|
Datorn stänger av sig själv, misstänker överhettning
Datorn är ungefär 4 år gammal. Den har stått avstänngd hela helgen, och när jag kom hem igår och startade den började problemen uppstå.
Vet inte vad som skulle kunna ha orsaktat det annat än kanske att jag flyttade lite på datorn när den var igång för att hitta hörlursjacket, men det var inte direkt våldsamt.
Datorn kan köras från ett par sekunder till en kvart. Idag lyckades jag starta den och ha den körandes under hela dagen medan jag var på jobbet, men så fort jag började använda den stängdes den ner igen.
Det som händer är att ingen signal skickas till skärmen, och datorn blir tystare (men fläktarna kör ändå, och en röd lampa lyser på grafikkortet).
Den kan köras längre ju längre jag väntar mellan att den stängt ner sig själv och att jag startar den igen.
När jag startat den relativt snabbt efteråt och hinner in i BIOS är processortemperaturen uppe i 60-80 grader, och den stiger tills datorn stängs ner igen.
Jag har försökt ta lös och sätta tillbaka processorfläkten, utan resultat (eller, det kan ärligt talat ha förvärrat saken, då det var krångligt som fan att fästa den igen).
Komponenter:
Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr.
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket
MSI P43 NEO-F, P43, Socket-775, DDR2,
Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3,
|