Citat:
Ursprungligen inskrivet av
fqvarfort
Njae, tillverkarna vill att man använder ATTO eftersom...
- det använder data som går att komprimera maximalt (ger de bästa resultaten)
- dess GUI lurar många användare (ett block är inte detsamma som en datafil)
Jag skulle säga att ATTO är ett bra program för att se hur väl SATA-kabeln och SATA-kretsen fungerar, om man har en dålig kabel, mkt EMI-störningar, eller har en instabil SATA-krets måste data skyfflas flera ggr (all datatrafik kontrolleras via ECC) och det skulle man eventuellt kunna se i ATTO.
Crystal Disk Mark är i så fall bättre anpassat för Force-diskarna eftersom du där kan ställa in med vilken typ av data du ska testa, om det ska vara data som kan komprimeras maximalt eller om det ska vara data som inte kan komprimeras alls. Prestanda IRL kommer sedan ligga ngnstans däremellan beroende på vad man använder enheten till.
Jag har för mig att Intel har ett (extremt dyrt!) benchmarkprogram som låter en logga all riktig trafik från/till en disk under normalt bruk för att sedan emulera den trafiken igjen på så kort tid som möjligt (man skulle på så sätt få prestanda för lite riktig data) men kommer inte ihåg vad det heter.
Du har säkert rätt i det du säger, jag har inte teknisk kunskap att argumentera varken för eller emot det. Anledningen till att jag rekommenderade att använda ATTO i det här avseendet är främst för att corsair specar enheterna med siffror utmätta med ATTO, och vill man därmed testa om sin enhet fungerar som den ska, som TommyTS vill, så bör man ta sina egna test siffror ifrån ATTO.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
TommyTS
Kan inte installera, står bara "This computer does not meet the minimum requirements for installing this software".
Kanske har du annan hårdvara rent generellt?
EDIT: Har testat CrystalDiskMark nu och det ger ung. samma resultat som AS SSD testen, dvs 160 read/ 60 Write.
Jag har följande komponenter:
C2Q Q9550 @ stock
4GB 800MHz RAM
Asus P5Q-PRO (P45 chipset. Samma sydbrygga som dig, Intel ICH10R)
GTX 460
Allt förutom sydbrygga/diskkontroller (som är samma) är snäppet sämre i min burk så det ska inte påverka prestanda på så vis.
Intel RST ska fungera med ditt moderkort. Installera chipset drivrutiner först om du inte redan har gjort det. Du kan också försöka med att endast ha SSD disken inkopplad i moderkortet när du installerar IRST, och se till att disken sitter i den första porten på ICH kontrollern.
Direktlänk till chipset drivrutiner:
Confirm Download
IRST:
Confirm Download