Köpråd som inte passade av Sweclockers-medlem

Permalänk
Medlem

Köpråd som inte passade av Sweclockers-medlem

Jag postade tidigare en tråd med en sista check på komponenterna jag valt.
Då hade jag ett corsair 500w v2 i kundvagnen som "...." tyckte att jag skulle byta till en xfx core 550w ist.
Så jag gjorde som han sa och körde på det nätagget.
Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget.
Så då var min kväll förstörd jag som ville testa mitt bygge och 550kr i sjön :/
Tycker det är dålig stil och att man inte ska svara på en tråd om man inte är helt säker på vad som funkar etc...
Jag skulle varit mer uppmärksamm själv men det är svårt då jag inte kan mycket om datorkomponenter och därför tog hjälp härifrån...

Permalänk

Han svarade väl på hurvida xfx 550 skulle klara av att driva kortet eller inte.

det är nog få som har koll på exakt hur många 6pin och 8pin varje nätagg har. Det är ju upp till dig som köpare att kolla vad du behöver.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jo det låter lite drygt. Men du kan nog bara skicka in nätagget och och byta det mot ett annat tror jag. Borde ju kunna gå på öppet köp om du inte sabbat lådan / agget totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Han svarade väl på hurvida xfx 550 skulle klara av att driva kortet eller inte.

det är nog få som har koll på exakt hur många 6pin och 8pin varje nätagg har. Det är ju upp till dig som köpare att kolla vad du behöver.

Ett 500w räcker gott och väl först och främst. För det andra ska man inte ge råd om man inte kan sin sak. För det tredje så är det här exakt samma sak som att t.ex rekommendera en helt fel socket...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med. Sen är det inte 550kr i sjön, du kan köpa en adapter som ger dig 2*molex till en 6-pin pci-e och sedan använda en adapter som bör ha följt med grafikkortet för att få 2*6pin-pcie till en 8-pin pci-e.
Alltså köpa en sån här
Eller så kan du köpa en sån, men det kanske inte räcker med ström.

Edit; Höll alltså med math-ematics. Du bör hålla reda på vad du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkyro:

Jag postade tidigare en tråd med en sista check på komponenterna jag valt.
Då hade jag ett corsair 500w v2 i kundvagnen som "...." tyckte att jag skulle byta till en xfx core 550w ist.
Så jag gjorde som han sa och körde på det nätagget.
Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget.
Så då var min kväll förstörd jag som ville testa mitt bygge och 550kr i sjön :/
Tycker det är dålig stil och att man inte ska svara på en tråd om man inte är helt säker på vad som funkar etc...
Jag skulle varit mer uppmärksamm själv men det är svårt då jag inte kan mycket om datorkomponenter och därför tog hjälp härifrån...

Kan du länka till den andra tråden så man får se hur du har blivit "lurad"? Du kanske har nämnt att det var komponenterna som du var ute efter och att någon har rekommenderat något för dig och bara tänkt på watten och inte på antalet kablar som sitter i nätagget. Men yttersta ansvaret ligger ju helt klart hos dig. Om du fortfarande var osäker kanske du skulle ha kollat med företaget där du köpte prylarna för att få lite mera klarhet i vad du är ute efter?

För övrigt så kan du köpa en 2x molex till 8-pin det borde ju lösa ditt problem. Men detta endast om du har en massa molex kontakter över från Nätagget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkyro:

Jag postade tidigare en tråd med en sista check på komponenterna jag valt.
Då hade jag ett corsair 500w v2 i kundvagnen som "...." tyckte att jag skulle byta till en xfx core 550w ist.
Så jag gjorde som han sa och körde på det nätagget.
Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget.
Så då var min kväll förstörd jag som ville testa mitt bygge och 550kr i sjön :/
Tycker det är dålig stil och att man inte ska svara på en tråd om man inte är helt säker på vad som funkar etc...
Jag skulle varit mer uppmärksamm själv men det är svårt då jag inte kan mycket om datorkomponenter och därför tog hjälp härifrån...

Du fick inte med en 2xmolex>6pin med grafikkortet?

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk

Du har 2 veckor fr.o.m det klockslag du fick hem grejerna att anmäla bytesrätt. Som max har du missat 50kr frakt och personligen tycker jag nog att ansvaret ligger hos dig. Visst kan det tyckas drygt att någon som inte riktigt vet ger råd men att ta råd från mer eller mindre partiska, helt okända forumanvändare via internet är närmast korkat. Förlåt för min dryga ton men du lägger ansvaret på någon annan.

Oftast följer det dessutom med adapters och det brukar inte vara ett problem med några grafikkort förrän man skall köra Crossfire/SLI, kontrollera förpackningen efter adapters.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monster08:

Kan du länka till den andra tråden så man får se hur du har blivit "lurad"? Du kanske har nämnt att det var komponenterna som du var ute efter och att någon har rekommenderat något för dig och bara tänkt på watten och inte på antalet kablar som sitter i nätagget. Men yttersta ansvaret ligger ju helt klart hos dig. Om du fortfarande var osäker kanske du skulle ha kollat med företaget där du köpte prylarna för att få lite mera klarhet i vad du är ute efter?

För övrigt så kan du köpa en 2x molex till 8-pin det borde ju lösa ditt problem. Men detta endast om du har en massa molex kontakter över från Nätagget.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk

Walkyro skapade tråden Gaming dator för 7000kr. 2011-08-30
Walkyro skapade tråden Ser detta bra ut? 2011-10-01
Walkyro skapade tråden En sista check på gaming dator för 6000kr. 2011-10-04
Walkyro skapade tråden 6000kr "speldator" Mitt slutgiltiga paket. 2011-10-12
Walkyro skapade tråden Ny dator (Anv av äldre hårddisk) 2012-02-24
Walkyro skapade tråden Sista kollen, beställer imorgon! 2012-02-26

Vilken av datorerna gäller det

Permalänk
Skrivet av Walkyro:

Jag postade tidigare en tråd med en sista check på komponenterna jag valt.
Då hade jag ett corsair 500w v2 i kundvagnen som "...." tyckte att jag skulle byta till en xfx core 550w ist.
Så jag gjorde som han sa och körde på det nätagget.
Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget.
Så då var min kväll förstörd jag som ville testa mitt bygge och 550kr i sjön :/
Tycker det är dålig stil och att man inte ska svara på en tråd om man inte är helt säker på vad som funkar etc...
Jag skulle varit mer uppmärksamm själv men det är svårt då jag inte kan mycket om datorkomponenter och därför tog hjälp härifrån...

Byt bara agget om dom tillåter det.

Och så tycker jag att du skulle kollat upp detta själv, Det som folk skriver här ska du mest bara ta som typ .. råd.
Om du undrar hur du möjligen skulle kunnat kollat det själv så är svaret enkelt,

För det första så kollar du bara upp kortet du ska köpa om den kräver antingen 6-pin eller 8-pin ,Finns kanske inte överallt att se i specs men då får du ju kolla vidare på andra sidor,

Och om du inte hittar några specs kan du ju alltid titta efter själv på bilder på internet om du ser att kortet har 2 st 8-pin eller vad du letar efter, Jag brukar kolla upp grafikkort på Newegg.com, där brukar dom ha bilder överallt på korten, å för det mesta också stå i specs,

Å vid köp av agg står det alltid va den har för sladdar

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Du har väl köpt det av ett företag?
14 dagars ångerrätt som gäller, lik väl tråkigt när det inte stämmer.

Men visst kan man skylla på den som har rekommenderat, hade dock mest varit arg på mig själv för jag lyssnade på ett förslag från bara en enda person, brukar alltid gräva djupt innan jag köper nått jag inte har koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Walkyro skapade tråden Gaming dator för 7000kr. 2011-08-30
Walkyro skapade tråden Ser detta bra ut? 2011-10-01
Walkyro skapade tråden En sista check på gaming dator för 6000kr. 2011-10-04
Walkyro skapade tråden 6000kr "speldator" Mitt slutgiltiga paket. 2011-10-12
Walkyro skapade tråden Ny dator (Anv av äldre hårddisk) 2012-02-24
Walkyro skapade tråden Sista kollen, beställer imorgon! 2012-02-26

Vilken av datorerna gäller det

Sista kollen beställer imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ser inte problemet?
Sen en lite allmän fråga? Varför inte ett z68 mobo med det gkortet? Fast visst blir ju tystare än refkylaren..

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Du skrev i den andra tråden att du redan har grafikkortet.

I denna tråden skrev du:
"Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget."

Om du hade grafikkortet innan så borde du väl veta vilka typer av kontakter den behöver eller?

Ansvaret ligger helt på dig att kolla upp om rekommendationen fungerar för just dig. Man går inte in på ett forum och frågar om någon kan sätta ihop en dator åt en och tar den första bästa rekommendationen och köper den utan att kolla upp om allting verkligen fungerar. Det är bara dumdristigt.

Men som jag sa i posten innan köp dig en 2x molex till 8-pin pci-e så löser det sig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Problemet ligger väl i att han blev tipsad om att ta ett annat agg, som skulle klara av att driva datorn han hade satt ihop.

Permalänk
Medlem

Här ser vi ett bra exempel på att det är en hel del ''experter'' i forumet, som inte borde svara på frågor som dom inte har någon EGEN erfarenhet om.
Kolla alltid om dom som svarar, har delen i sign eller har en bra länk, där man får riklig info om det man frågar efter.
Jag är inte ''expert'' men jag kan mina delar och svarar gärna på frågor om ''mina'' grejjer.
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men ''billiga'' nätagg brukar oftast sakna de sista lilla som typ 2st 6+2pin Pci-e.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Här ser vi ett bra exempel på att det är en hel del ''experter'' i forumet, som inte borde svara på frågor som dom inte har någon EGEN erfarenhet om.
Kolla alltid om dom som svarar, har delen i sign eller har en bra länk, där man får riklig info om det man frågar efter.
Jag är inte ''expert'' men jag kan mina delar och svarar gärna på frågor om ''mina'' grejjer.
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men ''billiga'' nätagg brukar oftast sakna de sista lilla som typ 2st 6+2pin Pci-e.

Skulle också undvika alla reggade 2010,2011,2012.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Du skrev i den andra tråden att du redan har grafikkortet.

I denna tråden skrev du:
"Nu märker jag att mitt radeon 6970 kräver antingen 2st 8pins kontakter eller 1st 8pin och 2st 6pin med omvandlare man får med grafikkortet...
XFX core 550w 80+ har bara 1st 6pin och 1st 8pin....
Jag nämde tydligt att det var ett asus radeon 6970 direct cu ii jag skulle använda till bygget."

Om du hade grafikkortet innan så borde du väl veta vilka typer av kontakter den behöver eller?

Ansvaret ligger helt på dig att kolla upp om rekommendationen fungerar för just dig. Man går inte in på ett forum och frågar om någon kan sätta ihop en dator åt en och tar den första bästa rekommendationen och köper den utan att kolla upp om allting verkligen fungerar. Det är bara dumdristigt.

Men som jag sa i posten innan köp dig en 2x molex till 8-pin pci-e så löser det sig.

Jag köpte kortet begagnat därför hade jag inte så bra koll.
Det jag stör mig på är att jag hade ett nätagg i kundvagnen som hade funkat och sedan fick råd att byta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Skulle också undvika alla reggade 2010,2011,2012.

Motivering? Låter löjligt i mina öron men du kanske har en anledning?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Walkyro:

Jag köpte kortet begagnat därför hade jag inte så bra koll.
Det jag stör mig på är att jag hade ett nätagg i kundvagnen som hade funkat och sedan fick råd att byta...

Skickades från m.sweclockers.com

är det inte du som har ansvaret då? det är DIN beställning och inte hans! sen att beställa nätagg i blindt förtroende ska man inte heller göra!

även om jag skulle fått råd så skulle jag kollat upp INNAN köp så att agget har alla kontakter jag söker, har fått bra reviews osv.

lurad kan jag inte påstå att du har blivit!!

och som många andra har skrivit så finns det adaptrar att tillgå. samt att du har 14 dagars ångerrätt från den dagen du har beställt.

detta var endast mina åsikt om saken.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle också undvika alla reggade 2010,2011,2012.

Hehe, ja de var väl att dra alla över en kam.
32 bast och har hållt på med datorer sedan C64 åldern, bara för att man inte har hängt på swec sedan starten betyder inte det att man är tappad bakom en vagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle också undvika alla reggade 2010,2011,2012.

Låter väldigt löjligt imo, folk reggade 2005 kan vara dummare. Dock är någon som reggade sig igår kanske inget att lita på.

OnT: Då du inte köpt nätaget av medlemmen är det inte hans fel, en adapter vore en enkel och billig lösning om du inte kan byta det. Kan du byta utan krångel, byt. Kan du inte, köp en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Motivering? Låter löjligt i mina öron men du kanske har en anledning?

Troll, folk som tror sig kunna något, erfarenhet.
Finns ju helt klart några som inte är så och reggad under de åren, men blir fan enklare att bara dra alla över en kant i några år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är du läskunnig? För jag kan ganska enkelt se att nätagget bara har en 8-pinskontakt:
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Och hade du grafikkortet hemma så borde det inte vara raketforsking att se att det krävde 2, tycker faktiskt att det är upp till dig att dubbelchecka allt innan du beställer. Jag tycker zeleni har rätt och att nätagget du har hemma nu var ett bättre val

Permalänk
Medlem

Rolig tråd

Permalänk
Medlem

Okej kanske skulle tänkt över mitt trådnamn lite får jag hålla med om. Men man ska fortfarande inte uttrycka sig om något till en total nybörjare om man inte kollat upp att drt funkar. Jag hade ingen koll alls därför tog jag hjälp. Jag hade ingen aning om ens vad 8,6pin etc var för något...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Troll, folk som tror sig kunna något, erfarenhet.
Finns ju helt klart några som inte är så och reggad under de åren, men blir fan enklare att bara dra alla över en kant i några år.

Att inte lyssna på en person som är reggad under de senaste tre åren är lite väl extremt, känns som om det är smartare att kolla på saker som vältalighet (indikerar ofta att personen är lite lugn och sansad, och att personen kollar igenom efter eventuella fel) och självklart hur personen motiverar saker.

Sedan finns även människor som bara har haft sina konton "liggandes" utan att ha aktivt använt dem. Själv så har jag ett gammalt konto som jag varken kommer ihåg mailadress eller namn på, och det kontot är nog registrerat ungefär samtidigt som ditt. Men när jag skapade det kontot så hade jag inga riktiga kunskaper inom området, och hade jag inte haft ett intresse för hur saker fungerar, så hade jag troligtvis inte kunnat lika mycket som jag gör nu.
Men det kontot som är reggat typ 2006 och har posts som innehåller nästan total okunskap borde alltså ha högre värderade åsikter än detta, som har relativt välskrivna kommentarer med bra poänger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle också undvika alla reggade 2010,2011,2012.

Öh tänk på vad du skriver finns folk här som är registrerade här innan dess och inte vet vad dom snackar om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

m4jken och zeleni har rätt. XFX-agget är bättre. Köp en adapter istället för att skicka tillbaks.
/xJom, reggad 2005 (om det nu har någon betydelse...)

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.