Hur länge håller en Extern hårddisk?

Permalänk

Hur länge håller en Extern hårddisk?

Hejsan, undrar om en extern hårddisk lever kortare tid än en vanlig? Min Western digital elements har betett sig lite underligt på sistone, först så hitta jag den inte i "den här datorn", så tog drog jag ur strömmen för den och sen funka den igen, någon vecka senare så surrar den underligt mycket. Och idag så små tjöt den lite som ett ilande ljud, så drog en Data Lifeguard Diagnostic for Windows, Och gjorde då ett Quick Test som gick igenom felfritt, har dock inte orkat göra en extended som skulle att 7timmar att göra. Bör jag oroa mig?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

Den håller tills den går sönder, precis som alla hårddiskar.

Det jag menar är att hårddiskar är opålitliga, och eftersom externa ofta går varma, och flyttas hela tiden, så går de sönder oftare än interna. Du bör alltid vara orolig.

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan, undrar om en extern hårddisk lever kortare tid än en vanlig? Min Western digital elements har betett sig lite underligt på sistone, först så hitta jag den inte i "den här datorn", så tog drog jag ur strömmen för den och sen funka den igen, någon vecka senare så surrar den underligt mycket. Och idag så små tjöt den lite som ett ilande ljud, så drog en Data Lifeguard Diagnostic for Windows, Och gjorde då ett Quick Test som gick igenom felfritt, har dock inte orkat göra en extended som skulle att 7timmar att göra. Bör jag oroa mig?

Tjutet kan ju i bästa fall va nån form av vibrationsljud från kabinettet, men troligare är att det du hör är lagerljud från en hd som är på g mot slutet av sin livslängd. Är det så och disken går mkt, kommer snart oljudet att ha övergått i annat oljud som närmast kan beskrivas som ljudet från en kaffekvarn..... Testa att "hålla om" kabinettet när disken tjuter, är det vibrationsljud så ska det isf upphöra då. Oavsett bör du fundera på att flytta ev viktiga filer till annan lagring för säkerhets skull.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

*Update* Det låter nu som att min extern hårddisk gör "gnissel" ljud då och då :S är den på väg att gå sönder eller vad händer? enligt WDs diagnostic tool finns det inga fel på den ÄN. men är den påväg att ge upp hoppet? har jag varit dum och ställt den för nära min baslåda som kan dunka på rätt friskt ibland vid musik spelade.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

*Update* Det låter nu som att min extern hårddisk gör "gnissel" ljud då och då :S är den på väg att gå sönder eller vad händer? enligt WDs diagnostic tool finns det inga fel på den ÄN. men är den påväg att ge upp hoppet? har jag varit dum och ställt den för nära min baslåda som kan dunka på rätt friskt ibland vid musik spelade.

Då är den säkert på g mot "kaffekvarnsstadiet", inte alls säkert att wd tools koll kan se diskens slitna lager...

Permalänk
Medlem

En välvårdad extern disk håller lika länge som en intern. Min äldsta nu är uppe i 8 år konstant drift.

citat av §1.5 samt §5 raderat
Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

*Update* Det låter nu som att min extern hårddisk gör "gnissel" ljud då och då :S är den på väg att gå sönder eller vad händer?

Det är nog så att det är tid att skaffa en ny disk, och rädda grejerna innan den befintliga tackar för sig.

Skrivet av Kevlarheart:

enligt WDs diagnostic tool finns det inga fel på den ÄN. men är den påväg att ge upp hoppet?

Den har någon typ av defekt, fast det visste du egentligen redan. Ingen kan svara på när den faktiskt kommer ge sig, men helt klart är att det är varningssignaler, och sen är det upp till dig hur orolig du ska vara.

Skrivet av Kevlarheart:

har jag varit dum och ställt den för nära min baslåda som kan dunka på rätt friskt ibland vid musik spelade.

Vibrationer är bland det sämsta man kan utsätta en HD för. Hög temperatur, och felaktig drivspänning är de andra. Så du har nog anledningen där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Normalt håller än extern disk kortare tid än en intern. Men det beror på att en extern disk oftast har sämre kylning och att den utsätts för , men den externa utsomild behandling. Diskarna är i princip indentiska, men den den externa arbetaunder sämre förhållanden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

ställt den för nära min baslåda som kan dunka på rätt friskt ibland vid musik spelade.

Vibrationer på en hdd är inte bra, skulle aldrig fått för mig att ställa datorn eller externa ens nära en baslåda.

Förövrigt ska du inte ha din data på bara en plats, själv har jag backups på alla mobilbilder+digitalkamera på 5st olika diskar. Min första externa hdd är på 500gb iOmega och den har inte gått sönder än.

Köpt nya diskar plus några begg här på swec men har inte haft någon hdd krash än så jag antar att jag är en av dem som har tur. Dock är jag väll rätt rädd om dem, flyttar knappt på mina externa och datorn flyttas inte heller och har bra koll på tempsen på alla via hwmonitoroch crystaldiskinfo.

En hdd kan vara lite defekt från fabrik och gå sönder de första 2 månaderna eller så kan den hålla 5/10 år+. Min Iomega 500GB tror jag har hållt typ 10år nu.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen vet hur länge de håller, jag har aldrig haft en extern disk som rasat, har nog ca 15st, däremot har ett par interna gått sönder genom åren, men eftersom det är samma diskar förutom lådan så drar jag ändå inga slutsatser om kvaliten på dem, men skulle man göra det så blir ju externa bättre än interna, samtidigt så är det ju folk som flyttar diskar när de är i drft och tappar dem osv, sånt tål inga diskar och det är ju lättare att påverka en extern disk än en som sitter i en 30 kilo tung datorlåda. hållbasheten beror till största delen på hur du behandlar delarna, får diskarna vara ifred från vibrationer och stark värme och köld håller de länge, 30-40 grader varmt och låg ljudnivå och lite övriga vibrationer så går de länge oavsett om de är interna eller externa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.