Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge gick åt skogen, hur var era?

Tjenare! Jag började på att bygga min första dator igår kl 15. Jag höll på ända till kl 23 och misslyckades katastrofalt. Jag hade inte någon direkt aning om hur mycket komponenterna tålde. Tex hur hårt jag kan trycka in en sladd utan att den ska paja, eller så att den verkligen sitter. Sladdarna var för korta och massa annat.

Det lättaste för mig var processorn och kylarn, dvs om jag nu gjorde det rätt. Det vet jag ej då jag imorgon ska åka in till inet och be dom bygga om datorn. Men det kändes lättast ändå och det var den delen jag fruktade mest då jag hade nh-d14.

Mina komponenter som jag använde:
NH-D14
MSI P67A GD-55
i5 2500k
G.Skill 8GB
GTX 580 Direct CU II
Cavia black WD
Fractal design arc
Corsair AX850W

Tillbehör: 2 nocuta 120mm fläktar, samt microsoft X4 tangentbord.

Som sagt så misslyckades jag totalt så jag ska imorgon åka ner till inet och be dom fixa det åt mig. Tog lite för mycket vatten överhuvudet, även säger många att det är lätt att bygga en dator. Kanske det är för mindre entusiast komponenter.

Hur var det för er?

Edit; Jag glömde att nämna att jag råka få lite 3+ månaders gammalt vatten på datorn. Inte mycket dock, det mesta hamna på flensen till d14 och på fläkten bredvid. Kom några droppar på grafikkortet men det sitter en bakplåt på den så.

Permalänk
Medlem

För mig gick det, bra. Skulle valt ett chassi med mer airflow men själva bygget gick bra. fick hjälp av en kunnig och hade läst på.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Min första(Den i sign) gick super att bygga. Klart, man var ju riktigt nervös när man hade dator delar för X antal tusen att ta hand om.
Men jag tog det bara lugnt och läste i manualen hur allt skulle göras.

Men man kan ju även erkänna att man var riktigt rädd för att starta datorn första gången. Och första uppstarten gick faktiskt inte jättebra heller.
Datorn gick i en loop, och då började faktiskt svetten rinna lite. Men problemet var som tur är lätt löst, var bara ett ramminnen som inte satt riktigt i.

Men något roligare eller mer lärorikt har jag aldrig gjort om jag får säga det själv! För 4-5 månader sen skulle jag aldrig våga pilla i en dator, och nu sitter man här med en man byggt ihop själv och kan inte riktigt fatta det ännu

EDIT: Och kan hålla med om Noctuan. Monterade in min när moderkortet satt i.
Man kan ju verkligen säga att kylflänsarna är vassa...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Det gick utmärkt för min del... Hade ju tagit isär o satt ihop många datorer förr, o överklockat de grejjerna man fick tag på, innan jag byggde min första dator.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Själva bygget gick smärtfritt, sen allt trixande i BIOS för att få minnena att lira är en annan femma

Permalänk
Medlem

Ja läste på riktigt innan och höll på med några datorer man hade hemma, skruva isär dem och satt ihop, testade osv

Sen har man väl byggt ett fåtal system efter det, åt kompisar etc. Ska bygga ett system snart igen vilket man ser fram emot, vilket den som vill ha den byggt också ser fram emot, alltid kul att kunna hjälpa till då det blir billigare på alla vis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byggde ihop min första häromveckan.

Det gick bra men hade lite svårigheter. Kabeldragningen var inte super, men funkade helt ok. Nätagget ger ifrån sig svagt coilwhine men inget som stör mig eftersom fläktarna överljudar det även om jag tycker att jag har tyst system. Största problemet var nog CPUkylaren (Corsair H50), skruva fast aggregatet och fläkt rätt samt sätta dit strömkablarna till det. Fläkten ville sig inte först men sen hittade jag slarvet, så det löste sig.

Var också nervös inför första uppstarten men det gick galant och Installerade windows via USB, gick bra. Och jag är nöjd! Behövs dock en SSD samt en fullHD skärm, sen är jag klar! Har en HDD och det känns jobbig Vant mig med SDD från förra datorn som står strax bredvid den nybyggda. Höll också på länge med mitt bygge innan jag blev klar men det är kul att bygga. Nästan som att man vill bygga en till, bara för byggandets skull! Nästa steg blir att överklocka!

Lite komponenter(utan smådetaljer)

Chassi: Nxzt h2
Moderkort: sabertooth
CPU: i5 2500k
PSU: corsair HX850
RAM: Corsair vengence låga 8gb
GPU: GTX 570

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Corsair H50 Kylare | GTX 570 | Asus Sabertooth P67 | Corsair HX 850W | Corsair 8GB Vengeance

Permalänk

Satte ihop min första dator på fyllan :/ Blev väl så där ^^ Glömde distanserna bara, Annars så gick det rätt bra. Efter det har jag lärt mig att inte glömma dom Gjorde det med en redan paj dator, så det hade inte gjort något om det gick mer sönder ^^

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att börja byta lite komponenter i sin burk efter hand, så lär man sig sakta.

Har faktiskt alltid lyckats med mina byggen förvånansvärt nog, man förväntade sig en död dator första gången man byggde en helt från scratch

Men som thebadguy skriver så har man ju haft samma problem när man har satt in mer ram nån gång, nog ett vanligt problem.

Skrivet av THEBADGUY:

Men man kan ju även erkänna att man var riktigt rädd för att starta datorn första gången. Och första uppstarten gick faktiskt inte jättebra heller.
Datorn gick i en loop, och då började faktiskt svetten rinna lite. Men problemet var som tur är lätt löst, var bara ett ramminnen som inte satt riktigt i.

Permalänk
Avstängd

Jag är snart 15år och byggde för några månader min första dator med komponenterna i sign.
Det ända jag behövde hjälp med var att hitta vart start knappens sladd skulle sitta
Skit kul var det

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Första datorn gick bra att bygga. Glömde att slå igång nätaggregatet bara så blev orolig först.

Den här datorn jävlades jag med push pins i minst en timme. Köp inte en schythe shuriken säger jag bara, blodiga fingrar är ett tecken på att man ska sluta trots att allt går med lite extra våld.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Första gången jag byggde ihop en dator gick helt åt h-vete kan man säga. Monterade och startade efter 10-minuters stirrande på power-knappen, Ingenting hände kan man säga, ingen bild osv.

Efter 4 dagars felsökande och prat med kompletts support, där de sa att jag skulle sätta allt löst på bordet och prova, samt att ta bort alla kablar och sätta i dem igen så hände det fortfarande inget.

Jag drog iväg ett sista samtal till supporten innan jag skulle packa ner moderkortet och skicka tillbaka för felsökning, så fick jag prata med en mycket kunnig kille, han frågade ''Har du satt i strömkabeln brevid processorn'' varav jag svarade ''Strömkabel vid processorn?''.

Jag satte i kabeln och startade datorn med gråten i halsen och på gränsen till att bryta ihop, wrrrOOOOOOOOM den startade och allting fungerade. Jag fick nästan glädjetårar samtidigt som jag kände mig som världens dummaste människa som glömde den lilla kabeln. Killen i telefonen skrockade lite och sa att det händer ibland haha.

Jag kände mig som världens lyckligaste pojke då. Den dator höll i flera år efter det och gav mig många fina minnen. Jag saknar den lilla rackaren som dog förra året. Men jag förbannar dem 2 ölen och mig själv som fick den att dö.

Men aldrig mer, aldrig mer ska jag glömma den lilla strömkabeln igen. Så mycket problem för ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick åt helvete, glömde distanserna och därför ramlade intels stock-fan av och kylpastan torkade. Inte min dator heller. Som tur va så var inget trasigt.

Permalänk
Medlem

Det gick la bra! Om jag minns rätt var det;

Pentium II 500MHz
256Mb RAM
Voodoo 32 eller 64Mb grafik

Permalänk
Medlem

Jag bygde min första PC burk 1987 eller så och det går fortfarande bra något tio-tal burkar senare... Det är inte svårt - lugn och sansad, metodisk och eftertänksam så är det helt ärligt inga större problem om man inte har valt komponenter helt tokigt.

Permalänk
Medlem

I början lät jag vänner bygga mina system, medans jag tittade. Passade på att ställa frågor etc för att lära mig så mycket som möjligt.
Efter en hel dels inspektioner och "how to" klipp byggde jag min första egna dator. Gick hur bra som helst. Nu bygger jag datorer åt hela byn.
Viktigaste är väll att tänka på moderkortsdistanserna, ser väldigt många i forumet som glömt dom.

såfort man kommer till en situation där man inte vet hur det ska vara eller hur man ska göra, kolla upp det direkt på internet/manualen istället för att råka göra fel. Den regeln följde jag och har aldrig gått åt pipan.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Den dagen inträffade en lite småkul historia: Jag hade beställt från 3 olika sidor och hoppades jag skulle få paketen innan helgen, jag blev mycket glad när jag var i skolan och fick ett sms kl 13.10 på fredagen och läste att dom 2 sista paketen hade kommit. Sista lektionen sa min tråkiga SO-lärare "ska vi inte ta och gå ut och spela lite brännboll?".

Denna dagen kunde inte bli bättre, slippa en timmes SO-lektion och sen få datorn. Jag blev så ini helvetes lyrisk så jag drog till som själve faaan när jag skulle få slå iväg min första boll, jag laddade upp på ena raksträckan av brännbollsplanen och sen i svängen låg det grus (vi spelade på asfalt, så gruset gjorde att det blev snorhalt) i alla fall, jag snublar och glider 4-6 meter och river upp mina armar och till råge på allt bryter jag tummen. Fullt med blod på armarna ringer jag till far och sa att jag behövde åka till sjukhuset och rikta tummen (det var ganska självklart att den var bruten. Den såg ut som en banan i fel riktning).

Jag var ganska bestämd att jag ville ha mina datordelar innan post-utlämmingen stängde för helgen. Så jag sa att jag ville få skjuts till ICA först och hämta ut mina paket före jag skulle åka till sjukhuset. Historien tar tyvärr inte slut här, datumet var den 27 alltså 2 dagar efter en löning på en fredag = alla arbetare ska supa helvete och skada sig = fullt sjukhus. Eftersom jag inte var något akutfall fick de som snubblat och brutit skallen på toaporslinet gå före i kön.

Och de som varit på sjukhus vet att det tar en jävla tid med dessa röntgningar och vänta på resultat och bla bla bla. Så jag kom hem kl. 2 på natten. Men då hade morsan gjort kladdkaka så att man hade energi till att bygga datorn på natten med en hand. (andra handen var gipsad upp till armbågen av någon anledning =S) Nåväl, jag har iaf något jag kan berätta för barnbarnen när jag blir 70

Permalänk
Medlem

Lite lagom läskigt då jag fick ta ut allt ur pappas jobbdator för att sätta dem i ett annat chassi. Det var läskigt dels för att jag aldrig hade gjort något sådant förut, dels var jag bara 14 år gammal. Slutade bra efter två timmars arbete och väldigt noggrann hantering av alla prylar. Har nog aldrig blivit så glad när en dator har startat

Skrivet av THEBADGUY:

EDIT: Och kan hålla med om Noctuan. Monterade in min när moderkortet satt i.
Man kan ju verkligen säga att kylflänsarna är vassa...

Kylflänsarna är rätt vassa även när moderkortet inte är monterat Har fortfarande märken kvar av min Noctua NH-U12P ^^

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

Själva byggandet gick bra men valde fel delar .. skulle läst på mer om vad som var mest prestanda per krona osv för min budget, lite synd men nästa bygge lär bli prima!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jezen:

Jag blev så ini helvetes lyrisk så jag drog till som själve faaan när jag skulle få slå iväg min första boll, jag laddade upp på ena raksträckan av brännbollsplanen och sen i svängen låg det grus (vi spelade på asfalt, så gruset gjorde att det blev snorhalt) i alla fall, jag snublar och glider 4-6 meter och river upp mina armar och till råge på allt bryter jag tummen.

"Tragikomiskt" är ordet

Min första egna dator från scratch kommer jag inte ens ihåg. Hade pillat en hel del med datorer dock, uppgraderat och allmänt plockat sönder och satt ihop för att lära mig. Även byggt ihop kompisars datorer. Hos en kompis blev det skräckhistoria sedan det visade sig att han glömt distanserna (han hade "förberett" moderkortet innan jag kom) och jag då inte var rutinerad nog att fråga detta på rutin och dubbel/trippelkolla. Om någon idag frågar mig om det är något man ska tänka på när man sätter ihop en dator så är alltid distanserna det som jag verkligen försöker pränta in. Jag tror (jag tror inte ens jag riktigt fick veta det när det hände) att 2 CPU samt 1 moderkort rök (två kompletta identiska datorer skulle monteras, krosstestade med delar, vilket gjorde att fler dog). Inte billigt ska tilläggas, då det var det absolut värsta som gick att få tag på vid tidpunkten - AMD Athlon Thunderbird 1Ghz, _preciiis_ när den släppts och 1GHz-vallen brutits för första gången på konsumentmarknaden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Enorm berättelse

hahaha låter lika smidigt som en kompis jag brukar lana med, Ena gången gjorde vi en krutbomb i glasburk med kort stubin och gnistan åkte rakt ner i krutet sen var han full av glas. Grannarna trodde det var en bilbomb för det var rök över hela gatan.

En annan gång när vi lanade kom en kompis med en longboard över. Ivrig som min kompis var skulle han tvunget ställa sig på longboarden i den brantaste backen i byn. Slutade med ett rejält antal stora skrapsår. Trevligt att lana med plåster stora som dvd fodral över hela kroppen.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

Gjorde de i början av denna veckan, de gick ganska bra. Datorn startade på första försöket och allt tog dock jävligt lång tid att bygga, va väldigt försiktig

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Hedersmedlem

Första bygget tog lång tid (3 timmar!?), var lite nervöst och samtidigt väldigt spännande. Med tålamod, noggrant studerande av manualen, och ett par goda råd från farsgubben så fick jag tillslut ihop den. Kabeldragningen var katastrofal, CPU-kylaren var inte monterad optimalt, men annars satt allt som det skulle.

Man lär sig det kvickt iallafall, nuförtiden tar ett datorbygge en halvtimme, om allt går som det ska.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

För mig gick det faktiskt över förväntan. Hade läst på en hel del innan

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk

Mitt gick som smort, läste på, lite för mycket(?), sen körde jag direkt med vattenkylning och in i bios och klockade upp processorn, den gamla burken rinner fortfarande fint!
(Har ett visst problem i att sätta mig in i saker lite för mycket jag gillar och skjuta allt annat åt sidan)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Byggt dator har man väll gjort några gånger. Jag har det nästan som tradition att få en mindre hjärtattack när jag varje gång glömmer nätaggets onoff switch

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har aldrig misslyckat med ett bygge, första gången var jag dock nervös som fan men efter att ha byggt 10+ datorer i klasserna 5000-24000 kr till mig själv och andra. Närmsta jag kommit ett misslyckande var att en sladd till en fläkt börja "brinna". Trodde det var kört men allt klarar sig utom fläkten, aldrig varit med om något liknande. Så övning ger färdighet. Ett tips är att ha med någon första gången du bygger något som vet vad han/hon gör så är risken minimal att det går åt helvete;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Byggt dator har man väll gjort några gånger. Jag har det nästan som tradition att få en mindre hjärtattack när jag varje gång glömmer nätaggets onoff switch

+1

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk

Mitt första bygge var i slutet av 2007 om jag minns rätt. Själva byggandet gick bra, men datorn var lite ostabil, blue screens och random frysningar. Men efter mycket om och men, så löste det sig med en bios uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

hahaha låter lika smidigt som en kompis jag brukar lana med, Ena gången gjorde vi en krutbomb i glasburk med kort stubin och gnistan åkte rakt ner i krutet sen var han full av glas. Grannarna trodde det var en bilbomb för det var rök över hela gatan.

En annan gång när vi lanade kom en kompis med en longboard över. Ivrig som min kompis var skulle han tvunget ställa sig på longboarden i den brantaste backen i byn. Slutade med ett rejält antal stora skrapsår. Trevligt att lana med plåster stora som dvd fodral över hela kroppen.

va fasiken har det med dator byggen att göra??? O_o

tillbaka till TS
har aldrig haft sönder nåt men glömt diverse sladdar har man väl gjort några gånger och fått fet panik varje gång xP
och tagit ur cpu kylaren och fått med cpu'n och böjt några pinnar har jag gjort mer än en gång (aldrig skruva dator bakfull )
men som sagt aldrig haft sönder något

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.