Sidan 2 av 3 1 2 3

Verktyg Visningsval
2012-03-01, 21:34   #31

id_hunter

Medlem

Plats: Sthlm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA Visa inlägg
Här ser vi ett bra exempel på att det är en hel del ''experter'' i forumet, som inte borde svara på frågor som dom inte har någon EGEN erfarenhet om.
Kolla alltid om dom som svarar, har delen i sign eller har en bra länk, där man får riklig info om det man frågar efter.
Jag är inte ''expert'' men jag kan mina delar och svarar gärna på frågor om ''mina'' grejjer.
Tyvärr är det lätt att vara efterklok men ''billiga'' nätagg brukar oftast sakna de sista lilla som typ 2st 6+2pin Pci-e.
Men snälla, hur jobbigt är det att gå in på XFX hemsida och kolla upp vilka kontakter som finns på nätaggregatet? Ska man behöva äga sakerna och ha "erfarenhet" för att kunna rekommendera dem, enligt dig (löjligt enligt mig)? Tycker helt klart ansvaret ligger på TS sida, han skulle ha kolla upp det själv eller frågat i tråden (speciellt med tanke på att han redan har grafikkortet).
id_hunter är uppkopplad nu
2012-03-01, 21:35   #32

Mattiiss

Medlem

Mattiisss avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: jul 2011

läst dagligen på sweclockers sedan flera år tillbaka, dock aldrig haft behov att skriva i forumet även fast jag läst en hel del. Behövde jag hjälp tidigare så skrev jag från en väns konto. Så, efter detta meddelandet så ska jag se när jag blev medlem
Chassi: Antec 300 | Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | Processor: Intel i5 2500K | Processorkylare: CoolerMaster 212 | RAM: Corsair 16 GB 1333MHz Vengeance | Grafikkort: Geforce 570 | Nätaggregat: Corsair TX 650 W
Mattiiss är inte uppkopplad
2012-03-01, 21:40   #33

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av m4jken Visa inlägg
Är du läskunnig? För jag kan ganska enkelt se att nätagget bara har en 8-pinskontakt:
http://www.inet.se/produkt/6900491/x...550w-80-bronze

Och hade du grafikkortet hemma så borde det inte vara raketforsking att se att det krävde 2, tycker faktiskt att det är upp till dig att dubbelchecka allt innan du beställer. Jag tycker zeleni har rätt och att nätagget du har hemma nu var ett bättre val
Det står ju i specen att agget har en 6pin och en 6+2pin.
Vilket skulle räcka till mitt HIS HD6970, sedan så är det väl så att 2x8pin inte är lika vanligt på HD6970...eller?

Oftast så är de som ställer en fråga osäkra på en sak, och då tar man ett svar fel eller ej som att det är korrekt.
Man tror ju oftast gott om folk som svarar på ens frågor.
Det blir nog bra när det blir färdigt...
AMD_PERA är inte uppkopplad
2012-03-01, 21:42   #34

topfuel

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xJom Visa inlägg
m4jken och zeleni har rätt. XFX-agget är bättre. Köp en adapter istället för att skicka tillbaks.
/xJom, reggad 2005 (om det nu har någon betydelse...)
2006*
2012-03-01, 21:44   #35

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av id_hunter Visa inlägg
Men snälla, hur jobbigt är det att gå in på XFX hemsida och kolla upp vilka kontakter som finns på nätaggregatet? Ska man behöva äga sakerna och ha "erfarenhet" för att kunna rekommendera dem, enligt dig (löjligt enligt mig)? Tycker helt klart ansvaret ligger på TS sida, han skulle ha kolla upp det själv eller frågat i tråden (speciellt med tanke på att han redan har grafikkortet).
Är man osäket så är det inte alltid självklart att kolla här och där.
Om man kan själv så behöver man ju inte skapa en tråd över huvud taget...eller?

Man behöver inte äga sakerna, men man måste vara säker på att det man rekommenderar är rätt.
2012-03-01, 21:52   #36

JoBu

Medlem

JoBus avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2002

Precis som många redan har skrivit så finns det ett par alternativ för dig i detta läget så det är bara att bita i det sura äpplet och ta tag i saken.
Vad det gäller "felaktig" eller missvisande information som du har fått kan jag bara beklaga och samtidigt passa på att välkoma dig till Internet.
2012-03-01, 21:56   #37

davidaxelsson

Medlem

davidaxelssons avatar

Plats: stockholm

Registrerad: okt 2010

Jag tycker det är konstigt att nätagget har en 6 pin kontakt och en 8 pin kontakt, varför inte en 6+2 pin kontakt istället för 8 pin kontakten som alla andra nätagg har( iaf corsair och cougar har det).

Jag själv har hjälp ett par 05 som inte har haft någon koll alls, som t.ex om man kan köra SLI med AMd kort, så det känns ytligt att säga alla före 2010 ska man inte lyssna på.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-03-01, 22:04   #38

Zeuxlarsson

Medlem

Zeuxlarssons avatar

Plats: regnvm Helsingia regio

Registrerad: dec 2009

Jag gick in hit och förväntade mig drama från marknadsavdelningen. Sedan ser jag detta joll. Jösses. Lita aldrig blint på vad som sägs på ett forum.
Släpbar: Alienware m18x |OS: Windows 7 Home Premium x64 |Grafik: HD 7970M CrossFireX @930/1280MHz-OC |CPU: Intel i7-3610QM |Minne: 6gb 1600MHz DDR3 RAM |Systemdisk: 750GB 7,200 RPM + 32GB mSATA Caching SSD |Lagringsdisk: Seagate Momentus 750GB, 7200RPM |
Konsol: N64+expansion pack.
Zeuxlarsson är inte uppkopplad
2012-03-01, 22:23   #39

samus.fl

Medlem

samus.fls avatar

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Walkyro Visa inlägg
Jag hade ingen aning om ens vad 8,6pin etc var för något...

Är det du som skall bygga datorn? Hur skall du klara det? Sen tycker jag personligen att det räcker med att skapa EN tråd om du vill ha tips på vad du skall köpa för grejjor, inte 5 st trådar.

Sen får du inte vara så naiv och tro på allt som skrivs. Läs på istället.

Lycka till med din dator.
Surfplatta: Ipad 2
Mobil: Lumia 800 & Nokia N8 [Citera så att jag hittar tillbax ^_^*]
samus.fl är inte uppkopplad
2012-03-01, 22:30   #40

samus.fl

Medlem

samus.fls avatar

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av m4jken Visa inlägg
Är du läskunnig? För jag kan ganska enkelt se att nätagget bara har en 8-pinskontakt:
http://www.inet.se/produkt/6900491/x...550w-80-bronze

Och hade du grafikkortet hemma så borde det inte vara raketforsking att se att det krävde 2, tycker faktiskt att det är upp till dig att dubbelchecka allt innan du beställer. Jag tycker zeleni har rätt och att nätagget du har hemma nu var ett bättre val
Sen beställde ju han från CDON, enl http://www.sweclockers.com/forum/86-...ler-imorgon-d/
och där stod det inte mycket alls om nätaggregatet. http://cdon.se/hemelektronik/xfx_550...view-page=true Vilket inte är honom till försvar.
Men jag tror han är läskunnig iaf.

Han har nog lärt sig nu att själv ta reda på fakta innan man beställer något.
Surfplatta: Ipad 2
Mobil: Lumia 800 & Nokia N8 [Citera så att jag hittar tillbax ^_^*]
samus.fl är inte uppkopplad
2012-03-01, 22:43   #41

DevilsDad

Medlem

Registrerad: okt 2011

XFX core håller mycket högre kvalite och jag tycker det är bättre med de + använda en konverter. finns ju ett par alternativ i tråden. Lite drygt för dig att du inte visste de innan men det är fortfarande ett bättre alternativ än Corsair CX agget (antar att det va de det handlade om).
DevilsDad är uppkopplad nu Folding
2012-03-01, 23:00   #42

Walkyro

Medlem

Registrerad: jul 2010

Skickar tillbaka agget och sedan drar jag och köper ett corsair-agg på inet.

Walkyro är inte uppkopplad
2012-03-01, 23:02   #43

AMD_PERA

Medlem

AMD_PERAs avatar

Citat:

Ta me' grafikkortet så det inte blir fel igen
2012-03-01, 23:03   #44

davidaxelsson

Medlem

davidaxelssons avatar

Plats: stockholm

Registrerad: okt 2010

Citat:
Köp dock inte ett CX corsair nätagg! Ta TX eller HX eller i värsta fall GS om du inte har råd med de TX eller HX

Senast redigerad av davidaxelsson 2012-03-01 klockan 23:04.
2012-03-01, 23:19   #45

Walkyro

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av davidaxelsson Visa inlägg
Köp dock inte ett CX corsair nätagg! Ta TX eller HX eller i värsta fall GS om du inte har råd med de TX eller HX
Vad har alla emot corsair cx agg? Skulle ett fractal design tesla 550w vars bättre eller?

2012-03-01, 23:22   #46

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av davidaxelsson Visa inlägg

Bättre att skippa GS serien också.

Walkyro:
Både CX och GS serierna har Corsair offrat kvaliten för att få ned priset.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-03-01, 23:31   #47

m1n1h0p

Medlem

m1n1h0ps avatar

Plats: socket am2+ @ stockholm

Registrerad: sep 2008

Citat:
Ett 500w räcker gott och väl först och främst. För det andra ska man inte ge råd om man inte kan sin sak. För det tredje så är det här exakt samma sak som att t.ex rekommendera en helt fel socket...

Hur är det att rekommendera en fel socket? en adapter kostar 39kr. Det är självklart att man inte får alla kablar rätt allra första gången, behöver själv testa en del innan jag får rätt 3-pin och 4-pin till alla fläktar etc
2012-03-01, 23:32   #48

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Vad har alla emot corsair cx agg? Skulle ett fractal design tesla 550w vars bättre eller?

CX serien är helt enkelt dålig. Fractals ska vara bra, men du kan behålla ditt XFX du har nu, och skaffa en adapter för typ 50kr. XFX agget är bättre än Fractals samt Corsairs CX.
Marcusk är uppkopplad nu
2012-03-01, 23:40   #49

Walkyro

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
CX serien är helt enkelt dålig. Fractals ska vara bra, men du kan behålla ditt XFX du har nu, och skaffa en adapter för typ 50kr. XFX agget är bättre än Fractals samt Corsairs CX.
Men har hört att det egentligen inte ska vara bra med molex till 8pin eller är jag fel ute nu? T.ex att det kommet dra mycket mer ström kunna skada grafikkortet osv...? Om det inte är farligt vill jag gärna ha en källa pp det. För det vore ju skönt att ha kvar detta agget.

2012-03-01, 23:55   #50

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Registrerad: mar 2011

Varför ska det inte vara bra med adapter? Hur ska gfx kortet dra mer ström bare pga en adapter. Jesus.
6970 drar 350w, om jag använder en adapter, så drar den 550? Logik? Nja...

Corsair CX har aldrig varit ett gaming nät agg. Den var inte 80+ certifierad före V2. Prata om kvalitet.
Seasonic tillverkar xfx, därav mitt förslag.

Senast redigerad av zeleni 2012-03-02 klockan 00:01.

I7-2600K@4.5ghz :-: 8gb Dominator 1600mhz :-: MSI GTX 680 TwinFrozr :-: ASUS Sabertooth P67 :-: Corsair F120 SSD :-: CM Hyper 212+ :-: CM HAF 922 :-: FD 650W Newton
zeleni är inte uppkopplad
2012-03-01, 23:58   #51

Bloopy

Medlem

Bloopys avatar

Plats: Norrland

Registrerad: sep 2005

Citat:
Jag köpte kortet begagnat därför hade jag inte så bra koll.
Det jag stör mig på är att jag hade ett nätagg i kundvagnen som hade funkat och sedan fick råd att byta...
Bra att du hade kollat det men inte den du vart rekommenderad till, också synd att du missade alla trådar som avråder från budget nätagg :/
Citat:
Ursprungligen inskrivet av id_hunter Visa inlägg
...gå in på XFX hemsida och kolla upp...?
Ska man behöva äga sakerna och ha "erfarenhet" för att kunna rekommendera dem...ansvaret ligger på TS sida, han skulle ha kolla upp det själv eller frågat i tråden (speciellt med tanke på att han redan har grafikkortet).
Så sant så. Dock kan man undra ifall svaret hade hjälpt då han skrivit flertal trådar om samma saker. "Ny dator hjälp" (Varför ska alla ha HJÄLP,AKUT osv i topic?)

Citat:
Men har hört att det egentligen inte ska vara bra med molex till 8pin eller är jag fel ute nu? T.ex att det kommet dra mycket mer ström kunna skada grafikkortet osv...? Om det inte är farligt vill jag gärna ha en källa pp det. För det vore ju skönt att ha kvar detta agget.Skickades från m.sweclockers.com
Törs man fråga "hört att molex ska dra mer ström" kommer ifrån?
1: Alla kablar sitter på samma lina, oavsett vilken tråd som används.
2: Sitter på flera lino, så är effekt som GPU vill ha densamma.
-=:Det man vill undvika med skarvningar är glapp/felaktiga monteringar:=-

Inte en enda gnutta logik i ditt hörsägen, är du verkligen så naiv å lättlurad eller lat å inte ids lära å kolla upp fakta.
"Ställer massa konstiga frågor så får jag konstiga svar från dom som inte förstår vad jag menar på nåt som jag inte förstår mig på"

1: LÄR DIG DATOR
dvs grunden för hur det ska funka å vad som gör vad
2: MEKA, TRIXA å ha allmänt kul med dom, va int rädd för å trycka in 12V i 5V lina på HDD för att du slarvade med skarvning på sockerbiten osv.

KÖPRÅD
1: Ställ krav på dig själv, lär dig vad du behöver.
2: Kolla nya saker som mäter mot (1)
3: Ta reda på fakta, teknisk data, forum, guider/tester.
4: Sortera ut relevent produkt å väg in prestanda/kvalifikationer.
5: Pris/krav, kanske budget?
6: Mät av (5) mot (1) "if true then goto buy"

Senast redigerad av Bloopy 2012-03-02 klockan 00:03.
Bloopy är uppkopplad nu
2012-03-02, 00:08   #52

furuliden

Medlem

furulidens avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2010

Zeleni borde aldrig gett ett köpråd då han uppenbarligen inte har koll.
Om man ber om köpråd på Sweclockers så tycker jag att man ska kunna lita på oss.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bloopy Visa inlägg
Bra att du hade kollat det men inte den du vart rekommenderad till, också synd att du missade alla trådar som avråder från budget nätagg :/
Ursäkta, vad sa du nu? Visst är det detta nätagg som Ts köpte? http://www.inet.se/produkt/6900491/x...550w-80-bronze

Senast redigerad av furuliden 2012-03-02 klockan 00:15.
2012-03-02, 00:18   #53

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Har redan svarat dig, men gör det igen.
Jag har ägd HIS 6970 Turbo. Jag vet at jag körde 6+8. http://bildr.no/view/1121541

http://www.techpowerup.com/reviews/H...ages/power.jpg

Jag har tyvärr inte tänkt på att asus har också ändrad på ström tillförsel.

Det är bara ett adapter....

I7-2600K@4.5ghz :-: 8gb Dominator 1600mhz :-: MSI GTX 680 TwinFrozr :-: ASUS Sabertooth P67 :-: Corsair F120 SSD :-: CM Hyper 212+ :-: CM HAF 922 :-: FD 650W Newton
2012-03-02, 00:27   #54

Walkyro

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zeleni Visa inlägg
Jag har ägd HIS 6970 Turbo. Jag vet at jag körde 6+8.

Okej jag
måste förlåta dig för trådnamnet, var lite desperat åker iväg på lördag och ville testa bygget innan dess. Spelar det någon roll vilken adapter? t.ex finns ju molex till 6pin också likaså 6pin till 8pin. Blir att ta en snabbis till inet imorgon och införskaffs en adapter.
2012-03-02, 00:28   #55

furuliden

Medlem

furulidens avatar

Citat:
Jag har ägd HIS 6970 Turbo. Jag vet at jag körde 6+8. http://bildr.no/view/1121541

Skulle du sagt åt honom att köpa ett xfx core 550w om du vetat att det inte passade? Förmodligen inte. Bara en adapter? En adapter som han inte har och därför medför det en massa extra krångel för TS.
2012-03-02, 00:31   #56

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av furuliden Visa inlägg
Skulle du sagt åt honom att köpa ett xfx core 550w om du vetat att det inte passade? Förmodligen inte. Bara en adapter? En adapter som han inte har och därför medför det en massa extra krångel för TS.
Whatever.

Som sagt, han kan få adapter från mig om han inte har fått ett med sitt begagnade kort.

2012-03-02, 00:34   #57

-Blommen-

Medlem

-Blommen-s avatar

Plats: Fagersta

http://www.sweclockers.com/recension...50/21#pagehead

Hur mkt drar Cf 6970? Alltså är de på håret att de orkar endå så ja skulle inte köpa nå adapters å skit
Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5
-Blommen- är inte uppkopplad
2012-03-02, 00:39   #58

Walkyro

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av -Blommen- Visa inlägg
http://www.sweclockers.com/recension...50/21#pagehead

Hur mkt drar Cf 6970? Alltså är de på håret att de orkar endå så ja skulle inte köpa nå adapters å skit
Jag kör inte crossfire.

2012-03-02, 00:39   #59

furuliden

Medlem

furulidens avatar

Citat:
Whatever.

Som sagt, han kan få adapter från mig om han inte har fått ett med sitt begagnade kort.
Det är ju snällt av dig
2012-03-02, 00:42   #60

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Citat:
Okej jag
måste förlåta dig för trådnamnet, var lite desperat åker iväg på lördag och ville testa bygget innan dess. Spelar det någon roll vilken adapter? t.ex finns ju molex till 6pin också likaså 6pin till 8pin. Blir att ta en snabbis till inet imorgon och införskaffs en adapter.
Om du bor i sthlm kan du få min. Har fått ett med min asus kort.

Sök jobb