.

Varför du har prob med detta vet jag inte men möjligen kan det finnas i loggern.
DFI nF4 Ultra-D A64 3000+ Venice LBBLE @2.6GHz. Luft. Hitachi T7K250 SATA RAID 0 [(2*(2*T7K250 250GB))] + 2*Samsung 250GB. Server: NF7-S RAID 0 [(2*P120 250GB)] + mjuk RAID 5 [4*(Dmax9 200GB)]. nVidia 6600GT PCIe 128MB. 21" ViewSonic G220f. LG GSA 4120B.
jookeer är inte uppkopplad Anmäl Citera
Gammal 2006-04-10, 23:45   #3 (länk)

Dj_ToTTeN^

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: jul 2005

egenskaper på disken. verktyg kontrolera nu.. bocka i båda sakerna å tryck på starta så ska du se att det funkar.. (har hjälpt mig några ggr)
Gammal 2006-04-11, 20:44   #4 (länk)

jimjavel

Medlem

jimjavels avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: jan 2002

Okej, detta låter inte bra, det står såhär:

"Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen G:."

och det verkar ha nåt att göra med:

"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk2\D under en växlingsåtgärd."

som kan ha nåt att göra med:

"Silent Running: rising temperature caused level transition: L2 -> L1"

Dock så verkar disken funka som den ska just nu, men ska köra dedär kontrollverktyget.

Disken är ju en Seagate ~2år och jag kör en fläkt framför mina diskar så för varma ska de inte kunnat bli.
Men får väl kontakta Seagate och se om det går på garanti eller nåt...
jimjavel är inte uppkopplad Anmäl Citera