Min personliga erfarenhet av cd-r lagrade i ett skåp så var nästan alla skivor läsbara 10år senare.. har nu (för länge sedan) lagt över vad som skulle sparas och slängt skivorna.. men var kanske 1 på 100 skivor som var ej läsbar. Men då var nästan bara märkes skivor Kodak/Maxell/Basf etc.
Annars så finns ju speciella *arkivbeständiga skivor* tyvärr tror jag inte blu-ray finns.. har iaf bara hittat cd-r och dvd-r.
Tror hårddiskar tyvärr inte håller jätte bra efter 5+ år.. hade förhoppningar om att ssd skulle vara hållbarare än hdd...
fast verkar tveksammt om dagens ssd är speciellt arkivbeständiga. :/
Och priset på SSD lämnar en heldel att önska.. skulle helst vilja se 3.5" SSD på 1,2,3,4,5 TB... och till rimmliga priser.. men verkar ju dröja.
USB-stickor.. inte en aning hur länge dom håller...men inte heller prisvärda om du skall lagra mycket.
skulle inte vilja ha t.ex. 2TB på USB-stickor...eller jo visst skulle jag det, men inte till dagens priser.
om man vill vara säker på att ha kvar något så får man nog tyvärr använda sig av backup..
ha saker på flera hårddiskar eller kanske hårddisk + optiska skivor.
tyvärr så är ju optiska skivor lite små idag jämfört med hårddiskar.. skulle vilja att dom kom ikapp hårddiskarna för att ta tillbaka sin plats som billigt lagrings medium. har vart mycket snack om kommande optiska format... med flera lager, holografi och annat.. men verkar gå ganska långsammt frammåt, med blu-ray xl som nästa format med 100GB och 128GB skivor.. men frågan är om det blir prisvärt... verkar ju vara problem att tillverka skivor med multipla lager hållbara och billiga.
Efter lite letande hittade jag dessa.
Delkin Archival Gold (200 year) BD-R 25GB.
lite dyra var dom 11USD per styck om man köpte 10 pack.
I alla fall 25GB... dvd skulle jag inte klara av.. blir så lite på varje.. en miljon skivor vill man inte ha att återställa backup ifrån

[250GB = 10st BD-R eller 53st DVD-R med ett lager. Väldigt gränsfall med med bd-r också storleksmässigt. Skulle nog helst vilja ha färre och större skivor.. speciellt om det är ännu mera data.. vilket är troligt då jag fotar i raw format.]