|
Vad jag gjorde var att installera drivarna från moderkortets dvd skiva, men det fungerade inte för mig genom att boota från cd/dvd utan operativsystem,
Jag hade redan en provisorisk hårddisk med mitt operativsystem installerat på i datorn, så vad jag gjorde var att ta bort den disken från datorn och sätta i ssd diskarna och göra en raid 0, sen så installerade jag operativsystemet på raid disken, men det var det som inte gick och det är vad jag har frågat om hära varför det inte går,
Jag höll på att ta bort raiden och göra ny igen, jag prövade på alla vis jag kom på, jag försökte i alla ordningar med uppdateringar som inte gick att läsa mm,
Vad jag vart fundersam över var varför jag i Raid-bios inte kunde välja hårddisk, jag hade då min gamla mekaniska hårddisk med operativsystemet på uttagen ur datorn, det störde mig länge, men så tänkte jag att om man bara har 2st hårddiskar och ska göra en raid 0 så kanske man inte kan välja och så var det nog också, så jag prövade att sätta tillbaka min gamla mekaniska disk som är 8 år gammal och då kunde jag välja i raid-bios vilka diska jag skulle raida, det måste alltså vara fler än 2st om man ska kunna välja.
Men jag startade upp min gamla disk med operativsystemet Windows 7 på och installerade drivers för moderkortet på den disken, nu vet jag inte om bios uppdateringar sparas på hårddisken eller hur det går till, men jag har aldrig uppdaterat biosarna för det hära moderkortet asus rampage 3 formula eftersom att jag inte har haft det länge,
Okey tänkte jag nu vi prövar,
upp med burken i med alla diskarna både mekaniska och ssd, in i bios slå på raid, starta om gå in i raid-bios gör en raid 0 av ssd diskarna, spara starta om, in i bios och väljer starta från cd/dvd, sparar och startar om, sätter i Windows 7 cd och installerar allt felfritt,
Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)
|