HP-skrivare vill verkligen ej fungera med win 7

Permalänk
Medlem

HP-skrivare vill verkligen ej fungera med win 7

Hej, hoppas någon har någon liten hjälp att komma med, för har sutit allt för länge och inte kommit någon vart.

Jag installerade nyligen win 7 professional N på två bärbara datorer, och vill nu koppla in en skrivare (HP psc 750) till en av dem.

Eftersom win 7 sägs ha så många förinstallerade drivrutiner så testade jag att bara koppla in skrivaren, scannerfunktionen fungerar, men ej utskriftsfunktionen.

Jag letade därför upp skrivaren på HPs sida och där stod det att man skulle ladda ned dess Printer Wizard. När jag efter lite krångel fått ned programmet så står det att win 7 har egna drivrutiner och så avslutas allt.

När jag läser hjälpen för win 7 så står det att man kan använda win update för att finna ytterliggare drivrutiner, men den hittar inget.

Jag försöker därefter lägga till skrivaren manuellt, den syns i en port, men i nästa steg, där man skall hitta skrivaren i en lista, så finns endast psc 1500 och psc 1600. Testade med båda dessa, men det fungerade ej. Även här finns möjligheten att klicka på någon knapp för windows update, men då kommer ett felmeddelande upp "Windows was unable to get a list of devices from Windows Update. Please try again later".

Har testat med samma steg på båda datorerna, och det blir samma fel. Har även testat med xp-drivisar, men de vill inte ens installeras för att det är fel os.

Funderar på om det finns någon möjlighet att använda rena drivrutiner, alltså sådana som inte har någon setup-fil, men finner inga sådana.

Jag har nu börjat få slut på idéer, och hoppas att någon kan komma med ett litet tips.

Tack alla som tar sig tid.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hittar du skrivaren i mappen "Enheter och skrivare"?

Om du gör det testa med nedanstående:

1. Koppla ur USBkabeln som går mellan skrivaren och datorn.

2. Hitta den aktuella skrivaren i mappen "Enheter och skrivare".

3. Högerklicka på skrivaren ifråga och välj "Ta bort enhet".

4. Följ anvisningarna på skärmen för att ta bort skrivarens drivrutiner.

5. Upprepa dessa steg om skrivaren har fler än en ikon. Observera att den även kan ha en ikon för fax.

6. Starta om datorn.

Nu ska skrivarens drivrutiner vara borttagna och du ska kunna installera dem på nytt.

7. När datorn är startad och du är inloggad i Windows, koppla på USBkabeln mellan datorn och skrivaren.

8. Tryck igång skrivaren.

9. Nu bör Windows känna av en ny enhet och installera drivrutinerna, förhoppningsvis korrekt.

Om det fortfarande blir problem så får du nog kika med HPs support.

Lycka till!

MVH // EddieOff

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Ibland måste man ta loss USB sladden igen.
Vänta
Sätta in USB sladden
Vänta

Ibland måste man ta bort gamla drivrutiner innan testar andra. Antingen i Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Enhets hanteraren eller på de vanliga ställena i Windows om de dyker upp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieOff:

Hej!

Hittar du skrivaren i mappen "Enheter och skrivare"?

Om du gör det testa med nedanstående:

1. Koppla ur USBkabeln som går mellan skrivaren och datorn.

2. Hitta den aktuella skrivaren i mappen "Enheter och skrivare".

3. Högerklicka på skrivaren ifråga och välj "Ta bort enhet".

4. Följ anvisningarna på skärmen för att ta bort skrivarens drivrutiner.

5. Upprepa dessa steg om skrivaren har fler än en ikon. Observera att den även kan ha en ikon för fax.

6. Starta om datorn.

Nu ska skrivarens drivrutiner vara borttagna och du ska kunna installera dem på nytt.

7. När datorn är startad och du är inloggad i Windows, koppla på USBkabeln mellan datorn och skrivaren.

8. Tryck igång skrivaren.

9. Nu bör Windows känna av en ny enhet och installera drivrutinerna, förhoppningsvis korrekt.

Om det fortfarande blir problem så får du nog kika med HPs support.

Lycka till!

MVH // EddieOff

Har nu testat allt det där (gjort det innan men inte lika noga).

När jag startar skrivaren så börjar datorn installera drivrutiner, jag klickar på den lilla dialogrutan för att se processen.

Det blir 4 olika delar som försöker installeras.

HP PSC 750 USB --- Ready to use
HP PSC 750 --- Ready to use
IEEE 1284.4 compatible printer --- ready to use
HP PSC 750 Printer ---- No driver found

Ser ut såhär:

Liten fråga, om man skaffar en liten skrivarserver och kopplar till skrivaren, behöver man då ändå lösa detta problem?

Permalänk
Skrivet av phoenix1991:

Har nu testat allt det där (gjort det innan men inte lika noga).

När jag startar skrivaren så börjar datorn installera drivrutiner, jag klickar på den lilla dialogrutan för att se processen.

Det blir 4 olika delar som försöker installeras.

HP PSC 750 USB --- Ready to use
HP PSC 750 --- Ready to use
IEEE 1284.4 compatible printer --- ready to use
HP PSC 750 Printer ---- No driver found

Ser ut såhär:
http://img18.imageshack.us/img18/9411/capturedyq.jpg

Liten fråga, om man skaffar en liten skrivarserver och kopplar till skrivaren, behöver man då ändå lösa detta problem?

Troligen ja:(

Använder du en annan dator som skrivarserver och installerar skrivaren där så kan det gå att skicka utskriftsjobben direkt dit.
Men en sådan som har en USB och/eller LPT port och ett RJ45 uttag gör enbart att du kan skicka utskriftsjobben över nätverket. Din dator behöver fortfarande drivern för att översätta doc,docx,txt,whatever till det format som skrivaren vill ha.

Permalänk
Medlem

Har samma problem

Har du hittat någon lösning?

Permalänk

@Larssa99:
Låt inte Windows lägga på drivrutinerna - använd rätt drivrutiner från HP's hemsida. Starta setupen *innan* ni sätter igång era skrivar. Ta bort enheten om den har blivit installerad på samma sätt som EddieOffs steg 1-4 beskriver. Starta sedan rätt drivrutinsetup från HP's hemsida och följ anvisningarna i setupen.

Om det fortfarande inte skulle funka, tanka hem 7zip och drivrutinerna från HP ("Grundläggande drivrutin" om möjlighet finns för era skrivarmodeller). Högerklicka sedan på den sparade setup:en och välj att öppna den i 7zip. Extrahera innehållet till en mapp på skrivbordet och lägg till skrivaren manuellt. När ni ombeds välja skrivarmodell, välj "diskett finns" och peka på mappen dit ni extraherade filerna.