Windows boot manager problem HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Windows boot manager problem HJÄLP!

Hallå gott folk

Nu är det så att jag bytt ut min systemhårddisk. den hade en dual-boot mellan XP och Win7. men tänker bara ha Win7 nu. när jag hade ghostat dom partioner och allt jag ville ha från dom gamla hårddiskarna så tog jag bort dom gamla diskarna och skulle boota med den nya. Men chi fick jag. BOOTMGR saknas!.

Efter mycket klurande så kom jag fram till att min boot manager ligger på hårddisken som XP ligger på. Den används även när Win7 skulle startas på en helt annan hårddisk.

Nu skulle jag vilja ha hjälp med att skapa eller flytta BootMGR till min Win7 disk. (C)

Hittat program för windows som man bör använda men jag inte riktigt förstår hur dom funkar.

Dom heter BCDEdit och Bootsect.

Just nu hänger dom gamla diskarna i sina kablar för att jag ska kunna använda den bootmgr som finns. Men vill ju kunna ta bort dom. det va ju ett av själen till att jag köpte ny disk

Och det funkar inte med att att köra reparera i windows 7 installations programmet för det har jag redan testat.

har hittat en guide men vill ändå ha feedback!

http://www.sevenforums.com/tutorial...-use.html?ltr=B

Vad händer om jag försöker ta bort infon på bootmanagern? vad ska jag göra för att den ska boota från rätt hårddisk?

Det "enklaste" jag kom på va att ta bort dom gamla diskarna. göra kopia på windows partionen. ominstallera win7 på den nya disken å sen köra över med min backup. hur skulle det funka tro?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du kastar ut de gammla diskarna. Och stoppar i windows-7-skivan. När du är inne i återställningsmenyn kör du en startup-repair/boot-repair.

Permalänk
Medlem

Vet att det är fel forum men ingen vill svara där överhuvudtaget :S

Har testat det. Men testar saker varje dag. gjort en återställningspunkt och ska göra en backup av win7 disken på den nya hddn. Sen försöka igen med det jocke92 säger. kom en bit men sen fuckade det sig :S

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är samma som de jocke92 sa, stoppa in installationsskivan och köra en repair. Alt kan man öppna kommando delen vid samma meny från skivan och skriva in "bootrec /fixboot" alt "bootrec /fixmbr" eller ngt liknande har jag för mig, tips är att googla finns mycke skrivet om detta om jag minns rätt

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

japp. har googlat å läst så mycket jag hittat men det är rätt sparsmakat på just detta specifika problem. förutom länken som jag skrivit i första inlägget. Men men. Nya försök imorrn.

Permalänk
Medlem

När du installerar Windows 7 så skapar den en partition på 100 mb som används för bootfiler. Det går att få Windows att installera de på samma partition som resten, så jag kan inte säga hur just du har det.

Det viktiga blir att kolla så att dessa filer finns på nya hårddisken annars kommer inte Windows kunna boota.

http://www.google.com/#hl=en&source=hp&q=windows+7+reserved+p...

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney