Citat:
Ursprungligen inskrivet av dajo
Jag måste vara lite trög men har nu läst en massa artiklar om SSD och har några frågeställningar.
Att en SSD som har fått alla platser skrivna med data är långsammare eftersom datan måste lagras om när hela block nollas är ju solklart.
Mina frågor...
1.
När man gör en total återställning av disken och därmed nollar hela disken så som den vore helt ny. blir den då helt som den vore ny eller finns det annat slitage som är relevant?
2.
Hur ofta kan man räkna med att behöva nolla disken och installera om allt?
Pratar vi dagar, veckor, månader eller år?
I mitt exempel så används datorn 3-4 timmar per dag mest till surfning, fildelning (lagrar filerna på en annan disk), bildredigering, och så lite spel typ 5 timmar per vecka.
3.
Hur långsam kan disken bli om man misshandlar den rejält genom att ha den som en filserverdisk som byter ut all data flera gånger per dag.
Kan disken bli långsammare än när den just blivit skriven full med data i alla "sektorer" jämfört med en disk som gått full i typ 6 månader som filserverdisk?
Jag är inte nån expert men jag gör ett försök--
Har du en OCZ SSD så har du ett fenomenalt supportforum där.
1. Det tror jag inte (inte relevant slitage).
2. Beroende på vad disken används till, men inget mindre än månader vid sunt bruk, dvs ingen onödig random write till den -alla temp mappar, cach filer, virtuelltminne, torrent nedladdning ska vara på annan disk än SSD. Det är även beroende på vilken SSD du har, kör på känsla när du märker att den inte reagerar som du förväntar dig så fixa till det.
3. Jag tror det