Verktyg Visningsval
2011-11-02, 11:28   #1

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: maj 2010

NZXT H2: Hur fan får vi igång de två främre fläktarna?

Jaha. Bygget är färdigt, och sladdarna ligger jättefint. Men strömanslutningen till de två framfläktarna är mycket mystiska. Kan någon med det här chassit förklara hur man kopplar in dem?
2011-11-02, 11:53   #2

Tunezz

Medlem

Tunezzs avatar

Plats: Oskarshamn

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rixxz Visa inlägg
Jaha. Bygget är färdigt, och sladdarna ligger jättefint. Men strömanslutningen till de två framfläktarna är mycket mystiska. Kan någon med det här chassit förklara hur man kopplar in dem?
På baksidan av chassit till vänster ( fronten ) ska du koppla in en 3pin till varje fläkt,som går från fläktkontrollen i chassit..
Tunezz är inte uppkopplad
2011-11-02, 12:03   #3

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Ja, det sitter två stycken trepinnars kontaker där, ja, men dom blir ju till mystiska hanar som jag inte vet vad jag ska göra med. Har inga honor dom passar i, och fick inte heller med några konverterare.

Suddig bild på mystisk hane:

2011-11-02, 12:11   #4

Riyonah

Medlem

Riyonahs avatar

Registrerad: feb 2010

Citat:
Ja, det sitter två stycken trepinnars kontaker där, ja, men dom blir ju till mystiska hanar som jag inte vet vad jag ska göra med. Har inga honor dom passar i, och fick inte heller med några konverterare.

Suddig bild på mystisk hane:

http://img163.imageshack.us/img163/5053/imag0004tlj.jpg
Det är extrakontakter, ifall du sätter i fler fläktar än de som följde med chassit.
2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp
Riyonah är inte uppkopplad Överklockning
2011-11-02, 12:17   #5

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

men var är dom riktiga? det är dom enda kontakterna som inte sitter i nånstans.
2011-11-02, 12:36   #6

Jygge

Medlem

Jygges avatar

Plats: FORSA (Hudiksvall)

Registrerad: sep 2003

Vad jag ser från demo film så bör dom ha en sladd i kabel härvan, troligen styr du dom med fläktkontrollen uppe på lådan.
Kolla så har du nog en ström sladd från kontrollen som du ska mata från aggregatet
2011-11-02, 13:54   #7

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Jo, kontrollen vet jag om. Har nu quadrupel kollat, men kan inte hitta några andra sladdar. Någon som vet vad de "mystiska han" kontakterna kallas, så att jag kan köpa en adapter?
2011-11-02, 15:03   #8

Pollux89

Medlem

Plats: Stockholm

Citat:
Jo, kontrollen vet jag om. Har nu quadrupel kollat, men kan inte hitta några andra sladdar. Någon som vet vad de "mystiska han" kontakterna kallas, så att jag kan köpa en adapter?
Hade (har) också detta problem, känns som de missade en sladd. Jag tog bort sladden till det vita led ljuset i fronten och använde den.
Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,5 | GTX580 SLI | Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Logitech G35 | Benq 24'' 2420 HDBE |
Pollux89 är inte uppkopplad
2011-11-02, 15:23   #9

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Antar att du lödde om den sladden, då?
2011-11-03, 20:44   #10

Rixxz

Medlem

Rixxzs avatar

Gav mig fan på att hitta sladdjäveln, slet av toppen och följde varenda sladd jag såg.

Hittade den tillslut väl undangömd här:

Den hade typ tryckts in och gömts bakom HDD burarna.
2012-04-11, 18:59   #11

HardAsRock

Medlem

Plats: Alingsås

Registrerad: aug 2009

Även jag har problem med fläktarna. Får varesig den bakre eller dom två fram att starta. Har satt ihop en såndär kontakt med fyra pinnar med en likadan fast med fyra hål. Ingenting händer.. WTF liksom... Vore oerhört tacksam för hjälp.. känns ju rätt trist att jag slängt ut pengarna på chassit men får det inte att fungera..
HardAsRock är inte uppkopplad
2012-04-11, 19:12   #12

Blargmode

Medlem

Blargmodes avatar

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HardAsRock Visa inlägg
Även jag har problem med fläktarna. Får varesig den bakre eller dom två fram att starta. Har satt ihop en såndär kontakt med fyra pinnar med en likadan fast med fyra hål. Ingenting händer.. WTF liksom... Vore oerhört tacksam för hjälp.. känns ju rätt trist att jag slängt ut pengarna på chassit men får det inte att fungera..
Låter skumt, bild?
2012-04-11, 19:13   #13

El_Raspberry

Medlem

El_Raspberrys avatar

Registrerad: jan 2008

Citat:
Har du kopplat dem till nätagget också?
El_Raspberry är inte uppkopplad
2012-04-11, 22:40   #14

HardAsRock

Medlem

japp,sladden går från nätagget.
2012-04-11, 22:57   #15

HardAsRock

Medlem

Ni som har likadant chassi, det finns ju två stycken "4-pin honor" varav den ena bara har "tre hål" ska båda dess kopplas ihop till nätagget för att få igång fläktarna?
2012-05-09, 20:38   #16

linzor

Medlem

Plats: lessebo

Registrerad: jul 2010

Jag får inte den översta att fungera, den fungerar bara ifall man trycker in den stenhårt men sen när man släpper så slutar den snurra, jag har tagit ut och in den igen men för och kolla så att det sitter bra, och den sitter som den understa som fungerar, nån som har haft samma problem?
linzor är inte uppkopplad
2012-05-10, 08:15   #17

AckeDman

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: mar 2003

Citat:
Eftersom du förmodligen har tagit ut de tvåframfläktarna när du installerat HDD så kan du ha, som jag själv, satt tillbaka fläktarna upp och ned. Då funkar inte fläktarna. Se till att texten på fläktkåpan är uppåt.

Den bakre ska funka om du kopplat till rätt kontakt. Som en temporär lösning så kan du ju koppla bakfläkten till moderkortet och styra rotation via MB. Om du verkligen inte får det att funka kan jag ta lite bilder när jag kommer hem så du kan se vad vi gjort olika

OBS! I båda fallen måste du ge fläktarna ström. Det gör du genom att koppla 1 av de 2 molex som finns bakom chassit till nätaggregatet. Den andra molexen ger ström till HDD hotswap som finns på toppen.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av linzor Visa inlägg
Jag får inte den översta att fungera, den fungerar bara ifall man trycker in den stenhårt men sen när man släpper så slutar den snurra, jag har tagit ut och in den igen men för och kolla så att det sitter bra, och den sitter som den understa som fungerar, nån som har haft samma problem?
Samma lösning som med bakfläkten. Du har alltså förmodligen inte kopplat den rätt. Kan visa med bilder på mitt efter du har försökt ordentligt några gånger.

Citat:
Ni som har likadant chassi, det finns ju två stycken "4-pin honor" varav den ena bara har "tre hål" ska båda dess kopplas ihop till nätagget för att få igång fläktarna?
Det finns 2 fläktar fram + 2 lediga platser till fläktkontrollern. Alla 4 behöver få ström via 1 av de 2 molex som finns. Den andra molexen är för HDD hotswap. Har de två fläktarna fram kommit igång så behöver ni alltså bara koppla in fläktarna till de två lediga fläktplatserna som hänger löst bakom chassit.
Silverstone TJ08B-E | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P+2xGT@800rpm| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB
AckeDman är inte uppkopplad
2012-05-10, 08:50   #18

linzor

Medlem

Plats: lessebo

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AckeDman Visa inlägg
Eftersom du förmodligen har tagit ut de tvåframfläktarna när du installerat HDD så kan du ha, som jag själv, satt tillbaka fläktarna upp och ned. Då funkar inte fläktarna. Se till att texten på fläktkåpan är uppåt.

Den bakre ska funka om du kopplat till rätt kontakt. Som en temporär lösning så kan du ju koppla bakfläkten till moderkortet och styra rotation via MB. Om du verkligen inte får det att funka kan jag ta lite bilder när jag kommer hem så du kan se vad vi gjort olika

OBS! I båda fallen måste du ge fläktarna ström. Det gör du genom att koppla 1 av de 2 molex som finns bakom chassit till nätaggregatet. Den andra molexen ger ström till HDD hotswap som finns på toppen.

Samma lösning som med bakfläkten. Du har alltså förmodligen inte kopplat den rätt. Kan visa med bilder på mitt efter du har försökt ordentligt några gånger.

Det finns 2 fläktar fram + 2 lediga platser till fläktkontrollern. Alla 4 behöver få ström via 1 av de 2 molex som finns. Den andra molexen är för HDD hotswap. Har de två fläktarna fram kommit igång så behöver ni alltså bara koppla in fläktarna till de två lediga fläktplatserna som hänger löst bakom chassit.
Men alltså den funkar ju ifall man trycker fläkten så att den får kontakt med den saken som gör den trådlös men sen när man slutar trycka mot fläkten så får den inte kontakt längre så den slutar snurra..
linzor är inte uppkopplad
2012-05-23, 12:16   #19

AckeDman

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: mar 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av linzor Visa inlägg
Men alltså den funkar ju ifall man trycker fläkten så att den får kontakt med den saken som gör den trådlös men sen när man slutar trycka mot fläkten så får den inte kontakt längre så den slutar snurra..
Nu känner jag mig lite dum för jag har nu fått exakt det problemet du nämner. W T F. Detta började dock efter att jag tog bort frontpanelen. Ska testa att se om jag råkat lossa något när jag gjorde detta.

Intressanta problem.
Silverstone TJ08B-E | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P+2xGT@800rpm| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB
AckeDman är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb