Citat:
Ursprungligen inskrivet av
jocke92
Eftersom du har en w7 licens kan du få en 8:a billigt. Här,
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...opHP_FPP_Light. Eller varför inte köra vidare med 7:an? Är det 64-bitars du vill åt så fungerar din 32-bitars licens till den med.
Har du 4gb ram tycker jag det är onödigt att stoppa i mer i den datorn. Är du van vid kvalitén på en dyrare dator blir du nog besviken på något billigare plastigare. Känner du att du har pengarna och tycker du är värd en ny dator så varför inte. Men klarar du dina arbetsuppgifter utan problem kan du lika gärna vänta.
Nu är det svårt att spekulera i hur det ser ut om 1->2 år med SSD:er i laptops. Men du kan ju ta med den du köper nu när det blir aktuellt att uppgradera. Det börjar bli vanligt att de stoppar små pci-e SSD:er i dem, de används som cache. Vill man går det installera Windows där, men det blir lite trångt.
Har nu införskaffat en Ebay HDD Caddie för 90:-(!) där jag planerar att lägga en 2,5 tums 128 Gb SSD disk och sätta i dvd-vaggan.
Att ebayprylen passar bra har jag redan kollat.
Nu till min fråga:
Om jag är nöjd med mitt nuvarande operativ och bara vill börja boota från den nya SSD:n. Är det kloningsprogram
som medfölljer SSD disken(ShirtPocket SuperDuper!, EZ Gig III) så bra att det inte bör vara något problem att bara göra
en bootbar kopia av min gamla HDD?
Har sett att vissa på nätet fått felsignaler "Bootmgr is missing" när de klonat diskar.
Har inte återställningsskivor kvar så en nyinstallation på SSD disken kanske blir svår.
Det känns inte som om det är så mycket värt att köpa W8 när man har W7 64 bitars.
Om kloningen lyckas bra och det går bra att starta från SSD disken, brukar det generellt vara så att
man skall ändra nåt i BIOS eller uppgradera BIOS när man bytt disk?
Vad ändrar man i så fall?
Jag har en HP som finns eller åtminstone fanns att köpa med SSD disk från fabrik, men jag har ju ingen aning om
BIOS ser annorlunda ut på dessa produkter.